loadingMänniskor väntar på att få köpa biljetter vid Pekings tågstation den 22 januari i år. Bara i Kina reser miljontals personer hem för att fira högtiden. (Foto: Frederic J. Brown/AFP/Getty Images)
Människor väntar på att få köpa biljetter vid Pekings tågstation den 22 januari i år. Bara i Kina reser miljontals personer hem för att fira högtiden. (Foto: Frederic J. Brown/AFP/Getty Images)
Utrikes

Nyåret en mardröm för kinesiska resenärer

Lu Chen - Epoch Times

Årets viktigaste högtid i Kina, det kinesiska nyåret, är i faggorna. I år infaller det den 31 januari. Alla i Kina tycks planera att åka hem till sina familjer under den här perioden, som även kallas vårfestivalen – om de kan få tag i biljetter, vill säga.

Nyårsreseperioden inleddes på torsdagen och kommer att hålla på i 40 dagar. Folk klagar redan på att det inte finns biljetter.

Passagerartrafiken under den här perioden förväntas nå 3,6 miljarder resor, vilket är 200 miljoner fler än förra året, enligt Lian Weiliang, vice ordförande för nationella utvecklings- och reformkommissionen, som höll en presskonferens i tisdags.

Transportsystemet är
under enorm press och kan inte leva upp till efterfrågan under den mest hektiska reseperioden, enligt Lian. Många platser är det svårt att få tag i biljetter till, och snö, kyla och kraftig smog kommer även att störa transporterna under den här perioden, enligt Lian.

Tågbiljetter till vårfestivalen finns tillgängliga på nätet och via telefonköp 20 dagar innan avgång. De finns även att köpa på stationerna men några dagar efter de släppts på internet köper många människor dem på nätet. Sedan de första biljetterna släpptes den 28 december har ruschen efter biljetter varit enorm.

”Varför får jag inte tag i någon biljett?” är den vanligaste frågan, enligt Kuang Xin, en högskolestuderande som frivilligarbetar på järnvägens kundcentrum i Guangdongprovinsen i södra Kina.

– Somliga av
mina kollegor blir så utskällda att de börjar gråta, berättade Kuang.

Guangdongs järnvägskundcentrum får i snitt 20 000 telefonsamtal under reseperioden. Ett stort antal av samtalen är klagomål från kunder som inte lyckats få tag i biljetter till vårfestivalen, enligt Guangdongtidningen Southern Metropolis Daily.

För somliga sträckor sålde alla biljetterna slut inom några timmar från det att de släpptes. Kinesiska järnvägens kundcentrums sajt, där folk beställer sina biljetter, har ofta kraschat när trafiken varit som mest intensiv, enligt resenärer.

En kinesisk lärares mardrömslika biljettbesvär har spridits mycket i kinesisk media. Hon misslyckades med att köpa en direkt tågbiljett till sig själv och sin dotter och fick till sist sy ihop en resplan där hon fick byta i åtta städer i sex olika provinser.

Sun, som bor i Shenzhen i Guangdongprovinsen, tänkte ta sin sjuåriga dotter till sina föräldrar, som bor i Shenyang i norra Kina, enligt Yangcheng Evening News.

Sun hade tänkt åka den 20 januari och började köpa biljetter den 1 januari, när de just hade släppts. ”Jag var fullt förberedd tillsammans med min familj och mina vänner på att skaffa biljetter så jag kunde åka hem”, sade Sun. ”Men vi försökte flera mornar i rad, och ingen lyckades få tag i en biljett till Shenyang.”

Sun sade att hon var hjälplös eftersom biljettsajten kraschade redan vid niotiden på morgonen på grund av för mycket trafik.

Till sist köpte Sun sex tågbiljetter och en båtbiljett för en resa som kommer att ta henne tolv dagar att avverka, i stället för de 35 timmar som det tar med ett direkttåg. Biljetterna kostade 1337,50 yuan (ungefär lika mycket i svenska kronor) vilket är mer än dubbelt så mycket som de 600 yuan som en biljett på direkttåget hade kostat. Sun sade att hon tar resan som en rundresa för att visa sin dotter landet.

Biljetthajar gör situationen värre. Det kommer alltid fram nyheter om biljetthajarna, som kallas ”gula kor” av kineserna. Enligt ett ordspråk så är gula kor bra på att äta men utför inget arbete. På samma sätt blir biljetthajarna feta utan att behöva göra särskilt mycket.

De lyckas köpa många tågbiljetter före resenärerna och säljer dem till ett högre pris för att tjäna pengar.

I år ska enligt utsago en ny mjukvara ha använts för att köpa biljetter illegalt. Med den lyckades hajarna köpa 1 245 tågbiljetter på nätet bara 10 minuter efter att de släpptes, enligt kommunistpartiets språkrör, tv-kanalen CCTV.

Mjukvaran producerar falska ID-nummer och namn för att köpa biljetter på nätet mycket snabbt. Ett biljettköp tar bara några millisekunder.

Ett stort antal av de personer som reser med tåg under vårfestivalen är migrantarbetare som inte är välbeställda och som försöker spara pengar. Biljettbristen tvingar många av dem att ta till minst sagt utmattande alternativ till tågresor.

Enligt Yangcheng Evening News har ett antal kineser gått hundratals mil. Några andra åker motorcykel eller till och med traktorer för att komma hem.

