Finländarnas shoppande på nätet drabbar många affärer. Den stora affärskedjan Anttila i Finland har drabbats av den hårdnande konkurrensen. På måndagen meddelades att en tredjedel av deras varuhus kommer att stänga inom några år på grund av dålig lönsamhet.
Åke Finne som är lektor i marknadsföring vid Hanken, Helsingfors, har sin åsikt klar. Anttila har ingen egentlig profil, därför är de bland de första att drabbas av nätkonkurrensen.
Det är inte bara i Sverige som näthandeln skjutit upp som en raket, det gäller även Finland. Åke Finne sade till svenska Yle att han tror att marknaden snart kommer att se ganska annorlunda ut jämfört med idag.
I Göteborg fanns i slutet av 1960-talet en affär som förevisade varorna, sedan beställde man dem. Konceptet slog inte väl ut och butiken försvann. Åke Finne tror att det just är det konceptet som är på ingång.
”Vi får kanske se varuhus där man faktiskt inte ens kan köpa någonting”, sade han till Yle.
Åke Finne spekulerar i att varuhusen kanske kommer att flytta från centrum, de kanske inte ens kommer att ha lager. Man kommer dit, tittar och känner på varorna och går sedan hem och beställer dem från nätet.
Som alltid är det företag som har den bästa kundservicen som kommer att klara sig bäst. Det kommer att komma nya företag, menar han, som kan serva kunderna på nya, effektiva och bekväma sätt.
Kan företagen inte klara den här omställningen får de skylla sig själva, de kan inte skylla på kunderna, sade lektorn i marknadsföring.