På Kinas banker är det personalen som är ”rånarna”
En bankanställd betjänar en kund i Shanghai den 24 september 2014. (Foto: Johannes Eisele/AFP/Getty Images)


Den kinesiska regimens bankmyndigheter ser bankbedrägerier, fejkade banker och plundring av hundra miljontals yuan som ”isolerade fall”. De som fallit offer för dessa bedrägerier håller inte med, och både individer och olika företag i åtskilliga provinser har drabbats av statliga bankbedrägerier.

Enligt rapporter från Kinas kommission för banktillsyn och lokal polis, har bankkunder i många provinser inklusive Zhejiang, Anhui, Henan och Hunan, på mystiska sätt fått sina sparkonton i Kinas statliga banker länsade.

I februari 2014 upptäckte en man som kallats ”Zhang” att hans konto i Hangzhou United Bank praktiskt tagit hade tömts. Det rörde sig om över 2 miljoner yuan (ungefär liknande i svenska kronor). Efter att ha hört av sig till banken upptäckte Zhang att pengarna hade försvunnit strax efter att han hade satt in dem.

Zhang är bara ett av ett fyrtiotal offer för bankbedrägerier som rånats på 95 miljoner yuan av Hangzhou-banken. Den officiella utredningen visade att förövare hade mutat bankanställda att lura kontoinnehavaren att göra insättningar som sedan stals.

Liu från Yiwu-häradet i Zhejiangprovinsen satte in 2,5 miljoner yuan i Ningbos och Fenghuas filialer till en statlig bank. 2013 upptäckte han att endast 4 yuan fanns kvar på kontot, enligt en artikel i kinesiska tidningen National Business Daily.

Även företag drabbas

Inte heller privata företag går säkra för bankbedrägerier. Enligt officiella rapporter förlorade sprittillverkaren Luzhou Laojiao 500 miljoner yuan på grund av bankstölder i oktober förra året och den 9 januari. Tjuvarna arbetade på Changsha-filialen till China Agricultural Bank, och Nanyang-filialen till Industrial and Commercial Bank of China, som är den största banken i världen när man räknar sammanlagda tillgångar.

När Wuhanbaserade företaget Dongfeng Motor gjorde sin årliga inspektion av sina konton, upptäckte de att tillgångar värda 100 miljoner yuan hade försvunnit, rapporterade Beijing News. Det var bankpersonal i samarbete med folk utifrån som hade begått stölden.

Li Zhiyong, chef för ett säkerhetsföretag i Wuhan, samarbetade med personal från sex olika banker för att låtsas göra investeringar. Han lyckades lura till sig 630 miljoner yuan från tio statliga kinesiska arbetsplatser.

I åtminstone ett av fallet var själva banken en bluff. Den 23 januari rapporterade kinesiska internetnyhetstjänsten, NetEase, att “Rural Economic Special Cooperative”, med säte i Nanjing, hade lurat 200 offer på sammanlagt 200 miljoner yuan genom att låtsas vara en statlig bank.

Små chanser till ersättning

Det är vanligen kontoinnehavaren själv som är ansvarig för sina tillgångar, enligt kinesisk bankpolicy, vilket innebär att offrens chanser att får tillbaka sina besparingar är obefintliga, enligt advokaten Shi Wenyu.

Korruptionen och myndigheternas ointresse av att tag i den här saken innebär att det inte finns mycket som tyder på att man kommer att hantera den här frågan på ett genomgripande sätt inom en snar framtid.

Den 23 januari försökte Pan Gongsheng, vice vd för en statlig bank, lugna ner läget genom att säga att ”dessa incidenter borde inte ha hänt, men i nuläget är de extremt isolerade fall”.

Kineser på internet köper dock inte Pans syn på situationen.

”Det finns i nuläget absolut inga specifika åtgärder eller program som förhindrar detta”, löd en kommentar. ”När kommer de till slut att sluta utreda och börja skydda kontoinnehavarna? Kommissionen för banktillsyn försöker dölja att man inte gör sitt jobb.”

Andra kommenterade:

”Är det någon skillnad på struntpratet från Pan Gongsheng eller kommissionen för tillsyns viceordförande Wang Zhaoxing?”

”Tar inte kommissionen för tillsyn något ansvar? Nu när det nya året har börjat finns det inte ens garantier att pengarna som sätts in på banken finns kvar.

”De har pratat ganska mycket, och hela tiden påpekat vikten av en noggrann utredning och en förbättring. Men de vill inte erkänna att våra pengar är borta.”

En olycklig bankkund summerade situationen så här: ”Vi litade på att ni skulle ta hand om våra pengar. Om de tas ut av någon annan än kontoinnehavaren måste ni ersätta dem!”