loadingGregor Hatala med sällskap såg Spectacular i Wien. (Foto: Jan Jekielek/The Epoch Times)
Gregor Hatala med sällskap såg Spectacular i Wien. (Foto: Jan Jekielek/The Epoch Times)
Shen Yun

Österrikisk toppdansare får nya idéer till framtida koreografi

Jan Jekeliek och Mary Silver, Epoch Times

Gregor Hatala, framstående dansare vid Wiens nationalopera, tog chansen att se Chinese Spectacular. När systern till en av organisatörerna frågade om han ville se föreställningen sade han: ”Självklart, detta är något helt nytt”.

– Bland alla på scenen fanns det… kanske två eller tre flickor, när man tittar på allihop så fångar de helt enkelt ens blick. Och dessutom fanns det en riktigt lång solosångare – jag vet inte vad han heter – han gjorde en del väldigt trevliga hopp och konster. När någon kommer upp på scenen och fångar ens blick och man ser en stark personlighet på scenen – det är det som gör det hela verkligt intressant, sade Hatala.

Han sade att han blev nyfiken eftersom ”det är en form av konst som man normalt inte hittar i Europa”. Folk har uppfattningar och en viss grundläggande kunskap om Kina, om kinesiska muren, om keramik och den nuvarande regimen, men de känner inte till mycket om sången och dansen i Kina.

Han gick på föreställningen för att se det traditionella kinesiska sättet att dansa och han reflekterade över att vissa saker verkade lite förbryllande för honom som europeisk artist, medan andra kändes mycket bekanta.

– Det fanns många saker
som vi också gör inom den klassiska baletten, så jag kunde se en del likheter. Vi män har en del konster och hopp som har sitt ursprung i kung fu… så det fanns många likheter och naturligtvis många andra saker, rörelser som till exempel fläktarna som var mycket intressanta, som personligen dessutom gav mig nya idéer för eventuell framtida koreografi eller projekt.

– Jag tyckte mycket om föreställningen, speciellt [framträdandena] med trummorna och den mongoliska dansen, sade Hatala.

Han sade att han definitivt tyckte det var inspirerande, speciellt den delen där ”männen gör olika konster och där det utförs vissa rörelser för örnen och för hästarna”.

Han tyckte också om den kvinnliga dansen, den med kopparna som balanserade på dansarnas huvuden samt finalen med de stora trummorna. Det sista stycket påminde honom om de japanska Yamato-trummorna.

– Kanske gillade
jag detta eftersom det var lite mer välbekant, sade han.

Att jämföra framträdandet med klassisk balett var svårt eftersom det i balett läggs mycket vikt vid att sträcka fötterna på ett visst sätt och på välvda fötter. Armarnas stil är också annorlunda.

– Det går egentligen inte att jämföra… Personligen gillade jag att man kunde se att det fanns starka personligheter på scen. Detta tycker jag är det mest betydelsefulla i vilket scenframträdande som helst, sade Hatala.

– Om man vill få idéer om konstformer som är helt annorlunda jämfört med våra och att vidga ens vyer när det gäller kinesisk sång och dans, då ska man absolut gå och se föreställningen.

För information om kommande föreställningar av Divine Performing Arts, gå in på www.DivinePerformingArts.org.
http://en.epochtimes.com/news/8-3-6/67148.html

Mest lästa

Rekommenderat

loadingGregor Hatala med sällskap såg Spectacular i Wien. (Foto: Jan Jekielek/The Epoch Times)
Gregor Hatala med sällskap såg Spectacular i Wien. (Foto: Jan Jekielek/The Epoch Times)
Shen Yun

Österrikisk toppdansare får nya idéer till framtida koreografi

Jan Jekeliek och Mary Silver, Epoch Times

Gregor Hatala, framstående dansare vid Wiens nationalopera, tog chansen att se Chinese Spectacular. När systern till en av organisatörerna frågade om han ville se föreställningen sade han: ”Självklart, detta är något helt nytt”.

– Bland alla på scenen fanns det… kanske två eller tre flickor, när man tittar på allihop så fångar de helt enkelt ens blick. Och dessutom fanns det en riktigt lång solosångare – jag vet inte vad han heter – han gjorde en del väldigt trevliga hopp och konster. När någon kommer upp på scenen och fångar ens blick och man ser en stark personlighet på scenen – det är det som gör det hela verkligt intressant, sade Hatala.

Han sade att han blev nyfiken eftersom ”det är en form av konst som man normalt inte hittar i Europa”. Folk har uppfattningar och en viss grundläggande kunskap om Kina, om kinesiska muren, om keramik och den nuvarande regimen, men de känner inte till mycket om sången och dansen i Kina.

Han gick på föreställningen för att se det traditionella kinesiska sättet att dansa och han reflekterade över att vissa saker verkade lite förbryllande för honom som europeisk artist, medan andra kändes mycket bekanta.

– Det fanns många saker
som vi också gör inom den klassiska baletten, så jag kunde se en del likheter. Vi män har en del konster och hopp som har sitt ursprung i kung fu… så det fanns många likheter och naturligtvis många andra saker, rörelser som till exempel fläktarna som var mycket intressanta, som personligen dessutom gav mig nya idéer för eventuell framtida koreografi eller projekt.

– Jag tyckte mycket om föreställningen, speciellt [framträdandena] med trummorna och den mongoliska dansen, sade Hatala.

Han sade att han definitivt tyckte det var inspirerande, speciellt den delen där ”männen gör olika konster och där det utförs vissa rörelser för örnen och för hästarna”.

Han tyckte också om den kvinnliga dansen, den med kopparna som balanserade på dansarnas huvuden samt finalen med de stora trummorna. Det sista stycket påminde honom om de japanska Yamato-trummorna.

– Kanske gillade
jag detta eftersom det var lite mer välbekant, sade han.

Att jämföra framträdandet med klassisk balett var svårt eftersom det i balett läggs mycket vikt vid att sträcka fötterna på ett visst sätt och på välvda fötter. Armarnas stil är också annorlunda.

– Det går egentligen inte att jämföra… Personligen gillade jag att man kunde se att det fanns starka personligheter på scen. Detta tycker jag är det mest betydelsefulla i vilket scenframträdande som helst, sade Hatala.

– Om man vill få idéer om konstformer som är helt annorlunda jämfört med våra och att vidga ens vyer när det gäller kinesisk sång och dans, då ska man absolut gå och se föreställningen.

För information om kommande föreställningar av Divine Performing Arts, gå in på www.DivinePerformingArts.org.
http://en.epochtimes.com/news/8-3-6/67148.html

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024