Njut av julmaten – och må bra efteråt
Det är inte bara tomtens besök och julklapparna vi ser fram emot på julen, den traditionella julmaten är minst lika viktig. (Foto: Susanne Larsson/Epoch Times)


Att avnjuta julens klassiska rätter ser vi fram emot men det kan också bli lite för mycket av det goda. För att må bra även efter julmaten finns det en del tips. Visste du förresten att om man bara sitter och pratar så tar det 2 timmar och 24 minuter för att förbränna fem prinskorvar?

Vad vore julen utan julmaten? Förr i tiden krävdes det flera veckor av förberedelser innan maten kunde stå klar och tillagad på julbordet. Det finns fortfarande genuint matlagningsintresserade som uppskattar att laga  traditionella julrätter från grunden men för de flesta handlar julmaten om att griljera den färdigkokta julskinkan och laga till en Jansson.

Färdigköpt eller inte, när det gäller all livsmedelshantering är hygienen viktig. Veckorna kring jul är en tid då många människor smittas av magsjuka och förkylningar. Tänk därför på att tvätta händerna ofta, särskilt när du ska hantera livsmedel och innan du ska äta. Är du, eller har du nyligen varit magsjuk, ska du inte laga mat åt andra.

God handhygien
är viktig i synnerhet när du hanterat råa livsmedel som till exempel köttfärs. Använd gärna en särskild skärbräda och diska noga alla redskap. Tillaga maten så den blir riktigt genomstekt och kyl snabbt ner det som ska sparas till senare. Passa på att ställa ut den om det är kallt men täck över den ordentligt.

För att må bra också efter en måltid är det bra att tänka på en del saker. Även drycker mättar och fyller upp magen. Drick inte för mycket till maten; det är bättre för matsmältningen att släcka törsten efteråt med vatten. För att slippa få uppblåst mage och rapighet bör man vara återhållsam med kolsyrade drycker.

Ta inte fram för stora mängder mat åt gången på julbordet. Skaldjur och majonnäs är känslig mat. Mat som stått framme länge får kortare hållbarhetstid. Nötter och torkade frukter som ser skrumpna och missfärgade ut eller som luktar och smakar konstigt kan innehålla mögelgifter och ska inte ätas. När det gäller mat, använd det sunda förnuftet. Allt som ser konstigt ut, luktar illa och smakar underligt, låt bli!

Det är viktigt att vi får i oss D-vitamin under den här årstiden för att må bra. Under den ljusa årstiden får vi det naturligt av solen men under vintermånaderna bör vi se till att få i oss det via kosten. Sill, lax och ägg är goda D-vitamin källor på julbordet så passa på att ta för dig av det.

Det är lätt att äta med ögonen och lägga på för mycket mat. Ät långsamt och njut. Det tar en stund innan mättnadskänslan infinner sig. För många prinskorvar kan lätt slinka ner om man inte ser upp. Både magen och själen mår bra av att maten avnjuts i god och avspänd julstämning.

Det är skönt att gör gott att röra på sig utomhus efter julmaten. Promenera eller lek med barn och barnbarn och få rosor på kinderna. Önskar er en god och fridfull jul.

Fakta

Så här lång tid tar det för olika aktiviteter att förbränna fem prinskorvar med en sammanlagd vikt på 240 gram, som ger cirka 240 kalorier:

Dans kring granen i 40 minuter. (Om vi antar att dansen runt granen sker i en omkrets på fem meter så betyder det 930 varv runt granen innan prinskorvarna är ett minne blott.)

Skotta snö i 30 minuter.

Promenad 1 timme och 12 minuter.

Sitta och prata i 2 timmar och 24 minuter.

Väljer man istället nyckelhålsmärkt prinskorv ger fem prinskorvar 129 kcal och då räcker det att skotta snö en kvart.

Källa: Livsmedelsverket