EU:s kulturministrar kom i går överens om nytt tv-direktiv. Liberalare regler för reklamavbrott men hårdare för produktplacering är några delar av förslaget som Europaparlamentet har att ta ställning till.
– Det känns bra att jag och mina europeiska kollegor idag har kommit överens om ett omarbetat TV-direktiv. Det ger större möjligheter till en fungerande TV-marknad inom Europa. Särskilt glädjande är det att de svenska synpunkterna fått stort genomslag i förhandlingarna, säger Lena Adelsohn Liljeroth i ett pressmeddelande.
Reklamavbrott kommer att tillåtas varje halvtimme. Filmer, nyheter och barnprogram som är 30 minuter eller kortare ska dock inte få avbrytas. Det kommer exempelvis sport och underhållningsprogram att kunna göras.
Reglerna för produktplacering skärps. Om ett program innehåller produktplacering är programbolagen skyldiga att meddela tittarna detta.
Det kommer att bli lättare för ett land som mottar sändningar från ett annat EU-land att påverka sändningarna och det ska kunna kräva att sändningarna följer för mottagarlandet viktiga regler. I dag styrs dessa program av sändarlandets regelverk.
Det ska bli möjligt att få tillgång till kortare nyhetsinslag från evenemang av stort intresse som någon aktör har ensamrätt på. Dessutom ska alla program på sikt göras tillgängliga för funktionshindrade.
EU:s tv-direktiv reglerar tv-sändningar som korsar nationsgränser. Direktivet utgör minimiregler som medlemsländerna har möjlighet att justera med strängare regler nationellt. Enligt pressmeddelandet ger direktivet Sverige möjlighet att upprätthålla regler mot alkoholreklam och reklam som riktar sig till barn.