loadingDen soldrivna bilen Jaycar Sunswift III. (Foto: SRT/UNSW via www.sunswift.com)
Den soldrivna bilen Jaycar Sunswift III. (Foto: SRT/UNSW via www.sunswift.com)
Vetenskap

Nytt längdrekord för solbil

Sonya Bryskine, Epoch Times Sydney

Den är snabb, den glänser och den går på solkraft – Jaycar Sunswift III kördes tvärs över Australien och satte nytt längdrekord för ett solljusdrivet fordon på sin färd mellan Perth och Sydney.

Ett team med 11 universitetselever anlände till Sydney den 15 januari och slog därmed ett 13 år gammalt rekord med tre dagar. Det tog dem endast fem och en halv dag att färdas den 300 mil långa resan.

– Folk tror inte att man klarar sig med solkraft, utan blir förvånade vid tanken att man kan köra tvärs över Australien som med en vanlig bil, säger Ryan McCarthy, talesman för Sunswift team vid en telefonintervju.

Den flygplansliknande bilen, som precis rymmer två personer, kan uppnå en hastighet på 140 km/h och således tillryggalägga en sträcka på 80 mil per dag.

Detta räcker enligt McCarthy för daglig stadskörning där den genomsnittlige australiensaren inte färdas mer än 31 km per dag. Men då måste man förstås överleva utan luftkonditionering och köra bilen nästan liggande på rygg.

Sunswift III är också mycket lätt och väger inte mer än 220 kg – ungefär sju gånger lättare än en Toyota Camry.

Regnet finns dock kvar som utmaning. Sunswift-teamet kämpade mot mulet väder under de första två dagarna på resan, vilket begränsade krafttillförseln med 80 procent.

– Detta gör rekordet ännu mer imponerande, tyckte McCarthy.

När han tillfrågades om vad som var den största utmaningen under resan svarade han skämtsamt:

– Det mest stressiga var att köra genom Sydney och försöka undvika all annan trafik på vägarna.

Och trots att det kan ta lång tid innan fullt funktionella soldrivna bilar kör på vägarna, finns det stor potential hos solkraften att integreras med konventionella fordon, anser McCarthy.

Solkraftpanelerna konverterar energi i solljuset direkt till elektricitet. I en konventionell bil skulle solkraften kunna reducera användningen av bensin och driva sekundära funktioner som elektronik och ventilation.

För mer information om Jaycar Sunswift III, gå in på www.sunswift.com .

Översättare: Anders Rastin

Mest lästa

Rekommenderat

loadingDen soldrivna bilen Jaycar Sunswift III. (Foto: SRT/UNSW via www.sunswift.com)
Den soldrivna bilen Jaycar Sunswift III. (Foto: SRT/UNSW via www.sunswift.com)
Vetenskap

Nytt längdrekord för solbil

Sonya Bryskine, Epoch Times Sydney

Den är snabb, den glänser och den går på solkraft – Jaycar Sunswift III kördes tvärs över Australien och satte nytt längdrekord för ett solljusdrivet fordon på sin färd mellan Perth och Sydney.

Ett team med 11 universitetselever anlände till Sydney den 15 januari och slog därmed ett 13 år gammalt rekord med tre dagar. Det tog dem endast fem och en halv dag att färdas den 300 mil långa resan.

– Folk tror inte att man klarar sig med solkraft, utan blir förvånade vid tanken att man kan köra tvärs över Australien som med en vanlig bil, säger Ryan McCarthy, talesman för Sunswift team vid en telefonintervju.

Den flygplansliknande bilen, som precis rymmer två personer, kan uppnå en hastighet på 140 km/h och således tillryggalägga en sträcka på 80 mil per dag.

Detta räcker enligt McCarthy för daglig stadskörning där den genomsnittlige australiensaren inte färdas mer än 31 km per dag. Men då måste man förstås överleva utan luftkonditionering och köra bilen nästan liggande på rygg.

Sunswift III är också mycket lätt och väger inte mer än 220 kg – ungefär sju gånger lättare än en Toyota Camry.

Regnet finns dock kvar som utmaning. Sunswift-teamet kämpade mot mulet väder under de första två dagarna på resan, vilket begränsade krafttillförseln med 80 procent.

– Detta gör rekordet ännu mer imponerande, tyckte McCarthy.

När han tillfrågades om vad som var den största utmaningen under resan svarade han skämtsamt:

– Det mest stressiga var att köra genom Sydney och försöka undvika all annan trafik på vägarna.

Och trots att det kan ta lång tid innan fullt funktionella soldrivna bilar kör på vägarna, finns det stor potential hos solkraften att integreras med konventionella fordon, anser McCarthy.

Solkraftpanelerna konverterar energi i solljuset direkt till elektricitet. I en konventionell bil skulle solkraften kunna reducera användningen av bensin och driva sekundära funktioner som elektronik och ventilation.

För mer information om Jaycar Sunswift III, gå in på www.sunswift.com .

Översättare: Anders Rastin

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024