Nytt program för gammalt spel


Ett forskarteam med bas på University of Alberta i Kanada utvecklade ett datorprogram för damspel i 18 år innan det nu färdigställts. Programmet kan gå igenom 500 miljarder miljarder (en femma följt av 20 nollor) spelpositioner. Forskarna kallar programmet för Chinook.

Resultatet från forskningen har publicerats i den vetenskapliga tidskriften Science.

– Jag tycker att vi har höjt ribban en bra bit beträffande vad som kan uppnås inom datorteknologi och artificiell intelligens, säger Schaeffer, ordförande på institutionen för datavetenskap på University of Alberta i ett uttalande.

Damspel är det största strategiska spelet i världen och började spelas omkring 3 000 år f.kr. Det är också ett av de största spelen som kan spelas av datorer.

När Schaeffer, som betecknar sig själv som en hemskt dålig spelare, skapade Chinook utnyttjade han den överlägsna bearbetnings- och minneskapacitet som datorer har. Principerna för artificiell intelligens har på bästa sätt integrerats i programmet.

Med hjälp av några högklassiga spelare programmerade Schaeffer in ”tumregler” i en datorprogramvara med kunskap från både lyckosamma och misslyckade drag. Sedan lät han och teamet programmet löpa medan de noggrant bevakade, justerade och uppdaterade det under tiden det kördes.

I snitt användes 50 datorer och vid vissa tillfällen användes mer än 200 datorer varje för att hantera den information som krävdes för att fullborda Chinook. Nu när det är färdigt behöver programmet inte längre dessa tumregler. Det har blivit en databas med information som ”vet” vilket som är det bästa draget att spela i varje situation. Om Chinooks motståndare också spelar perfekt så slutar partier oavgjort.

– Vi har använt den kunskap som nyttjas i artificiell intelligens till det yttersta. Det är en spännande demonstration av de möjligheter som nu kan uppnås med mjukvaror och hårdvaror, säger Schaeffer.

Schaeffer startade Chinook-projektet 1989 och det ursprungliga målet var att vinna VM i damspel. 1990 godkändes deltagande i mästerskapen. 1992 förlorade programmet i finalen men 1994 vanns mästerskapet. Detta var första gången ett datorprogram vann ett världsmästerskap för människor i något spel överhuvudtaget, vilket finns dokumenterat i Guinness Rekordbok.

Chinook förblev obesegrad till dess att programmet pensionerades 1997. 2001 startade Schaeffer om projektet med målet att utveckla det till det perfekta damspelsprogrammet.

– Att vi lyckats uppnå detta är mycket spännande. Jag har under nästan två årtionden var närmast besatt av att finna lösningar i dam och det är verkligen tillfredsställande att se projektet slutföras, säger han.

Översatt från originalartikel på engelska.