Norsk modedesigner: "Man blir blown away"
Tina Haagensen och May-Berit Haagensen strålande glada efter att ha sett Shen Yun Performing Arts show på Folketeatret i Oslo den 11 april. (Foto: Anders Eriksson/Epoch Times)


– Jag tyckte det var ett fyrverkeri av intryck, fullt av energi och vackert. Fantastisk koreografi och allt var så välregisserat. Man blir ”blown away”, sade en strålande Tina Haagensen, efter Shen Yuns föreställning på Folketeatret i Oslo.

Tina Haagensen, modedesigner i ett eget företag i Oslo hade kommit till Shen Yun Performing Arts Touring Companys sista show i Norge med sin mor, May-Berit Haagensen som är konstnär och som tidigare arbetat som börsmäklare.

De hade blivit intresserade av showen efter att ha fått ett infoblad i handen, av en man som sade, ”Här är en föreställning ni nog vill se”.

– Vi var lite nyfikna, tänkte ”det här ska vi kanske se”, det var nåt nytt. Och det var ju som vi sa, något sådant här har vi aldrig sett förr. Vi tycker om konst och kulturella saker, men det här var något helt nytt!, utbrister Tina Haagensen, och hennes mor instämmer:

– Det var så vackert, man blev lite rörd. Jag vill inte bara säga att showen var fantastisk, för den var mycket mer och djupare än så.

Tina Haagensen har bott fyra månader i Guangzhou två år sedan. Hon fick ofta höra om gamla kinesiska berättelser från en kinesisk väninna och fick också inblick i folkets svårigheter i dagens Kina.

– Jag känner till kulturen litegrann, från insidan liksom. Shen Yun visar också den problematiken som faktiskt finns där, innanför de väldigt snäva ramarna, som vi i väst inte får veta så mycket om. Så du har symbolik och allvar, men samtidigt är den väldigt energisk och vacker. Samtidigt visades den gamla kulturen, och det var mycket glädje också. Jag tyckte den var ”kämpefin”.

Om de skulle berätta om showen för någon som inte sett sen säger May-Berit Haagensen,

– Att det var en praktfull föreställning som man inte borde missa.

Och Tina Haagensen tillägger:

– Ja, och att den är så mångfacetterad att den kan fånga väldigt många, även barn. Så jag tror den är både tidslös, och ålderslös på något vis. Och att man får så mycket, både sång, dans och kompositioner.

– Ja, allt på ett bräde! avslutar en glad May-Berit Haagensen.