Nästan 90 procent av de kinesiska barnen känner till cigarettmärken
Ett urval av kinesiska cigarettmärken. En ny amerikansk studie visar att nästan 9 av 10 barn i åldern 5-6 år i Kina känner igen cigarettmärken. (Foto: Weibo.com)


En ny amerikansk studie visar att nästan 9 av 10 småbarn i Kina känner igen cigarettmärken.

Studien som gjordes av Journal of Pediatrics tittade på 2 423 barn i åldern 5-6 år i låg- och medelinkomstländer där ett stort antal vuxna röker, inklusive Kina, Indien, Ryssland och Brasilien.

Forskarna fann att 68 procent av alla barnen i undersökningen kände till åtminstone ett cigarettmärke, och bland de kinesiska barnen var siffran hela 86 procent.

”Tidigare studier visar att barn och ungdomar som ofta omges av positiva budskap om rökning är mer benägna att börja röka”, sade studiens huvudförfattare Dina Borzekowski från University of Maryland, enligt ett pressmeddelande.

”Det är oerhört oroväckande att majoriteten av små barn i vår studie känner till åtminstone ett cigarettmärke. Till och med i hushåll utan rökare kunde barn känna igen cigarettmärken.”

Kineser kommenterade studien på mikrobloggtjänsten Sina Weibo.

En skrev: ”Jag hade lätt kunnat räkna upp 20-30 sorters cigarettmärken och vad de kostade när jag var liten, därför att min far eller mina farbröder ofta bad mig köpa cigaretter åt dem.”

En annan person skrev: ”Baijiang-cigaretter har varit populära i 15 år. Om alla paket sattes ihop skulle de nå jorden runt 11 gånger. Det är det populäraste märket bland de flesta tonåringar, folk i medelåldern, fattiga ungdomar och luffare.”

Research av Lisa Huang

Översatt från engelska.