loading
Inrikes

Nordens första sociala mataffär öppnar i Rågsved

Susanne W Lamm - Epoch Times

Vid årsskiftet öppnar nordens första ”sociala mataffär” i Stockholmsförorten Rågsved. Där ska folk som inte har det så bra ställt kunna köpa överbliven mat, för en tredjedel av det normala priset. Butiken kommer också att erbjuda jobb och utbildning.

Axfoods projektledare Karin Bildsten förfärades över all duglig mat som butikerna kastar varje dag, samtidigt som många människor knappt har mat för dagen. Tillsammans med Stockholms Stadsmission växte idén om en social mataffär fram.

— Vi ville öppna en outlet för mat, en speciell butik för utsatta människor, säger Karin Bildsten.

Matmissionen kommer att se ut som en vanlig butik, och alla är välkomna att handla där. Skillnaden är att alla varor är kasserade av de vanliga affärerna, och att människor som lever fattigt får köpa maten billigare i och med ett medlemsskap. Medlem i butiken kan man bli om man lever på försörjningsstöd eller motsvarande inkomstnivåer.

Stort matsvinn tas tillvara

Butiken har som mål att tillvarata 200 ton överskottsmat nästa år. Det är varor som har kort bäst före-datum eller olika leverantörers överskottsproduktion. Inför sommaren tillverkades till exempel en stor mängd grillkorv, som sedan inte såldes eftersom vädret inte lockade till särskilt mycket grillning.

— En förfärlig massa grillkorv som bara skulle kastas. Det är massor av god mat som kastas, som frukt och grönt som ser lite knasiga ut. Sådana varor är det egentligen inget fel på, säger Claes Salomonsson som är presschef på Axfood.

FAKTA: Matsvinn
Enligt SLU står livsmedelshandeln för en förhållandevis liten del av matsvinnet, runt 125 000 ton mat varje år. Främst är det frukt och grönt som kasseras, men också kött och chark, mejeri- och ostprodukter.

Stockholms Stadsmission står som ägare för butiken, och det är de som ska driva verksamheten. Axfood bidrar med utbildning och sina kunskaper i branschen. Eventuell vinst kommer att gå till Stadsmissionens verksamhet. Under första året kommer 20 personer, som idag står utanför arbetsmarknaden, att erbjudas arbetsträning och utbildning för jobbet i butiken.

Flera företag i detaljhandeln är med och finansierar projektet och skänker varor som ska säljas i butiken. Johanna Nordenskjöld, som är verksamhetschef på Stockholms Stadsmission, hoppas att de kommer att se utbildningen i butiken som en bra rekryteringspool.

Matsvinnet är en stor miljöbov

Behovet stort

Nordenskjöld tror att konceptet kommer att sprida sig till fler ställen i Stockholm, och även till andra svenska storstäder. Matsvinnet i Sverige är så stort att det finns utrymme för många fler, säger hon.

— Dessvärre ur perspektivet ekonomisk utsatthet också. Vi har märkt av en ökad efterfrågan i våra sociala verksamheter. Det är fler och fler i ekonomisk utsatthet, och vad de behöver stöd med har förändrats. Idag rör det sig om mer basala saker, som livsmedel, berättar Johanna Nordenskjöld.

Sociala supermarkets är ett koncept, som redan finns i flera andra europeiska länder. Konceptet består av de tre komponenterna matsvinn, billig mat och arbetstillfällen för utsatta personer i samhället. Statsmissionen och Axfoods projekt skiljer sig lite från konceptet, eftersom man kommer att tillåta vem som helst att handla i butiken, inte bara medlemmar. Icke medlemmar betalar dock normalpris för varorna.

Planera väl för att minska matsvinn

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Inrikes

Nordens första sociala mataffär öppnar i Rågsved

Susanne W Lamm - Epoch Times

Vid årsskiftet öppnar nordens första ”sociala mataffär” i Stockholmsförorten Rågsved. Där ska folk som inte har det så bra ställt kunna köpa överbliven mat, för en tredjedel av det normala priset. Butiken kommer också att erbjuda jobb och utbildning.

Axfoods projektledare Karin Bildsten förfärades över all duglig mat som butikerna kastar varje dag, samtidigt som många människor knappt har mat för dagen. Tillsammans med Stockholms Stadsmission växte idén om en social mataffär fram.

— Vi ville öppna en outlet för mat, en speciell butik för utsatta människor, säger Karin Bildsten.

Matmissionen kommer att se ut som en vanlig butik, och alla är välkomna att handla där. Skillnaden är att alla varor är kasserade av de vanliga affärerna, och att människor som lever fattigt får köpa maten billigare i och med ett medlemsskap. Medlem i butiken kan man bli om man lever på försörjningsstöd eller motsvarande inkomstnivåer.

Stort matsvinn tas tillvara

Butiken har som mål att tillvarata 200 ton överskottsmat nästa år. Det är varor som har kort bäst före-datum eller olika leverantörers överskottsproduktion. Inför sommaren tillverkades till exempel en stor mängd grillkorv, som sedan inte såldes eftersom vädret inte lockade till särskilt mycket grillning.

— En förfärlig massa grillkorv som bara skulle kastas. Det är massor av god mat som kastas, som frukt och grönt som ser lite knasiga ut. Sådana varor är det egentligen inget fel på, säger Claes Salomonsson som är presschef på Axfood.

FAKTA: Matsvinn
Enligt SLU står livsmedelshandeln för en förhållandevis liten del av matsvinnet, runt 125 000 ton mat varje år. Främst är det frukt och grönt som kasseras, men också kött och chark, mejeri- och ostprodukter.

Stockholms Stadsmission står som ägare för butiken, och det är de som ska driva verksamheten. Axfood bidrar med utbildning och sina kunskaper i branschen. Eventuell vinst kommer att gå till Stadsmissionens verksamhet. Under första året kommer 20 personer, som idag står utanför arbetsmarknaden, att erbjudas arbetsträning och utbildning för jobbet i butiken.

Flera företag i detaljhandeln är med och finansierar projektet och skänker varor som ska säljas i butiken. Johanna Nordenskjöld, som är verksamhetschef på Stockholms Stadsmission, hoppas att de kommer att se utbildningen i butiken som en bra rekryteringspool.

Matsvinnet är en stor miljöbov

Behovet stort

Nordenskjöld tror att konceptet kommer att sprida sig till fler ställen i Stockholm, och även till andra svenska storstäder. Matsvinnet i Sverige är så stort att det finns utrymme för många fler, säger hon.

— Dessvärre ur perspektivet ekonomisk utsatthet också. Vi har märkt av en ökad efterfrågan i våra sociala verksamheter. Det är fler och fler i ekonomisk utsatthet, och vad de behöver stöd med har förändrats. Idag rör det sig om mer basala saker, som livsmedel, berättar Johanna Nordenskjöld.

Sociala supermarkets är ett koncept, som redan finns i flera andra europeiska länder. Konceptet består av de tre komponenterna matsvinn, billig mat och arbetstillfällen för utsatta personer i samhället. Statsmissionen och Axfoods projekt skiljer sig lite från konceptet, eftersom man kommer att tillåta vem som helst att handla i butiken, inte bara medlemmar. Icke medlemmar betalar dock normalpris för varorna.

Planera väl för att minska matsvinn

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024