loadingMaotai, en dyr alkohol, är en lyxvara i Kina som regelmässigt används som muta. (Foto: AFP/Getty Images)
Maotai, en dyr alkohol, är en lyxvara i Kina som regelmässigt används som muta. (Foto: AFP/Getty Images)
Utrikes

Mutgåvor Kinas miljardindustri

Ariel Tian, Epoch Times

Att ta sig fram i Kina handlar ofta om kontakter och att ge ”gåvor”, som när man gör affärer eller vill få sitt barn inskrivet i en förskola.

Värdet på dessa gåvor, vilket oftast är mutor eller en form av penningtvätt, var 2011 värt 819 miljarder kronor, enligt China Economic Weekly.

Ritualen med att ge gåvor i form av mutor har lett till att stora mängder varor byter ägare och en svart marknad har uppstått. Lyxvaror är en stapelvara i denna ”gåvoekonomi”.

Antikviteter och målningar har under de senaste åren rankats som nummer ett när det gäller gåvor som används för att muta kinesiska tjänstemän. Fastigheter intar en andraplats, och små lyxartiklar som nummer tre, enligt en artikel i United Daily News, som citerar en kader vid Pekings kommunala granskningsnämnd.

Folkets dagblad, kommunistpartiets språkrör, skriver att Kina kommer att gå om Japan som världens största konsument av lyxprodukter 2012.

Folkets dagblad skriver också att omkring 40 000 partimedlemmar och kadrer gav bort gåvor och presentcheckar förra året till en summa av 408 miljoner kronor.

En färsk rapport från McKinsey & Co tror att Kina kommer att bli den största marknaden för lyxprodukt i världen 2015, vilket skulle täcka mer än 20 procent av hela världsmarknaden.

China Economic Weekly skriver att Lang Huadong, en konstsamlare från staden Linan i Zhejiangprovinsen, går på auktioner i Peking nästan en gång i månaden. Han köper inte bara gåvor till sig själv utan också till mutor. Och han gör undersökningar i förväg om vad den mutade önskar.

Artikeln säger också att tobaks- och spritmarknaden i Kina har svängt från en vanlig konsumentmarknad till en marknad för lyxiga gåvor. Folk som till exempel köper produkter som Maotai, en dyr och lyxig kinesisk spritsort, tillhör de välbärgade, som vill öppna fler dörrar för att nå maktpositioner.

För fem år sedan, när fastighetsmarknaden blomstrade, var dekorativa textiler, små elektronikprylar och köksredskap populära gåvor. De senaste åren har elektronik i form av videokameror, kameror, e-böcker, läsplattor blivit enormt populära som gåvor. 60 procent av Hanwangs e-böcker köps som gåvor eller presenter.

Exklusiva kläder, lyxklockor och bilar är också gåvor som de superrika föredrar.

Mutmetoderna varierar självklart. Lang Yong, välkänd konsthandlare, berättar för China Economic Weekly att när folk frågar efter målningar och kalligrafikonst, ber många att han ska lägga till någons namn i titeln. Å ena sidan får köparen mindre dåligt samvete, å andra sidan har mottagaren inte något annat val än att acceptera gåvan, då dennes namn finns på produkten. Det finns också presentkort där mottagaren kan köpa vad han eller hon önskar, sade Lang.

Vissa företag köper hundratals eller tusentals presentkort. Ett presentkortsföretag har till exempel 5800 företagsklienter och har sålt 900 000 presentkort. Presentkortet täcker över 4 000 butiker, och över 1,15 miljoner personer har ett sådant presentkort.

Mutor, förskingring och svågerpolitik är omfattande inom Kinas byråkrati. Enligt statsmedier straffades 140 000 kinesiska tjänstemän 2010 för att brutit mot reglerna, varav 5 000 av dem på eller över häradsnivå, enligt ett nyhetsinslag från New Tang Dynasty Television i februari 2011.

Översatt från engelska.

