Njut av teets hälsofördelar
Te bryggd i tekanna. (Bild från Shutterstock)


Jag såg nyligen en rubrik som fick mitt hjärta att sjunga. Där stod "Amerikaner skär ner på läsk", jag säger hurra! Det är sådana rubriker som vi som arbetar med hälsa väntat på alldeles för länge.

Läskkonsumtionen har långsamt gått ned men det är fantastiskt att medvetenhet har ökat om faran med sockerhaltiga drycker och att det har spridit sig långt utanför vår krets djupt in i konsumenternas medvetande.

Denna nya medvetenhet hjälper miljontals människor att släppa sockrade drycker, som har bidragit till att många blivit kroniskt sjuka. Det som är ännu bättre är att fler amerikaner vänder sig till en av de äldsta och mest hälsosamma dryckerna på planeten: te, istället för att fylla sig med diabetesutlösande, cancerframkallande dietversioner.

Hur är det för dig? Är det inte dags att du ansluter dig till revolutionen och sätter på vattenkokaren? Ditt svar bör vara ett rungande "ja!" och här får du veta varför.

Te får din kropps långsiktiga hälsa på rätt spår och är behagligt.

Te får sin hälsofrämjande kraft från flavonoider och naturliga kemiska föreningarna som hjälper till att neutralisera fria radikaler, och begränsar deras förmåga att infektera och skada kroppen. Även om de faktiska mekanismerna ännu inte är helt klarlagda, är de positiva effekterna av teets flavonoider väl dokumenterade och värda att hållas i åtanke när du brygger din nästa kopp te.

Till att börja med visar många studier att alla dessa läckra flavonoider spelar en roll mot cancer, hjärtsjukdomar, hjärtinfarkt, diabetes och stroke. Te tros också motverka fettinlagring, öka det goda kolesterolet, stödja resistens och vaskulär hälsa, förhindra att artärer blir tilltäppta, främja bättre blodflöde och kan ge ett visst skydd mot demens, Alzheimers och Parkinsons sjukdomar. Se det som ett naturligt mirakel i en kopp.

Möt de tre heliga tesorterna

När det gäller att välja te kan antalet val av tesorter vara lite överväldigande, men du kan begränsa sortimentet genom att välja bland de mest populära och studerade tesorterna med hälsoeffekter. De omfattar vitt, grönt och svart te. Här är en snabb lista på vad de betyder för dig.

Vitt te


testing

testing

Forskning visar att den minimalt bearbetade, gyllenbleka brygden innehåller en kraftfull dos av canceravstötande egenskaper samt en lätt dos av koffein, angiven till ca 25 mg för en genomsnittlig kopp (jmf kaffets 140-300 mg).

Grönt te


testing

testing

Dess svagt gulgröna färg vittnar om det gröna teets höga koncentration av EGGG (epigallocatechin-3-gallate), vilket forskarna tror ger grönt te mycket kraft för att hämma tillväxten av bröst-, lung-, pankreas- och kolorektal cancer. Vid ungefär 25-35 mg koffein per kopp kommer det gröna teets stimulans vara minimal för de flesta.

Svart te


testing

testing

Det mörkaste och mest koffeinhaltiga teet är en rödbrunfärgad brygd som innehåller cirka 50 till 100 mg koffein per kopp (beroende på bladen och hur länge de har bryggts), men det är fortfarande en bra bit mindre än en kopp kaffe. Vad som är ännu bättre är att varje kopp ger dig skydd för hjärnan och kan hjälpa till att störa plackbildning som leder till utvecklingen av Alzheimers och Parkinsons sjukdom

Låt ditt te göra skillnad

Som med det mesta får du vad du betalar för, köp därför te av bästa kvalitet. Leta efter teer som har behandlats minimalt, helst ekologiska och icke-GMO-certifierade teer för att hålla dåliga saker borta från din kopp.

För konnässörer kommer den ultimata teupplevelsen från Marriage Frères, de sekelgamla parisiska teförsäljarna som säljer några av de mest utsökta och dyra hantverksmässigt behandlade teerna i världen.

För dagligt tedrickande kan man med Choice Teas göra välsmakande ekologiska brygder. Om kostnaden är ett problem, prova att blanda exklusivare teer med andra prisvärda alternativ, men låt bli de superbilliga, kraftigt bearbetade stormarknadsteerna som tenderar att vara fulla av bekämpningsmedel och innehåller betydligt mindre av de hälsosamma flavonoider och andra sammansatta ämnen som gör teet värt att dricka.

Hantera din dos

Med undantag av örtteer innehåller de flesta teer lite koffein, så funderar du på att dricka mer te behöver du lära dig att hantera din dos.  Då teet inte har samma uppiggande effekt som en kopp kaffe från Starbucks, kan te ändå störa sömnen om du dricker det för sent på dagen eller är koffeinkänslig.

Eftersom en kopp svart te har ungefär 50 till 100 milligram koffein (kaffe har 140-300 mg), använd de rikare och mer robusta teerna på morgonen, gör sedan en övergång till lättare, svagare brygder eller örtteer på eftermiddagen för att minimera sömnstörningar. Oavsett när du dricker ditt te, överväg dessutom att hoppa över mjölken eftersom den kan blockera kroppens förmåga att absorbera en del av teets hälsosamma sammansättningar. Drick istället ditt te som det är, eller med citron.

Ett annat alternativ är att gå den koffeinfria vägen, dricka mycket eller till och med hela tiden av det. Om du gör det, leta då efter teer som har gjorts koffeinfria med CO2-metoden eftersom denna metod hjälper till att hålla de friska sammansättningarna i teet intakta. Tänk dessutom på att det kommer att finnas en liten mängd koffein kvar även i koffeinfria versioner. Om koffein, hur som helst är för mycket för dig, då är örtte förmodligen det bästa för dig, förutsatt att du inte är gravid, ammar eller är allergisk mot örter eller blommor.

Undvik att köpa te på flaska, i burk eller ask

De flesta teer som kommer i flaskor, burkar, askar eller pulveriserade i små rör av papper, innehåller lika mycket socker som en vanlig läsk. Låt dig inte luras av dessa så gott som flavonoidfria, teliknande ämnen.

Det överlägset bästa alternativet ur ett hälsoperspektiv är att brygga ditt eget te, men när du inte kan göra det, leta då efter osötat, färskbryggt ekologiskt te eller te på flaska. När du köper brygder på flaska leta efter de som är märkta med ett sigill av Certified Organic.  När den dessutom har etiketter om Fair Trade-certifikat, icke-GMO-projekt och sigill på Green America är det ännu bättre – du har fått en flaska te som är nästan lika bra som det du brygger själv.

Denna artikel publicerades ursprungligen på www.drfranklipman.com. Läs originalet här.  

* Bild av "tekanna" och alla andra bilder i artikeln är från Shutterstock