loading
Inrikes

Nej till förbud mot dubbdäck

Linköping (TT)

Halten partiklar i luften på svenska gator och vägar är bland Europas högsta. Främsta orsaken är dubbdäcken. Men Vägverket har inga planer på att föreslå förbud.

Myndighetens miljödirektör Lars Nilsson kallar den dåliga gatuluften ett folkhälsoproblem. Han tror dock inte att man ska lösa det med att tvinga bilisterna att köra odubbat.

– Jag tycker det är för tidigt att föra diskussionen om ett förbud, av två skäl. Det ena är att det är väldigt nya data och fakta som ligger till grund för den här debatten och medvetenheten ute i samhället om de här problemen är för låg för att direkt börja diskutera förbud, säger Lars Nilsson till TT.

– Det andra skälet är att vi behöver ha bättre på fötterna när det gäller vilka partiklar som har vilken farlighet. Vi behöver lite mer forskning bakom en diskussion.

Detta i samband med att problemen kring vinterdäck och luftkvalitet diskuterades vid trafikforskningsinstitutet VTI:s Transportforum i Linköping i dag.

Vägverket vill inte heller överväga geografiskt begränsade förbud, till exempel i Stockholm eller Göteborg.

– Jag tror det finns utrymme för många stockholmare att använda vinterdäck utan dubb, medan det finns större anledning att ha dubb i andra delar av landet. Lokala förbud eller lokala avgifter har jag inte tänkt på, men där finns ju alltid ett gränsproblem. Folk bor ju inte bara i Stockholm utan rör sig mellan Stockholm och andra delar av landet, säger Vägverkets miljödirektör.

– Vi ska inte börja med att hamna i en förbudssituation utan i en informationsdiskussion. I Norge har man avgiftsbelagt dubbkörning i de fyra största städerna. För att förbättra luftkvaliteten forskar man också kring effekterna med olika mängder dubb i däcket.

I Linköping redogjorde VTI-forskaren Mats Gustafsson för vad man i dag vet om vinterdäckens, och framför de dubbades, påverkan på luftkvaliteten. Han visade bland annat ett diagram över partikelhalter från Södra länken i Stockholm. Halterna mångdubblades så fort dubbdäcken kom på.

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Inrikes

Nej till förbud mot dubbdäck

Linköping (TT)

Halten partiklar i luften på svenska gator och vägar är bland Europas högsta. Främsta orsaken är dubbdäcken. Men Vägverket har inga planer på att föreslå förbud.

Myndighetens miljödirektör Lars Nilsson kallar den dåliga gatuluften ett folkhälsoproblem. Han tror dock inte att man ska lösa det med att tvinga bilisterna att köra odubbat.

– Jag tycker det är för tidigt att föra diskussionen om ett förbud, av två skäl. Det ena är att det är väldigt nya data och fakta som ligger till grund för den här debatten och medvetenheten ute i samhället om de här problemen är för låg för att direkt börja diskutera förbud, säger Lars Nilsson till TT.

– Det andra skälet är att vi behöver ha bättre på fötterna när det gäller vilka partiklar som har vilken farlighet. Vi behöver lite mer forskning bakom en diskussion.

Detta i samband med att problemen kring vinterdäck och luftkvalitet diskuterades vid trafikforskningsinstitutet VTI:s Transportforum i Linköping i dag.

Vägverket vill inte heller överväga geografiskt begränsade förbud, till exempel i Stockholm eller Göteborg.

– Jag tror det finns utrymme för många stockholmare att använda vinterdäck utan dubb, medan det finns större anledning att ha dubb i andra delar av landet. Lokala förbud eller lokala avgifter har jag inte tänkt på, men där finns ju alltid ett gränsproblem. Folk bor ju inte bara i Stockholm utan rör sig mellan Stockholm och andra delar av landet, säger Vägverkets miljödirektör.

– Vi ska inte börja med att hamna i en förbudssituation utan i en informationsdiskussion. I Norge har man avgiftsbelagt dubbkörning i de fyra största städerna. För att förbättra luftkvaliteten forskar man också kring effekterna med olika mängder dubb i däcket.

I Linköping redogjorde VTI-forskaren Mats Gustafsson för vad man i dag vet om vinterdäckens, och framför de dubbades, påverkan på luftkvaliteten. Han visade bland annat ett diagram över partikelhalter från Södra länken i Stockholm. Halterna mångdubblades så fort dubbdäcken kom på.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024