Om du är osäker, skippa sojan
Är sojaprodukter hälsosamma eller inte? Debatten fortsätter. (Credit: Cat Rooney/The Epoch Times)


Äter du soja på grund av dess hälsofördelar? Många hälsokostbutiker kan ibland verka som helgedomar tillägnade tofu, sojamjölk, sojakakor och mycket mer. Kanske mer än någon annan hälsokostprodukt marknadsförs soja som det mest hälsosamma nya livsmedlet i vårt nya millennium. Men i motsats till vad allmänheten tror, finns det många potentiellt skadliga hälsoproblem som är förknippade med soja.

I många medier har man uppmärksammat fördelarna med soja, men mycket av den forskning som stöder dessa påståenden har finansierats av sojatillverkare, och därför är det viktigt att överväga andra synpunkter när det gäller om soja är välgörande eller inte.

Carol Simontacchi som är diplomerad expert i klinisk nutrition rapporterar i sin bok Crazy Makers om hur livsmedelsindustrin förstör våra hjärnor och skadar våra barn, och att soja är ”en av de främsta bovarna till matallergier och mat överkänslighet”.

Nutritionskonsulten Raymond Peat som forskar inom endokrinologi menar att det är ”konstigt att sojabönor pekas ut” som en källa till hälsa i japansk kultur. Peat är expert på kvinnors hormoner, och i sin bok From PMS to Menopause: Female Hormones in Context, tillskriver han japanska kvinnors menopausala hälsa till andra faktorer, inte soja. Resultat från studier som publicerades under 2005 ledde till att den amerikanska föreningen American Heart Association slutade att rekommendera soja för hjärtsjukdom.

Sally Fallon som är näringsforskare och författare till boken Nourishing Traditions, Sally Fallon ser soja som ”tvivelaktig mat”, och uppger:

”Renodlad sojaprotein har höga mineralblockerande fytiner, sköldkörtelhämmande fytoöstrogener och potenta enzymhämmare som minskar tillväxten och orsakar cancer”.

Detta låter inte precis som den hälsosamma mat vi har fått höra om, eller hur? Kan dessa uttalanden verkligen vara sanna?

Sojamjölk är en av dagens mest hyllade hälsoprodukt trots Fallons rapport om sojamjölkens höga fytininnehåll som kan leda till mineralbrist. Ojästa sojaprodukter innehåller ett naturligt protein som kallas fytinsyra, som nutritionsexperten Simontacchi rapporterar faktiskt ”klassas som ett anti-näringsämne eftersom det blockerar upptaget av mineraler, särskilt kalcium, zink och magnesium”. Enligt Simontacchi splar alla dessa tre mineraler en viktig roll för hjärnans hälsa.

Kanske tofu har fler hälsofördelar än sojamjölk, men under 2008 rapporterade en epidemiologisk studie att de som hade en ”högt intag av tofu” hade ”en ökad risk för nedsättning av den kognitiva förmågan och andra markörer för demenssjukdomar”. I en litteraturgranskning 2001 som motsvarade dessa resultat sades att ”oroande uppgifter har rapporterats om eventuella negativa effekter av sojaisoflavoner när det gäller kognitiv funktion hos äldre personer, särskilt i samband med intag av tofu”.

Sojaproteinpulver används mycket som en grundläggande beståndsdel i många ”hälsokost” kakor och i ”hälsosamma” maträtter, såsom sojaost, sojahamburgare, Luna Bars, Cliff Bars, och GeniSoy. Sally Fallon rapporterar att ”detta renodlade protein utvinns vanligen genom en process med höga temperaturer som denaturerar (förändrar) proteinerna i en sådan hög utsträckning att de blir praktiskt taget värdelösa och samtidigt ökar nitrater och andra cancerframkallande ämnen”. Detta innebär inte bara att den ”fullständiga aminosyraprofilen” som används för att sälja dessa vegetariska livsmedel kan vara ”värdelös”, utan kan till och med vara cancerogena; innehålla ämnen som är kända för att kunna framkalla cancer.

Även sojabaserad spädbarnsmat är lagts under luppen. I boken Crazy Makers, förklarar Simontacchi, ”Spädbarn som får mat som baserats på soja kan dagligen få i sig samma mängd av östrogen som kan hittas i fem till tio p-piller”. Hon menar att detta är särskilt förödande för små pojkar där de första sex månadernas produktion av testosteron är avgörande för hans utveckling till att bli man. Dessa fakta är ganska oroande för alla som serverar soja till sina barn.

”Sojabönor bör inte användas som andra baljväxter i soppor och andra rätter utan bara som jästa produkter såsom miso, natto och tempeh”, skriver nutritionsforskaren Sally Fallon.

De flesta av oss antar att hälsosamma kulturer har ätit soja som en basvara i tusentals år trots att det kanske inte är fallet. Fallon förklarar, ”De som vill äta tofu gör klokast i att imitera japanerna som äter små mängder tofu i fiskbuljong och inte som en ersättning för animaliska livsmedel”.

Det finns tre komponenter i soja som gör det till ett ”tvivelaktigt livsmedel”, enligt Sally Fallon. Fytiner eller fytinsyror finns i alla ojästa sojalivsmedel, såsom sojamjölk, sojakakor och tofu. Dessa ”antinäringsämnen”, kan orsaka mineralbrist enligt både Fallon och Simontacchi.

I ojäst soja finns också enzymhämmare som blockerar enzymer, orsakar cancer och kan orsaka proteinspjälkningsproblem, enligt Fallon. Detta är särskilt uppseendeväckande nyheter för vegetarianer som tänkt att soja gjort deras liv enklare.

Även om sojan har jästs innehåller den fortfarande antioxidanten isoflavon som fungerar på liknande sätt som hormonet östrogen i kroppen. Detta är skälet till att kvinnor i klimakteriet kan känna mindre symptom. Men till vilket pris?

Fallon säger att isoflavoner dämpar sköldkörtelns funktion, vilket hämmar metabolismen och orsakar viktökning, trötthet, torrt hår, håravfall, torr hud, irritabilitet, och många andra symptom. Dessutom rapporterade 2001 års litteraturgranskning att ”isoflavoner spelar en potentiell roll i medförandet av kromosomförändringar i cellerna”.

I stället för att bekämpa cancer, förstärker dessa fynd Fallons påstående att enzymhämmare faktiskt orsakar cancer. Både 2008 års undersökning och 2001 års litteraturgranskning rapporterar om kognitiv nedsättning, demens och minnesförlust som har samband med sojaisoflavoner. Detta är inte precis att åldras med värdighet, eller hur?

Fallons forskning visar också att fytoöstrogener också är potenta hormonstörande ämnen. Forskaren Robin Mackar instämmer och säger, ”Det finns en växande mängd litteratur som visar potentiellt negativa konsekvenser [av soja] på fortplantningsorganen”. Särskilt för unga kvinnor som vill ha barn och kvinnor som vill ha optimal hormonell hälsa, är endokrina störningar inte en välkommen bieffekt.

Kom ihåg, forntida visdom råder att äta soja i små mängder. Om man oroas över rapporter om nedsatt sköldkörtelfunktion, depression, endokrina sjukdomar, nedsättning av den kognitiva förmågan, demens, minnesförlust och cancer, vill man kanske hålla sig långt borta från från även jästa sojaprodukter. Kanske är det nu dags att ta ytterligare ett steg framåt och gå in för vad våra förfäder verkligen åt massor av, färska grönsaker och gräsuppfött kött. När du är osäker, skippa sojan.

Översatt från: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/16676/