Naturläkemedel kan lindra ledinflammationer
Naturmetoder är säkrare och kanske mer effektiva mot ledinflammationer än behandling med läkemedel. (Foto: Christopher Furlong/Getty Images)


Ofta frågar jag patienterna varför de tar starka läkemedel när de inte har provat på alternativa naturmetoder för att lindra smärtor som orsakas av artrit eller ledinflammationer. Starka läkemedel kan orsaka stora komplikationer. Många naturliga ämnen används för att inte bara behandla men också förebygga osteoartrit, ben- och ledinflammation, den vanligaste reumatiska ledsjukdomen som kan komma med åldern.

Vitamin C är det mest underskattade naturbotemedlet. Artros är huvudsakligen en sjukdom med sviktande brosk. När brosket slits med åldern gnider benen mot varandra vilket orsakar smärtor. Hemligheten är att hålla brosket friskt. Ett utmärkt sätt är intag av mycket C-vitamin, vilket behövs för att bilda kollagen, en viktig del i brosket.

Forskare på Boston University Medical Center har studerat 640 personernas intag av C-vitamin. De upptäckte att patienter som intog en högre mängd C-vitamin inte upplevde någon försämring i sina inflammerade knäleder.

Hur mycket C-vitamin behövs för att det skall hjälpa? Linus Pauling, dubbelt Nobelpristagare rapporterade att, olikt djur, tillverkar människokroppen inte vitamin C. Därför lider de flesta människor brist på C-vitamin. Pauling intog 20 g dagligen, medan den rekommenderade mängden är 75 mg. Stora mängder kan orsaka diarré och magkramp.

Om man inte använder sina leder så förloras deras funktion. Gymnastik gör att näring pumpas in till lederna, vilket innebär att brosken får näring. Jag är övertygad om att underaktivitet och inte överaktivitet, ihop med otillräckligt vitamin C, är anledningen till varför så många människor behöver operation av höft- och knäleder.

Kan glukosamin och kondroitinsulfat lindra smärtor? Detta är fortfarande en obesvarad fråga. Men dessa läkemedel har använts i åratal i Europa för att förebygga och behandla ledinflammationer. Glukosamin är med och bygger upp broskets vävnad. Kondroitin fungerar tillsammans med glukosamin genom att dra till sig och behålla vatten, vilket ger brosket en stötdämpande effekt. Så se till att dricka mycket vatten eller annan vätska dagligen för att hindra uttorkning och degenerering av brosken.

Flera rapporter visar att patienterna som intog 1,500 mg glukosamin och 1,200 mg kondroitin dagligen, i samband med måltider, hade mindre smärta och ökad rörlighet jämfört med dem som behandlades med placebo. En belgisk undersökning visar att minskningen av brosket avstannade eller saktade ned när patienter intog dessa ämnen. Men en del andra rapporter är mindre entusiastiska angående effekten av användning av dessa ämnen.

I och med att glukosamin tillverkas från skaldjur, skall de som är allergiska mot skaldjur inte inta den. De som har diabetes bör kontrollera sin blodsockernivå på grund av att djurförsök visat att dessa ämnen ökar kroppens motstånd mot insulin. Kondroitin kan även orsaka blödningar hos dem som intar blodförtunnande läkemedel.

En del experter rekommenderar tolv gram hajbrosk dagligen, uppdelad i mindre doser och i minskande mängder ned till tre gram medan förbättringen sker.

Idag hör vi allt mer om att hälsosam kost är viktig. Det är i sig en kraftfull ”behandling” för alla tillstånd, och ledinflammation är inget undantag. Studier visar att en i huvudsak vegetarisk kost har en stor anti-inflammatorisk effekt, vilket minskar ledsmärtor.

Patienter med ledinflammation bör äta ”långsamma” kolhydrater såsom fullkorn, grönsaker, bönor och frukter. Dessa matvaror innehåller vitaminer med antioxidantisk effekt, mineraler, och sammansatta ämnen som kallas för fytokemikalier, vilka alla har många nyttiga effekter.

Omega-3-fettsyror som eicosapentaensyra (EPA) finns i fiskoljor. De lindrar smärtor orsakat av ledinflammationer genom att minska kroppens bildning av prostaglandin, ett hormonliknande ämne som orsakar smärta och inflammation. Linfröolja är en mycket bra källa på nyttiga fettsyror. Rapsoljan är inte lika rik på omega-3 men betydligt bättre än olivolja. Man kan också inta en 360 mg EPA-kapsyl två gånger om dagen i samband med måltider.

En rapport från Mayo Clinic hävdar att s-adenosyl-methionine (SAM-e), ett näringstillskott som bevisligen kan lindra smärta, och en Ayurvedisk blandning med ingefära, gurkmeja, olibanum och ashwaganandia kan ge en bestående smärtlindring.

Som jag vet har de här naturmetoderna inte dödat någon. Men varje år i Kanada dör 2000 personer av mag- och tarmblödningar på grund av anti-inflammatoriska läkemedel (NSAID). Det är rimligt att prova de icke-dödliga metoderna först.

Gifford-Jones är en läkare som har egen praktik i Toronto.

Översatt från: http://en.epochtimes.com/news/6-8-14/44941.html

Översatt av Chowa Choo