Orkanförstörda USA-bilar piffas upp av organiserad brottslighet
Orkanen Sandy drog fram i New York den 12 november 2012. (Foto: Amal Chen/The Epoch Times)


På svenska vägar rullar orkanskadade bilar som är klassade som skrot i USA, och som i vissa fall är livsfarliga. Bakom hanteringen ligger en grov organiserad brottslighet.

Håkan Lindberg, chef för företaget Carfax i Sverige, berättar om hur en ganska ny bil frontalkrockade i Sverige och bärgades till närmaste bilverkstad. Det visar sig att krockkudden inte löste ut, så polisen måste undersöka varför, men när de öppnar utrymmet får de en överraskning:

– Där ligger ett par skor och en t-shirt som utfyllnad, säger Lindberg.

Bilen hade köpts privat, och köparen gick inte att få tag i. Men när man undersökte bilen närmare fann man att den hade sitt ursprung i USA, där den hade klassats som totalförstörd efter orkanen Sandy och sålts på auktion. Just nu skeppas mycket sådant skot över till Litauen, enligt Lindberg.

Det handlar om storskalig organiserad brottslighet: Importerade skrotade bilar renoveras med delar som kriminella ligor stjäl från svenska bilar. Tjuvarna vet exakt var de ska klippa upp bilplåten med sin plåtsax för att kunna klippa av kablaget så att larmet inte går. Sedan kan de länsa bilen i lugn och ro.

– Det är en stor industri det där, lastbilar med delar skeppas över varje dag, säger Håkan Lindberg.

De uppfräschade bilarna importeras därefter till Sverige, och det är då de verkliga problemen börjar, eftersom de kan innehålla fuskjobb, och inte bara i form av kläder i stället för krockkudde.

– Om du krockar med en bil trycks rattstången i bilen ihop, den är tvåledad så den ska sjunka ihop. Nu svetsar de ihop delarna, och blir det en krock får man den som ett spjut rakt in i bröstet, berättar Lindberg.

Vilken konsument kollar att krockkuddarna är på plats, att kablar och kontakter finns till lamporna och att rattstången är tvåledad, undrar Lindberg. Den private köparen blir förledd av bilens snygga yttre och det bra priset. Lindberg, som har sett några av de här bilarna säger att de ser jättefina ut.

Carfax, som kommer från USA från början, har tillgång till information om alla i USA registrerade bilar efter 1980 och deras historik. Företagets affärsidé är just att förse köpare med rapporter om begagnade bilars historia. Många som kollar och får veta att de köpt en totalförstörd bil sticker huvudet i sanden och försöker glömma problemet. Hur går det då med samvetet om bilen krockar och familjen är med, undrar Lindberg.

När en sådan här bil importeras till Sverige måste den besiktigas. Carfax har talat med myndigheterna som säger att när en bil har genomgått besiktning och godkänts får den framföras i trafik, även om den är klassad som skrot i ett annat land.

Idag kör 12 000 orkanförstörda bilar omkring på svenska vägar, och de kommer från flera olika orkaner. I USA får de inte framföras i trafik. Orkanen Sandy förstörde 900 000 bilar uppger den svenska kriminalinspektören Jan-Erik Heed från Stockholm.

Heed säger att myndigheterna i Litauen inte är intresserade av att samarbeta med de svenska myndigheterna.

Eftersom både Litauen och Sverige är medlemmar av den Europeiska Unionen besökte Heed nyligen Europol, som är Europeiska unionens brottsbekämpningsorgan. En av dess uppgifter är att hjälpa medlemsstaterna till effektivare samarbete för att förebygga och bekämpa grov gränsöverskridande brottslighet i Europa.

Den här kriminella verksamheten drar in miljarder, organiserar sig bra och är svåra att komma åt. Ju fler bilar som exporteras från USA, desto större blir problemet, inte bara i Sverige utan även i Tyskland och andra europeiska länder, enligt Heed.