Praktfull kinesisk nyårsgala förtrollade stor publik i Paris
”Jag blev rörd till tårar av sången Tiananmen Square, Please Tell Me, som Yang Jiansheng sjöng”, sade sångerskan Therese Nedelec. (Foto: Epoch Times/ Lilly Wang)


De kom och förtrollade den förväntansfulla publiken på amfiteatern Palais des Congres. Över sjutusen själar fick uppleva traditionell kinesisk kultur i dess renaste form.

Nyårsgalan spelades upp för två fullsatta hus lördagen den 24 februari. Från början till slut fick publiken uppleva kulturella uppträdanden i form av gudomliga kungariken med buddor och gudar, legender om kinesiska historiska personer, eleganta danser från olika dynastier och soloinstrumentalister och sånguppträdanden i världsklass.

– Det fanns inga specialeffekter, inget psykedeliskt ljus och inga spotlights – bara ren konst, sade Khosro Zabihi, författare till en illustrerad bok om det kurdiska landet, folket och kulturen, som tittade på förställningen.

– Jag kan inte hitta ord som kan uppskatta… det min familj och jag fick uppleva denna helg. Vi kommer aldrig att glömma den, tillade han.

När ridån gick upp för en himmelsk scen i första akten brast den publiken ut i livliga applåder. Först framfördes en legend ur begynnelsens tid när gudar skapade den kinesiska historien med dess olika dynastier, vilket höjde publikens förväntningar inför resten av showen. Och de blev inte besvikna, för det som kom efteråt var som en vederkvickelse för själen.

Båda akterna var skickligt regisserade och varje artist lade ned sin själ i uppträdena. Publiken fascinerades av myterna om historiska hjältar som den patriotiske general Yue Fei och den kvinnliga krigaren Mulan. Charmerande danser visades med eleganta manchuriska hovdamer, hästryttare på de mongoliska stäpperna och danser från andra kinesiska dynastier och folkgrupper.

Publiken fick också se solouppträdande med kända kinesiska sångare som Bai Xue, Guan Guimin och Yang Jiansheng. Musiken av Qi Xiaochun på sin erhu, ett forntida instrument med en drygt tusenårig historia, grep tag i publiken.

Ett nummer skildrade den kinesiska regimens förföljelse av Falun Gong-utövare. Kommunistregimen har hävdat att showen är politisk och försökt stoppa den. Ifall det är politiskt att berätta sanningen om folk som förföljs, så låt det vara så. Falun Gong är hur som helst en del av den kinesiska kulturen – ingenting kan ändra på det. Under historiens gång har konsten och kulturen använts för att protestera mot förföljelse. Det är mer än rätt att berätta sanningen om Falun Gong i denna kulturella show.

Den kinesiska regimen har misslyckats med att stoppa showen som återuppväcker de kulturella skatterna i forntida kinesiska historia. Något det kinesiska kommunistpartiet (KKP) har försökt förstöra och ersätta med dyrkan av partiet. KKP fruktar att uppskattningen av kinesisk kultur kommer att hota partiets överlevnad.

– Den andra generationen [kineser] uppbar inte den kinesiska kulturen, och i västvärlden förstår man den inte heller. Jag tycker att kinesisk kultur ska få chansen att breda ut sig, sade Zhou, en affärsman från Taiwan.

– Jag förväntade mig inte att se något så vackert. Jag vet hur mycket arbete det krävs för att åstadkomma sådan precision. Jag är imponerad, sade en äldre fransk gentleman som är musiker i den franska armén.

– Jag känner till om förföljelsen av Falun Gong. Det är inte rätt att folk förföljs på grund av sin tro eller sina åsikter, tillade han.

Epoch Times träffade flera människor från publiken som som alla talade översvallande om galan.

– Ingen kultur – inget folk! Mellan våld och ickevåld, så kommer en dag kulturen med ickevåld att vinna, sade Aung Ko, den framstående burmesiske dissidenten och jurymedlemmen i Belgium International Film Festival.


Aung Ko, burmesisk dissident och medlem i Belgium International Film Festival, kom till galan med sin dotter och dotterdotter. ”Ingen kultur – inget folk! Mellan våld och ickevåld, så kommer en dag kulturen med ickevåld att vinna”, sade han. (Foto: Epoch Times/ Lilly Wang)

Aung Ko, burmesisk dissident och medlem i Belgium International Film Festival, kom till galan med sin dotter och dotterdotter. ”Ingen kultur – inget folk! Mellan våld och ickevåld, så kommer en dag kulturen med ickevåld att vinna”, sade han. (Foto: Epoch Times/ Lilly Wang)


Dansarna flyger högt i “Genljudande trummor” från NTDTV: s praktfulla nyårsgala i Paris. (The Epoch Times)

Dansarna flyger högt i “Genljudande trummor” från NTDTV: s praktfulla nyårsgala i Paris. (The Epoch Times)