loadingKeira Knightley som Anna i regissören Joe Wrights vågade, teatraliska nya uppsättning av den episka kärleksberättelsen "Anna Karenina", som producerats av Focus Features.  (Foto: Laurie Sparham/Focus Features)
Keira Knightley som Anna i regissören Joe Wrights vågade, teatraliska nya uppsättning av den episka kärleksberättelsen "Anna Karenina", som producerats av Focus Features. (Foto: Laurie Sparham/Focus Features)
Kultur

Oscarsutdelningen ger stora vinster - inte bara för skådespelarna

Antonio Perez, Epoch Times

Att vinna en Oscar handlar inte bara om att få erkännande och berömmelse, utan också om pengar. Olika studier visar att en nominering eller ett pris garanterar ett uppsving i inkomsterna för både konstnären och företaget.

Produktionsföretaget är alltid en vinnare, oavsett vilken film som plockar in priset.

”Vi älskar Oscarsgalan,” sade Steve Shannon, vice-vd för marknadsavdelningen för den Costa Mesa-baserade Hyundai Motor America, till Los Angeles Times.

”Oscarsutdelningen handlar till syvende och sist om stil och finess, och vi har gjort stora framsteg med våra lyxprodukter och så använder vi den här händelsen för att visa den sidan av vårt företag.”

Vad detta betyder är att Hyundai ska betala Disneys ABC, som sänder Oscarsgalan, mellan 1,7 och 1,8 miljoner dollar för ett 30-sekunders reklaminslag. Företaget hoppas att få uppmärksamhet av den rika publiken som kommer att titta på showen. Förra året hade sändningen 39 miljoner tittare.

Medan televisionsföretaget är en automatisk vinnare, gynnas även tv-studior och skådespelare av händelsen. Tidskriften Business Insider citerar Hollywood-agenter och chefer som uppskattar att deras kunder får en 20-procentig löneökning för sin nästa film efter att ha vunnit en Oscar för Bästa skådespelare.

Naturligtvis får produktionsföretaget för filmen också fördelar. Business Insider rapporterar att producenterna spenderar miljoner på marknadsföring av deras filmer i syfte att förbättra sina chanser att vinna ett pris. Det sägs att bröderna Harvey och Bob Weinstein, som producerade ”Konungens tal” spenderade 15 miljoner dollar för att öka chanserna för deras film att vinna utmärkelsen Bästa bilden.

Filmen vann faktiskt, vilket genererade biljettintäkter på 138 miljoner dollar, en flerdubblering av de 38 miljoner som beräknades initialt. Filmen genererade sedan 427 miljoner dollar i biljettintäkter världen över.

Efter att ha vunnit en Oscar 2012 för Bästa film med den franska stumfilmen ”The Artist”, den enda stumfilmen som vunnit priset Bästa film efter ”Wings” 1929 vid den första prisutdelningen, hade bröderna Weinstein inte någon film nominerad denna gång.

Översatt från engelska.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingKeira Knightley som Anna i regissören Joe Wrights vågade, teatraliska nya uppsättning av den episka kärleksberättelsen "Anna Karenina", som producerats av Focus Features.  (Foto: Laurie Sparham/Focus Features)
Keira Knightley som Anna i regissören Joe Wrights vågade, teatraliska nya uppsättning av den episka kärleksberättelsen "Anna Karenina", som producerats av Focus Features. (Foto: Laurie Sparham/Focus Features)
Kultur

Oscarsutdelningen ger stora vinster - inte bara för skådespelarna

Antonio Perez, Epoch Times

Att vinna en Oscar handlar inte bara om att få erkännande och berömmelse, utan också om pengar. Olika studier visar att en nominering eller ett pris garanterar ett uppsving i inkomsterna för både konstnären och företaget.

Produktionsföretaget är alltid en vinnare, oavsett vilken film som plockar in priset.

”Vi älskar Oscarsgalan,” sade Steve Shannon, vice-vd för marknadsavdelningen för den Costa Mesa-baserade Hyundai Motor America, till Los Angeles Times.

”Oscarsutdelningen handlar till syvende och sist om stil och finess, och vi har gjort stora framsteg med våra lyxprodukter och så använder vi den här händelsen för att visa den sidan av vårt företag.”

Vad detta betyder är att Hyundai ska betala Disneys ABC, som sänder Oscarsgalan, mellan 1,7 och 1,8 miljoner dollar för ett 30-sekunders reklaminslag. Företaget hoppas att få uppmärksamhet av den rika publiken som kommer att titta på showen. Förra året hade sändningen 39 miljoner tittare.

Medan televisionsföretaget är en automatisk vinnare, gynnas även tv-studior och skådespelare av händelsen. Tidskriften Business Insider citerar Hollywood-agenter och chefer som uppskattar att deras kunder får en 20-procentig löneökning för sin nästa film efter att ha vunnit en Oscar för Bästa skådespelare.

Naturligtvis får produktionsföretaget för filmen också fördelar. Business Insider rapporterar att producenterna spenderar miljoner på marknadsföring av deras filmer i syfte att förbättra sina chanser att vinna ett pris. Det sägs att bröderna Harvey och Bob Weinstein, som producerade ”Konungens tal” spenderade 15 miljoner dollar för att öka chanserna för deras film att vinna utmärkelsen Bästa bilden.

Filmen vann faktiskt, vilket genererade biljettintäkter på 138 miljoner dollar, en flerdubblering av de 38 miljoner som beräknades initialt. Filmen genererade sedan 427 miljoner dollar i biljettintäkter världen över.

Efter att ha vunnit en Oscar 2012 för Bästa film med den franska stumfilmen ”The Artist”, den enda stumfilmen som vunnit priset Bästa film efter ”Wings” 1929 vid den första prisutdelningen, hade bröderna Weinstein inte någon film nominerad denna gång.

Översatt från engelska.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024