Översatt från engelska

Mest lästa

Rekommenderat

loadingMänniskor väntar på att få köpa biljetter vid Pekings tågstation den 22 januari i år. Bara i Kina reser miljontals personer hem för att fira högtiden. (Foto: Frederic J. Brown/AFP/Getty Images)
Människor väntar på att få köpa biljetter vid Pekings tågstation den 22 januari i år. Bara i Kina reser miljontals personer hem för att fira högtiden. (Foto: Frederic J. Brown/AFP/Getty Images)
Utrikes

Nyåret en mardröm för kinesiska resenärer

Lu Chen - Epoch Times

Årets viktigaste högtid i Kina, det kinesiska nyåret, är i faggorna. I år infaller det den 31 januari. Alla i Kina tycks planera att åka hem till sina familjer under den här perioden, som även kallas vårfestivalen – om de kan få tag i biljetter, vill säga.

Nyårsreseperioden inleddes på torsdagen och kommer att hålla på i 40 dagar. Folk klagar redan på att det inte finns biljetter.

Passagerartrafiken under den här perioden förväntas nå 3,6 miljarder resor, vilket är 200 miljoner fler än förra året, enligt Lian Weiliang, vice ordförande för nationella utvecklings- och reformkommissionen, som höll en presskonferens i tisdags.

Transportsystemet är
under enorm press och kan inte leva upp till efterfrågan under den mest hektiska reseperioden, enligt Lian. Många platser är det svårt att få tag i biljetter till, och snö, kyla och kraftig smog kommer även att störa transporterna under den här perioden, enligt Lian.

Tågbiljetter till vårfestivalen finns tillgängliga på nätet och via telefonköp 20 dagar innan avgång. De finns även att köpa på stationerna men några dagar efter de släppts på internet köper många människor dem på nätet. Sedan de första biljetterna släpptes den 28 december har ruschen efter biljetter varit enorm.

”Varför får jag inte tag i någon biljett?” är den vanligaste frågan, enligt Kuang Xin, en högskolestuderande som frivilligarbetar på järnvägens kundcentrum i Guangdongprovinsen i södra Kina.

– Somliga av
mina kollegor blir så utskällda att de börjar gråta, berättade Kuang.

Guangdongs järnvägskundcentrum får i snitt 20 000 telefonsamtal under reseperioden. Ett stort antal av samtalen är klagomål från kunder som inte lyckats få tag i biljetter till vårfestivalen, enligt Guangdongtidningen Southern Metropolis Daily.

För somliga sträckor sålde alla biljetterna slut inom några timmar från det att de släpptes. Kinesiska järnvägens kundcentrums sajt, där folk beställer sina biljetter, har ofta kraschat när trafiken varit som mest intensiv, enligt resenärer.

En kinesisk lärares mardrömslika biljettbesvär har spridits mycket i kinesisk media. Hon misslyckades med att köpa en direkt tågbiljett till sig själv och sin dotter och fick till sist sy ihop en resplan där hon fick byta i åtta städer i sex olika provinser.

Sun, som bor i Shenzhen i Guangdongprovinsen, tänkte ta sin sjuåriga dotter till sina föräldrar, som bor i Shenyang i norra Kina, enligt Yangcheng Evening News.

Sun hade tänkt åka den 20 januari och började köpa biljetter den 1 januari, när de just hade släppts. ”Jag var fullt förberedd tillsammans med min familj och mina vänner på att skaffa biljetter så jag kunde åka hem”, sade Sun. ”Men vi försökte flera mornar i rad, och ingen lyckades få tag i en biljett till Shenyang.”

Sun sade att hon var hjälplös eftersom biljettsajten kraschade redan vid niotiden på morgonen på grund av för mycket trafik.

Till sist köpte Sun sex tågbiljetter och en båtbiljett för en resa som kommer att ta henne tolv dagar att avverka, i stället för de 35 timmar som det tar med ett direkttåg. Biljetterna kostade 1337,50 yuan (ungefär lika mycket i svenska kronor) vilket är mer än dubbelt så mycket som de 600 yuan som en biljett på direkttåget hade kostat. Sun sade att hon tar resan som en rundresa för att visa sin dotter landet.

Biljetthajar gör situationen värre. Det kommer alltid fram nyheter om biljetthajarna, som kallas ”gula kor” av kineserna. Enligt ett ordspråk så är gula kor bra på att äta men utför inget arbete. På samma sätt blir biljetthajarna feta utan att behöva göra särskilt mycket.

De lyckas köpa många tågbiljetter före resenärerna och säljer dem till ett högre pris för att tjäna pengar.

I år ska enligt utsago en ny mjukvara ha använts för att köpa biljetter illegalt. Med den lyckades hajarna köpa 1 245 tågbiljetter på nätet bara 10 minuter efter att de släpptes, enligt kommunistpartiets språkrör, tv-kanalen CCTV.

Mjukvaran producerar falska ID-nummer och namn för att köpa biljetter på nätet mycket snabbt. Ett biljettköp tar bara några millisekunder.

Ett stort antal av de personer som reser med tåg under vårfestivalen är migrantarbetare som inte är välbeställda och som försöker spara pengar. Biljettbristen tvingar många av dem att ta till minst sagt utmattande alternativ till tågresor.

Enligt Yangcheng Evening News har ett antal kineser gått hundratals mil. Några andra åker motorcykel eller till och med traktorer för att komma hem.

Översatt från engelska

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024