loading Den senaste generationen av ICE 3 Deutsche Bahn höghastighetståg, version 407. Tåget står vid centralstationen den 18 februari 2014 i Frankfurt/Main, Tyskland under en mediepresentation. Tåget är byggd av Siemens, har medgivande för en toppfart på 320 km per timme i Frankrike. I Tyskland är toppfarten cirka 300 kilometer per timme. (Foto: Thomas Lohnes / Getty Images)
Den senaste generationen av ICE 3 Deutsche Bahn höghastighetståg, version 407. Tåget står vid centralstationen den 18 februari 2014 i Frankfurt/Main, Tyskland under en mediepresentation. Tåget är byggd av Siemens, har medgivande för en toppfart på 320 km per timme i Frankrike. I Tyskland är toppfarten cirka 300 kilometer per timme. (Foto: Thomas Lohnes / Getty Images)
Inrikes

Populärt med höghastighetståg i Sverige

Epoch Times Sverige

”Höghastighetståg, bra eller dåligt?” den frågan ställde Ny Teknik  till sina läsare. Runt hälften, 47,3 procent, är mycket positiva till regeringens planer på en höghastighetsjärnväg. Nästan 13 000 personer svarade på enkäten.

Det är hög tid för Sverige att framtidssatsa på supersnabba tåg tyckte många av dem som hade kommenterat. Ett av argumenten för snabbtågen var miljöaspekten.

”Snabbtågen är framtiden. Miljömässigt, bekvämt och kostnadseffektivt.”

KTH-professorn i tågtrafikplanering, Bo-Lennart Nelldal, var inte förvånad över resultatet och han svarar på läsarfrågan om hur stor miljöbesparingen blir.

– De stora effekterna skulle synas på inrikesflyget – tågen skulle i stort sett kunna ersätta flyget i södra Sverige. En höghastighetsjärnväg skulle även öka kapaciteten för gods- och regionaltåg på den nuvarande stambanan, vilket kan minska trafiken med dieseldrivna lastbilar och personbilar.

Men alla är inte övertygade om investeringen. 17 procent är negativa och vill hellre se en kraftansträngning att modernisera den befintliga järnvägen.

Trafikutskottet bekräftar hemlig kinesisk prislista på snabbtåg

Mest lästa

Rekommenderat

loading Den senaste generationen av ICE 3 Deutsche Bahn höghastighetståg, version 407. Tåget står vid centralstationen den 18 februari 2014 i Frankfurt/Main, Tyskland under en mediepresentation. Tåget är byggd av Siemens, har medgivande för en toppfart på 320 km per timme i Frankrike. I Tyskland är toppfarten cirka 300 kilometer per timme. (Foto: Thomas Lohnes / Getty Images)
Den senaste generationen av ICE 3 Deutsche Bahn höghastighetståg, version 407. Tåget står vid centralstationen den 18 februari 2014 i Frankfurt/Main, Tyskland under en mediepresentation. Tåget är byggd av Siemens, har medgivande för en toppfart på 320 km per timme i Frankrike. I Tyskland är toppfarten cirka 300 kilometer per timme. (Foto: Thomas Lohnes / Getty Images)
Inrikes

Populärt med höghastighetståg i Sverige

Epoch Times Sverige

”Höghastighetståg, bra eller dåligt?” den frågan ställde Ny Teknik  till sina läsare. Runt hälften, 47,3 procent, är mycket positiva till regeringens planer på en höghastighetsjärnväg. Nästan 13 000 personer svarade på enkäten.

Det är hög tid för Sverige att framtidssatsa på supersnabba tåg tyckte många av dem som hade kommenterat. Ett av argumenten för snabbtågen var miljöaspekten.

”Snabbtågen är framtiden. Miljömässigt, bekvämt och kostnadseffektivt.”

KTH-professorn i tågtrafikplanering, Bo-Lennart Nelldal, var inte förvånad över resultatet och han svarar på läsarfrågan om hur stor miljöbesparingen blir.

– De stora effekterna skulle synas på inrikesflyget – tågen skulle i stort sett kunna ersätta flyget i södra Sverige. En höghastighetsjärnväg skulle även öka kapaciteten för gods- och regionaltåg på den nuvarande stambanan, vilket kan minska trafiken med dieseldrivna lastbilar och personbilar.

Men alla är inte övertygade om investeringen. 17 procent är negativa och vill hellre se en kraftansträngning att modernisera den befintliga järnvägen.

Trafikutskottet bekräftar hemlig kinesisk prislista på snabbtåg

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024