Påskyndad premiär för världens längsta bro
Världens längsta havsbro öppnade nyligen i Kina. Den saknar emellertid en del räcken och vissa bultar är lösa. (Från en kinesisk webbsida)


Världens längsta bro över vatten, Jiaozhou Bay-bron, som sträcker sig 42,5 kilometer från Qingdao till Hongdao i Shangdongprovinsen, Kina, öppnades för trafik den 1 juli. Men när journalister kom för att rapportera om händelsen, fann de arbetare som fortfarande färdigställde viktiga säkerhetsanordningar.

Väggräcken som ska hindra bilar från att falla ner hade inte ännu monterats, enligt en offentlig rapport den 4 juli. Inte heller hade belysning på båda sidor installerats.

Arbetare som intervjuades på plats sade att det kräver flera månader till för att slutföra brobygget.

Den 1 juli firade det kinesiska kommunistpartiet (KKP) sin 90-årsdag. Stora byggprojekt som exempelvis De tre ravinernas damm används ofta i propaganda för kommunistpartiet och kinesisk nationalism.

Brobygget som påbörjades 2007 har enligt officiella uppskattningar kostat 1,5 miljarder amerikanska dollar. Bron har konstruerats för att kunna motstå möjliga katastrofer som jordbävningar, tyfoner och kollisioner.

Den verkliga kostnaden för projektet är okänd. Kinas statliga nyhetsbyrå Xinhua uppskattar den till 2,3 miljarder dollar och Storbritanniens Telegraph nämner 8,8 miljarder.

Pontchartrainbron i Lousiania, USA, som är 38,4 kilometer lång och byggdes 1957, var tidigare världens längsta.

Ett stort antal arbetare dödades i augusti 2007 när Tuojiang-bron i Fenghuang, Hunanprovinsen, kollapsade. Bron hade vid den tiden ännu inte invigts och arbetare höll på att riva byggnadsställningarna. Brokonstruktionen bestod av sten och cement i stället för stål och materialvalet har ifrågasatts.

Efter en utredning dömdes en lokal partisekreterare till döden, efter att en barndomsvän hade mutat honom för att få byggkontraktet.

Tidigare det året stötte en fraktbåt på en pelare på en annan bro som går över Pärlfloden i Guangdong. Bron kollapsade och åtta personer dog. Experter ifrågasätter konstruktionen eftersom pelarna som användes var olämpliga för den livliga trafiken. Efter ombyggnad, vilket betraktades osäkrare än att bygga en ny bro, återinvigdes den i juni 2009, sex månader senare än planerat.

Kommunikationsministeriet har klassat 6 300 broar som tekniskt farliga. Chefen för Institutet för broar och konstruktionsingenjörsteknik har därför påpekat att många av Kinas nya broar har bristfälliga konstruktionslösningar och har uppförts under tidspress.

Översatt från: http://www.theepochtimes.com/n2/china/premature-entry-for-worlds-longest-sea-bridge-in-china-58707.html

Kinesisk originalartikel: http://www.epochtimes.com/gb/11/7/5/n3306065.htm