Polens försvarsminister avgår efter rapport om flygkrasch
Polens förre försvarsminister Bogdan Klich. (Foto: John Thys/AFP/Getty Images)


Polens försvarsminister Bogdan Klich avgick efter att en rapport utkommit som beskrev allvarliga misstag som gjordes av besättningen till det plan som kraschade i Ryssland i fjol och där den polske presidenten dödades, sade premiärministerns kansli på fredagen.

-Jag godtar ministerns avskedsansökan och motiveringen till hans beslut med erkänsla. Jag värderar hans arbete mycket högt, sade premiärminister Donald Tusk.

I kraschen vid den dimhöljda flygplatsen i Smolensk, Ryssland 10 april i år dödades dåvarande presidenten Lech Kaczynski, hans hustru, polska toppdelegater och militära officerare. Totalt dödades 96 människor ombord på flygplanet.

Klich avgick efter att rapporten gett dålig pilotutbildning en stor del av skulden. Ett uttalande publicerat på Tusks webbsida sade dock att avskedet inte betydde att Klick ”varit ansvarig för katastrofen i Smolensk”.

Istället påstod Tusk att hans avsked troligen berodde på att de rätta åtgärderna i pilotutbildningen inte hade implementerats, vilket lett till förra årets krasch.

-Han trodde att hans vidare närvaro i ministeriet skulle blivit en börda när det gällde implementeringen av de rekommendationer som fanns i kommissionens rapport, enligt Tusk.

Som ersättare på posten som chef för försvarsministeriet nämnde Tusk vice inrikesminister Tomasz Siemoniak.

I den 300-sidiga rapporten som släpptes på fredagen lades det mesta av skulden på Polen, och den sade att flygplanskontrollanten, navigatören och andrepiloten inte var tillräckligt väl utbildade vilket troligtvis bröt mot utbildningens regler.

Den tog också upp några misstag som gjorts av Ryssland. Rapporten sade att de ryska luftfartskontrollanterna gjorde ett fel när de sade att jetflygplanet, en Tupolev 154, kunde landa på Smolensks flygplats.

Vidare var situationen i cockpiten kaotisk eftersom besättningen blev ”hindrad av tredje part”, och planets kapten hade hand om alltför många ansvarsområden, samt den övergripande bristen på samarbete.

Och det tillades i rapporten att på grund av passagerarnas höga status var besättningen utsatt för en del tryck.

De som utförde undersökningen i rapporten försökte inte lägga skulden på någon specifik part, utan försökte bara fastställa hur katastrofen skett.

Översatt från engelska.