loadingEtt urval av kinesiska cigarettmärken. En ny amerikansk studie visar att nästan 9 av 10 barn i åldern 5-6 år i Kina känner igen cigarettmärken. (Foto: Weibo.com)
Ett urval av kinesiska cigarettmärken. En ny amerikansk studie visar att nästan 9 av 10 barn i åldern 5-6 år i Kina känner igen cigarettmärken. (Foto: Weibo.com)
Utrikes

Nästan 90 procent av de kinesiska barnen känner till cigarettmärken

Cassie Ryan, Epoch Times

En ny amerikansk studie visar att nästan 9 av 10 småbarn i Kina känner igen cigarettmärken.

Studien som gjordes av Journal of Pediatrics tittade på 2 423 barn i åldern 5-6 år i låg- och medelinkomstländer där ett stort antal vuxna röker, inklusive Kina, Indien, Ryssland och Brasilien.

Forskarna fann att 68 procent av alla barnen i undersökningen kände till åtminstone ett cigarettmärke, och bland de kinesiska barnen var siffran hela 86 procent.

”Tidigare studier visar att barn och ungdomar som ofta omges av positiva budskap om rökning är mer benägna att börja röka”, sade studiens huvudförfattare Dina Borzekowski från University of Maryland, enligt ett pressmeddelande.

”Det är oerhört oroväckande att majoriteten av små barn i vår studie känner till åtminstone ett cigarettmärke. Till och med i hushåll utan rökare kunde barn känna igen cigarettmärken.”

Kineser kommenterade studien på mikrobloggtjänsten Sina Weibo.

En skrev: ”Jag hade lätt kunnat räkna upp 20-30 sorters cigarettmärken och vad de kostade när jag var liten, därför att min far eller mina farbröder ofta bad mig köpa cigaretter åt dem.”

En annan person skrev: ”Baijiang-cigaretter har varit populära i 15 år. Om alla paket sattes ihop skulle de nå jorden runt 11 gånger. Det är det populäraste märket bland de flesta tonåringar, folk i medelåldern, fattiga ungdomar och luffare.”

Research av Lisa Huang

Översatt från engelska.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingEtt urval av kinesiska cigarettmärken. En ny amerikansk studie visar att nästan 9 av 10 barn i åldern 5-6 år i Kina känner igen cigarettmärken. (Foto: Weibo.com)
Ett urval av kinesiska cigarettmärken. En ny amerikansk studie visar att nästan 9 av 10 barn i åldern 5-6 år i Kina känner igen cigarettmärken. (Foto: Weibo.com)
Utrikes

Nästan 90 procent av de kinesiska barnen känner till cigarettmärken

Cassie Ryan, Epoch Times

En ny amerikansk studie visar att nästan 9 av 10 småbarn i Kina känner igen cigarettmärken.

Studien som gjordes av Journal of Pediatrics tittade på 2 423 barn i åldern 5-6 år i låg- och medelinkomstländer där ett stort antal vuxna röker, inklusive Kina, Indien, Ryssland och Brasilien.

Forskarna fann att 68 procent av alla barnen i undersökningen kände till åtminstone ett cigarettmärke, och bland de kinesiska barnen var siffran hela 86 procent.

”Tidigare studier visar att barn och ungdomar som ofta omges av positiva budskap om rökning är mer benägna att börja röka”, sade studiens huvudförfattare Dina Borzekowski från University of Maryland, enligt ett pressmeddelande.

”Det är oerhört oroväckande att majoriteten av små barn i vår studie känner till åtminstone ett cigarettmärke. Till och med i hushåll utan rökare kunde barn känna igen cigarettmärken.”

Kineser kommenterade studien på mikrobloggtjänsten Sina Weibo.

En skrev: ”Jag hade lätt kunnat räkna upp 20-30 sorters cigarettmärken och vad de kostade när jag var liten, därför att min far eller mina farbröder ofta bad mig köpa cigaretter åt dem.”

En annan person skrev: ”Baijiang-cigaretter har varit populära i 15 år. Om alla paket sattes ihop skulle de nå jorden runt 11 gånger. Det är det populäraste märket bland de flesta tonåringar, folk i medelåldern, fattiga ungdomar och luffare.”

Research av Lisa Huang

Översatt från engelska.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024