Kinesisk originalversion.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingMaotai, en dyr alkohol, är en lyxvara i Kina som regelmässigt används som muta. (Foto: AFP/Getty Images)
Maotai, en dyr alkohol, är en lyxvara i Kina som regelmässigt används som muta. (Foto: AFP/Getty Images)
Utrikes

Mutgåvor Kinas miljardindustri

Ariel Tian, Epoch Times

Att ta sig fram i Kina handlar ofta om kontakter och att ge ”gåvor”, som när man gör affärer eller vill få sitt barn inskrivet i en förskola.

Värdet på dessa gåvor, vilket oftast är mutor eller en form av penningtvätt, var 2011 värt 819 miljarder kronor, enligt China Economic Weekly.

Ritualen med att ge gåvor i form av mutor har lett till att stora mängder varor byter ägare och en svart marknad har uppstått. Lyxvaror är en stapelvara i denna ”gåvoekonomi”.

Antikviteter och målningar har under de senaste åren rankats som nummer ett när det gäller gåvor som används för att muta kinesiska tjänstemän. Fastigheter intar en andraplats, och små lyxartiklar som nummer tre, enligt en artikel i United Daily News, som citerar en kader vid Pekings kommunala granskningsnämnd.

Folkets dagblad, kommunistpartiets språkrör, skriver att Kina kommer att gå om Japan som världens största konsument av lyxprodukter 2012.

Folkets dagblad skriver också att omkring 40 000 partimedlemmar och kadrer gav bort gåvor och presentcheckar förra året till en summa av 408 miljoner kronor.

En färsk rapport från McKinsey & Co tror att Kina kommer att bli den största marknaden för lyxprodukt i världen 2015, vilket skulle täcka mer än 20 procent av hela världsmarknaden.

China Economic Weekly skriver att Lang Huadong, en konstsamlare från staden Linan i Zhejiangprovinsen, går på auktioner i Peking nästan en gång i månaden. Han köper inte bara gåvor till sig själv utan också till mutor. Och han gör undersökningar i förväg om vad den mutade önskar.

Artikeln säger också att tobaks- och spritmarknaden i Kina har svängt från en vanlig konsumentmarknad till en marknad för lyxiga gåvor. Folk som till exempel köper produkter som Maotai, en dyr och lyxig kinesisk spritsort, tillhör de välbärgade, som vill öppna fler dörrar för att nå maktpositioner.

För fem år sedan, när fastighetsmarknaden blomstrade, var dekorativa textiler, små elektronikprylar och köksredskap populära gåvor. De senaste åren har elektronik i form av videokameror, kameror, e-böcker, läsplattor blivit enormt populära som gåvor. 60 procent av Hanwangs e-böcker köps som gåvor eller presenter.

Exklusiva kläder, lyxklockor och bilar är också gåvor som de superrika föredrar.

Mutmetoderna varierar självklart. Lang Yong, välkänd konsthandlare, berättar för China Economic Weekly att när folk frågar efter målningar och kalligrafikonst, ber många att han ska lägga till någons namn i titeln. Å ena sidan får köparen mindre dåligt samvete, å andra sidan har mottagaren inte något annat val än att acceptera gåvan, då dennes namn finns på produkten. Det finns också presentkort där mottagaren kan köpa vad han eller hon önskar, sade Lang.

Vissa företag köper hundratals eller tusentals presentkort. Ett presentkortsföretag har till exempel 5800 företagsklienter och har sålt 900 000 presentkort. Presentkortet täcker över 4 000 butiker, och över 1,15 miljoner personer har ett sådant presentkort.

Mutor, förskingring och svågerpolitik är omfattande inom Kinas byråkrati. Enligt statsmedier straffades 140 000 kinesiska tjänstemän 2010 för att brutit mot reglerna, varav 5 000 av dem på eller över häradsnivå, enligt ett nyhetsinslag från New Tang Dynasty Television i februari 2011.

Översatt från engelska.

Kinesisk originalversion.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024