loadingCampus Östersund (Foto: Sandra Pettersson)
Campus Östersund (Foto: Sandra Pettersson)
Inrikes

Ny satsning på kvinnors företagande inom outdoor

Madeleine Almberg - Epoch Times Sverige

Fungerar jackan lika bra i spöregn och med en ryggsäck på ryggen? Hur får man fram en bra form på tältet som klarar stormar på fjället?

Forskare vid Mittuniversitetets SportsTech skall ta reda på detta i ett nytt tvåårigt projekt tillsammans med ledande outdoorföretag i regionen.

Man har till sitt förfogande 5,4 miljoner, som skall investeras i utökade laboratorieresurser i det befintliga Textillaboratoriet på Campus Östersund. Särskilt fokus skall ägnas kvinnliga företagare.

”Vi är duktiga på att räkna och förhålla oss till hårda material, men sämre på mjuka material. Många kvinnliga ingenjörer i regionen finns inom outdoorbranschen och genom det här projektet bidrar vi till att underlätta för dem att vidareutveckla sina företag och produkter”, säger Mikael Bäckström, lektor och forskare inom sportteknologi i ett pressmedelande.

Det positiva med det utbyggda textillaboratoriet är att hela klädesplagg eller tält kan testas utifrån bland annat slitage, vind och UV-strålning. I andra laboratorier kan endast mindre tygbitar testas.

SportsTech har under lång tid samverkat med regionens företag i både forskning och utveckling. För närvarande samarbetar man med ett tiotal företag.

”Det nya projektet gynnar verkligen produktutvecklingen i länet. Det kommer gynna kvinnor som vill produktutveckla och starta egna företag”, säger Lisa Nilsson, som tidigare gått utbildningen SportsTech i ett pressmedelande. Hon har sedan dess hunnit jobba på bland annat Hilleberg och återfinns nu på SportsTechs textillaboratorium.

Tillväxtverket finansierar projektet med 2,7 miljoner kronor och Mittuniversitet bidrar med lika mycket. Projektet löper under en tvåårsperiod fram till utgången av 2013.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingCampus Östersund (Foto: Sandra Pettersson)
Campus Östersund (Foto: Sandra Pettersson)
Inrikes

Ny satsning på kvinnors företagande inom outdoor

Madeleine Almberg - Epoch Times Sverige

Fungerar jackan lika bra i spöregn och med en ryggsäck på ryggen? Hur får man fram en bra form på tältet som klarar stormar på fjället?

Forskare vid Mittuniversitetets SportsTech skall ta reda på detta i ett nytt tvåårigt projekt tillsammans med ledande outdoorföretag i regionen.

Man har till sitt förfogande 5,4 miljoner, som skall investeras i utökade laboratorieresurser i det befintliga Textillaboratoriet på Campus Östersund. Särskilt fokus skall ägnas kvinnliga företagare.

”Vi är duktiga på att räkna och förhålla oss till hårda material, men sämre på mjuka material. Många kvinnliga ingenjörer i regionen finns inom outdoorbranschen och genom det här projektet bidrar vi till att underlätta för dem att vidareutveckla sina företag och produkter”, säger Mikael Bäckström, lektor och forskare inom sportteknologi i ett pressmedelande.

Det positiva med det utbyggda textillaboratoriet är att hela klädesplagg eller tält kan testas utifrån bland annat slitage, vind och UV-strålning. I andra laboratorier kan endast mindre tygbitar testas.

SportsTech har under lång tid samverkat med regionens företag i både forskning och utveckling. För närvarande samarbetar man med ett tiotal företag.

”Det nya projektet gynnar verkligen produktutvecklingen i länet. Det kommer gynna kvinnor som vill produktutveckla och starta egna företag”, säger Lisa Nilsson, som tidigare gått utbildningen SportsTech i ett pressmedelande. Hon har sedan dess hunnit jobba på bland annat Hilleberg och återfinns nu på SportsTechs textillaboratorium.

Tillväxtverket finansierar projektet med 2,7 miljoner kronor och Mittuniversitet bidrar med lika mycket. Projektet löper under en tvåårsperiod fram till utgången av 2013.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024