loadingDet blev grön signal för två järnvägsbyggen den 29 augusti. (Foto: Göran Fält / Trafikverket)
Det blev grön signal för två järnvägsbyggen den 29 augusti. (Foto: Göran Fält / Trafikverket)
Inrikes

Nu satsar regeringen på järnvägen

Barbro Plogander - Epoch Times

På onsdagen kom regeringens fyra partiledare till Linköping där de meddelade att den så kallade Ostlänken ska byggas, dessutom tillkommer ett dubbelspår mellan Göteborg och Borås.

Det blev dagens glädjebesked för Paul Lindvall (M) och Lars Stjernkvist (S) när regeringsmedlemmarna talade om att nya järnvägsspår ska byggas. Herrarna är ordförande i Linköpings respektive Norrköpings kommunstyrelser.

”För Norrköping är detta bingo! Vi löser en trafikpropp i regionen och knyter våra städer närmare huvudstadens arbetsmarknad. Det här är nästan mer än vad jag har vågat hoppas på”, sade Lars Stjernkvist i ett gemensamt pressmeddelande.

Stjernkvist och Lindvall anser att det nya spåret blir ett lyft för de östgötska städerna, som Paul Lindvall sade:
”Hela regionen gynnas av att vi får bättre villkor för arbetspendlarna. Vi har en växande gemensam arbetsmarknad och kan nu länka ihop den med Stockholmsregionens arbetsmarknad”.

Ostlänken blir 15 mil lång och kommer att byggas för höghastighetståg mellan Järna och Linköping. Den blir då en del av Götalandsbanan mellan Stockholm och Göteborg. Det är tänkt att Ostlänken ska bli en del av en framtida höghastighetsbana till Skåne.

Den nya rälsen mellan Järna och Linköping kommer att kosta 30 miljarder och arbetet ska påbörjas 2017 och vara färdigt 2028.

”Vi satsar på järnväg därför att det är bra, för att människor vill komma till jobb, att tågen ska gå bättre och lite snabbare. Det är klimatsmart och bygger bra förutsättningar för tillväxt”, sade statsminister Fredrik Reinfeldt till SR.

Dubbelspåret mellan Göteborg och Borås uppges kosta fem miljarder. Här kommer förbättringsarbeten att börja med en gång då det finns pengar till underhållet av den befintliga järnvägen.

Eftersom det är klart att järnvägarnas underhåll är eftersatt kommer den summan att öka med 30 procent under en dryg tioårsperiod. Det är först nu som pengarna finns uppgav statsministern.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingDet blev grön signal för två järnvägsbyggen den 29 augusti. (Foto: Göran Fält / Trafikverket)
Det blev grön signal för två järnvägsbyggen den 29 augusti. (Foto: Göran Fält / Trafikverket)
Inrikes

Nu satsar regeringen på järnvägen

Barbro Plogander - Epoch Times

På onsdagen kom regeringens fyra partiledare till Linköping där de meddelade att den så kallade Ostlänken ska byggas, dessutom tillkommer ett dubbelspår mellan Göteborg och Borås.

Det blev dagens glädjebesked för Paul Lindvall (M) och Lars Stjernkvist (S) när regeringsmedlemmarna talade om att nya järnvägsspår ska byggas. Herrarna är ordförande i Linköpings respektive Norrköpings kommunstyrelser.

”För Norrköping är detta bingo! Vi löser en trafikpropp i regionen och knyter våra städer närmare huvudstadens arbetsmarknad. Det här är nästan mer än vad jag har vågat hoppas på”, sade Lars Stjernkvist i ett gemensamt pressmeddelande.

Stjernkvist och Lindvall anser att det nya spåret blir ett lyft för de östgötska städerna, som Paul Lindvall sade:
”Hela regionen gynnas av att vi får bättre villkor för arbetspendlarna. Vi har en växande gemensam arbetsmarknad och kan nu länka ihop den med Stockholmsregionens arbetsmarknad”.

Ostlänken blir 15 mil lång och kommer att byggas för höghastighetståg mellan Järna och Linköping. Den blir då en del av Götalandsbanan mellan Stockholm och Göteborg. Det är tänkt att Ostlänken ska bli en del av en framtida höghastighetsbana till Skåne.

Den nya rälsen mellan Järna och Linköping kommer att kosta 30 miljarder och arbetet ska påbörjas 2017 och vara färdigt 2028.

”Vi satsar på järnväg därför att det är bra, för att människor vill komma till jobb, att tågen ska gå bättre och lite snabbare. Det är klimatsmart och bygger bra förutsättningar för tillväxt”, sade statsminister Fredrik Reinfeldt till SR.

Dubbelspåret mellan Göteborg och Borås uppges kosta fem miljarder. Här kommer förbättringsarbeten att börja med en gång då det finns pengar till underhållet av den befintliga järnvägen.

Eftersom det är klart att järnvägarnas underhåll är eftersatt kommer den summan att öka med 30 procent under en dryg tioårsperiod. Det är först nu som pengarna finns uppgav statsministern.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024