Övervakningsprogram i alla kinesiska datorer
Den kinesiska regimen har beordrat att alla datorer som säljs i Kina måste levereras med färdiginstallerad censurmjukvara. (Liu Jin/AFP/Getty Images)


Luftföroreningarna må vara illa, men för fastlandskineserna finns det något som troligen känns ännu mer kvävande: Internet. Regimen har blockerat alternativa röster på nätet, så användare i Kina har varit tvugna att hemfalla till proxyservrar och andra metoder för att komma åt filtrerad information.

Från och med den 1 juli riskerar dock de tidigare metoderna för att bryta igenom nätcensuren, såsom mjukvaran GPass, att sluta fungera. Den kinesiska regimen har nämligen beordrat att alla datorer som levereras efter detta datum ska komma med förinstallerad mjukvara för att filtrera information och övervaka.

Mjukvaran som kallas ”Gröna Dammen” görs av Jinhui Computer System Engineering Co. Den kinesiska regimen har meddelat att syftet med mjukvaran ska vara att filtrera bort pornografiskt innehåll, men Kinaexperter ställer sig skeptiska till detta och menar att mjukvaran kommer användas för att övervaka internetanvändning.

En studie från Harvard visar att den kinesiska regimen är mer angelägna att blockera avvikande åsikter än porr. Studien från 2005 fann att filtreringen av pornografiskt material i Kina av huvudfiltren var extremt dålig. Bara 101 av 752 (13%) pornografiska sajter som testades blockerade faktiskt. Samma studie fann att Saudiarabien blockerade 695 (86%) av dessa sajter och kommersiella program för filtrering blockerade mellan 70-90%.

John Palfrey, chef för Berkman Center for Internet & Society vid Harvard, där studien ägde rum, gav mer detaljer om vad som verkligen blockerades av de kinesiska filtren i ett vittnesmål inför det amerikanska representanthuset i januari 2006. Hans team fann att politiskt innehåll och andra känsliga ämnen blockerades mycket mer effektivt än pornografi.

Som ett exempel blockerades 90% av de sajter som var relaterade till Epoch Times ledarartikelserie ”Nio kommentarer om kommunistpartiet”. 82% av de sajter som innehåll en nedsättande version av förre regimledaren Jiang Zemins namn och mellan 44% och 73% av sajter relaterade till Falun Gong, både på engelska och kinesiska, blockerades.

Denna senaste åtgärd kommer vid en tid då andra hårdhänta metoder utövats av regimen för att slå ner på avvikande röster. Under de senaste veckorna har Twitter, Fllickr och Hotmail blockerats i Kina eftersom tjugoårsdagen av massakern på Himmelska fridens torg varit och tioårsdagen av inledandet av förföljelsen av Falun Gong närmar sig.

Enligt engelska Telegraph kan ”Gröna Dammen” enligt utsago överföra personlig information och göra det svårt för användare att avgöra vad som blockeras.

New York Times citerade ordföranden för Hongkongs internetsällskap, Charles Mok.
– Det är som att ladda hem spyware på datorn, men det är regeringen som är spionen.
Man citerade även en användares klagomål på Gröna Dammens forum. Användaren skrev: ”Jag kan inte surfa normalt och programmet påverkar övrig mjukvaras funktionalitet”. Kommentaren togs senare bort från forumet.

Wall Street Journal, som var först med denna nyhet nu i helgen, rapporterade att Kinas industri- och IT-ministerium skickat information till större datortillverkare där man kräver att mjukvaran ska finnas färdiginstallerad på datorer som säljs efter 1 juli. Enligt tidningen ska tillverkare även ha avkrävts rapporter om hur många enheter de skickat med den förinstallerade mjukvaran.

Det finns inte mycket känt om Jinhui, företaget som enligt uppgift ska ha byggt mjukvaran. En sökning på Google ger inte mycket information. AP citerade en talesperson för företaget som sade att Jinhui är baserat i Zhengzhou, provinshuvudstad i Henan, och att man utvecklat mjukvaran efter att man landat ett kontrakt på 21 miljoner yuan med den kinesiska regimen.

Tidigare har stora nätverksföretag i Kina haft stöd från högt uppsatta kinesiska ämbetsmän. Exempelvis grundades Huawei, Kinas största leverantör av nätverks- och telekomutrustning, av Ren Zhengfei 1988. Ren var tidigare officer i Folkets befrielsearmé och medlem av den 12 partikongressen. 2005 listade den icke vinstdrivande RAND corporations ”Project Air Force” företaget Huawei tillsammans med tre andra ”enligt utsago” kommersiella IT-företag som ”ansiktet utåt för, sprungna ur eller betydande engagerade i samarbetsprojekt med statliga forskningsinstitut” som i sin tur är kopplade till den kinesiska regimens militära institutioner.

Översatt från engelska: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/17910/