Om grönt te inte är något för dig finns andra fantastiska tesorter
Oolongte (Foto: Shutterstock)


Vid det här laget har vi alla hört vad nyttigt det är att dricka grönt te. Det förhindrar hjärtkärlsjukdomar, bränner fett, kämpar mot cancer med mera. Men tänk om grönt te inte passar dig? Du har tur för det finns en uppsjö tesorter som har fantastiska hälsoeffekter.

Oolongte

Oolongte kombinerar det bästa hos några andra tesorter. Efter svart te kommer oolongte på andra plats beträffande koffeinnivåer, och näst bäst efter grönt te när det gäller antioxidanthalten. Dessutom kan det även hjälpa till att öka metabolism och bidra till viktminskning.

Darjeelingte

Låt en kopp av detta te från Indien stå och dra, det hjälper till att hindra magsår, magkatarr och magcancer. Forskning har upptäckt att darjeeling hämmar en sjukdomsalstrande organism som hälften av befolkningen har, och det är den organismen som leder till dessa sjukdomar.

Svart te


testing

testing

Enligt en studie av 75 000 män och kvinnor från förra året, fann man att fyra koppar svart te per dag minskar risken för stroke med 21 procent jämfört med dem som aldrig dricker te. Kan du inte dricka så många koppar te?

Svart te är fullt med olika sammansättningar av antioxidanter som kan hjälpa till att avvärja sjukdomar som Parkinson och Alzheimer. Bara en eller två koppar te per dag har kopplats till 70 procents lägre risk för att få eller utveckla diabetes 2.

Vitt te


testing

testing

Vitt te är inte fullt med koffein som andra tesorter har, men det har stor hälsokraft med potentiella fördelar att bekämpa hjärtkärlsjukdomar och cancer och möjligen även hälsofördelar för dem som har diabetes. En studie med djur fann att vitt te gav bättre glukostolerans och minskad LDL-kolesterol (det onda kolesterolet).

Kaprifolte

Nya undersökningar visar att man borde brygga en kopp kaprifolte under influensaperioden. Forskare har upptäckt ingredienser i detta te som sägs verka som "viruspenicillin".

Hibiskuste

Högt blodtryck? Testa då att dricka tre koppar hibiskuste varje dag, vilket man har funnit minska systoliskt blodtryck med i genomsnitt sju enheter. Även en liten sänkning av blodtrycket kan reducera risken för stroke och hjärtinfarkt.

Artikeln publicerades ursprungligen på www.care2.com.