På onsdagen kom regeringens fyra partiledare till Linköping där de meddelade att den så kallade Ostlänken ska byggas, dessutom tillkommer ett dubbelspår mellan Göteborg och Borås.
Det blev dagens glädjebesked för Paul Lindvall (M) och Lars Stjernkvist (S) när regeringsmedlemmarna talade om att nya järnvägsspår ska byggas. Herrarna är ordförande i Linköpings respektive Norrköpings kommunstyrelser.
”För Norrköping är detta bingo! Vi löser en trafikpropp i regionen och knyter våra städer närmare huvudstadens arbetsmarknad. Det här är nästan mer än vad jag har vågat hoppas på”, sade Lars Stjernkvist i ett gemensamt pressmeddelande.
Stjernkvist och Lindvall anser att det nya spåret blir ett lyft för de östgötska städerna, som Paul Lindvall sade:
”Hela regionen gynnas av att vi får bättre villkor för arbetspendlarna. Vi har en växande gemensam arbetsmarknad och kan nu länka ihop den med Stockholmsregionens arbetsmarknad”.
Ostlänken blir 15 mil lång och kommer att byggas för höghastighetståg mellan Järna och Linköping. Den blir då en del av Götalandsbanan mellan Stockholm och Göteborg. Det är tänkt att Ostlänken ska bli en del av en framtida höghastighetsbana till Skåne.
Den nya rälsen mellan Järna och Linköping kommer att kosta 30 miljarder och arbetet ska påbörjas 2017 och vara färdigt 2028.
”Vi satsar på järnväg därför att det är bra, för att människor vill komma till jobb, att tågen ska gå bättre och lite snabbare. Det är klimatsmart och bygger bra förutsättningar för tillväxt”, sade statsminister Fredrik Reinfeldt till SR.
Dubbelspåret mellan Göteborg och Borås uppges kosta fem miljarder. Här kommer förbättringsarbeten att börja med en gång då det finns pengar till underhållet av den befintliga järnvägen.
Eftersom det är klart att järnvägarnas underhåll är eftersatt kommer den summan att öka med 30 procent under en dryg tioårsperiod. Det är först nu som pengarna finns uppgav statsministern.