loadingBrandmän räddar överlevande från tågolyckan den 23 juli nära Wenzhou.(Foto: STR/AFP/Getty Images)
Brandmän räddar överlevande från tågolyckan den 23 juli nära Wenzhou.(Foto: STR/AFP/Getty Images)
Utrikes

Minst 32 döda i svår olycka på Kinas nya höghastighetsjärnväg

Chen Jinghui & Gao Zitan

En allvarlig tågolycka inträffade på Kinas höghastighetsjärnväg på natten den 23 juli. Det var på linjen mellan Hangzhou och Fuzhou som två tåg kolliderade på en bro. Så här långt har 32 dödsfall konstaterats och 191 personer har skadats.

China National Radio rapporterade att olyckan orsakades av att tåg D3115 från Hangzhou till Fuzhou förlorade strömmen av ett åsknedslag och blev stående på en bro i Wenzhou i Zhejiangprovinsen.

Tåg D301 från Peking till Fuzhou plöjde in i D3115 bakifrån.

D3115 var nästan fullt, och hade mellan 1300 och 1400 passagerare, ungefär 100 passagerare per vagn. När tågen kolliderade spårade två vagnar från D3115 ur tillsammans med fyra vagnar från D301. Två av de urspårade vagnarna föll av bron. Lokföraren på D301 var bland de döda.


Brandmän räddar överlevande efter tågolyckan i Zhejiangprovinsen. (Foto: STR/AFP/Getty Images)

Brandmän räddar överlevande efter tågolyckan i Zhejiangprovinsen. (Foto: STR/AFP/Getty Images)

Internetanvändare postade meddelanden från olycksplatsen. En bloggare skrev: ”Hjälp! D301 spårade just ur utanför Wenzhous södra station! Nu är vagnen full med ljudet av gråtande barn, men inte en enda av tågpersonalen har kommit för att hjälpa! Snälla, kom och hjälp oss!”

En bloggare skrev att ljuset genast släcktes i D301 vid den våldsamma kraschen och att vagn 1-3 föll av bron. Många blodiga skadade passagerare slog sönder fönstren för att komma ut ur vagnarna, enligt bloggarna.


Räddningsarbetare bär på en skadad flicka. (Foto: STR/AFP/Getty Images)

Räddningsarbetare bär på en skadad flicka. (Foto: STR/AFP/Getty Images)

En passagerare som befann sig i D301 skrev att det var helt mörkt i vagnen efter kollisionen och att passagerarna inte lyckades slå sönder fönstren, utan var tvungna att fly genom en öppning i främre delen av vagnen.

Över hundra ambulanser skyndade till platsen för att ta hand om skadade och de lokala sjukhusen sägs ha stort behov av blod.

Zhang, som var nära olycksplatsen, sade att han hörde en dundrande krasch och såg de två snabbtågen kollidera med varann. Han sade att lokalinvånarna omedelbart rusade till platsen för att hjälpa till med räddningsarbetet.

En bloggare beskrev olycksplatsen så här: ”Det är så många brandbilar här. En vän till mig såg ett långsamt körande tåg bli påkört bakifrån av ett snabbt körande tåg. Han såg rök komma ut ur tågen. Det måste vara dit brandbilarna är på väg.”

Många skrev på mikrobloggar där de försökte få kontakt med vänner och anhöriga som varit på tåget.

Hu, som befann sig på ett av tågen, sade till Epoch Times:

— Det är fortfarande många människor inne i tåget som väntar på att bli räddade.

En patient på Kangning-sjukhuset talade också med Epoch Times.

— Jag hörde att fyra passagerare skickades till bårhuset. Mina vänner sade att alla sjukhus i Wenzhou behandlar skadade från den här olyckan.

En järnvägsingenjör skrev i en blogg att D3115 stannade vid en bro efter att ha träffats av blixten. Järnvägens nätverkssystem var skadat och upptäckte inte att det stod ett tåg på bron, vilket ledde till att det andra tåget rammade det.


Räddningsarbete pågår. (Foto: STR/AFP/Getty Images)

Räddningsarbete pågår. (Foto: STR/AFP/Getty Images)

En invånare i Wenzhou, Chen, ifrågasatte förklaringen till olyckan.

— Vädret var inte bra, men de där experterna borde ha tagit med det i beräkningen. Jag är inte övertygad.

Chang Zhenchen, järnvägsingenjör och företrädare för höghastighetsjärnvägen sade i en intervju med Beijing News i juni, att systemet höll europeisk standard. Han garanterade att kollisioner bakifrån inte kunde inträffa.

Olyckan i Wenzhou var det fjärde tillbudet som drabbat Kinas höghastighetsjärnväg sedan den 10 juli.

Read the original Chinese article.

[email protected]

Översatt från engelska.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingBrandmän räddar överlevande från tågolyckan den 23 juli nära Wenzhou.(Foto: STR/AFP/Getty Images)
Brandmän räddar överlevande från tågolyckan den 23 juli nära Wenzhou.(Foto: STR/AFP/Getty Images)
Utrikes

Minst 32 döda i svår olycka på Kinas nya höghastighetsjärnväg

Chen Jinghui & Gao Zitan

En allvarlig tågolycka inträffade på Kinas höghastighetsjärnväg på natten den 23 juli. Det var på linjen mellan Hangzhou och Fuzhou som två tåg kolliderade på en bro. Så här långt har 32 dödsfall konstaterats och 191 personer har skadats.

China National Radio rapporterade att olyckan orsakades av att tåg D3115 från Hangzhou till Fuzhou förlorade strömmen av ett åsknedslag och blev stående på en bro i Wenzhou i Zhejiangprovinsen.

Tåg D301 från Peking till Fuzhou plöjde in i D3115 bakifrån.

D3115 var nästan fullt, och hade mellan 1300 och 1400 passagerare, ungefär 100 passagerare per vagn. När tågen kolliderade spårade två vagnar från D3115 ur tillsammans med fyra vagnar från D301. Två av de urspårade vagnarna föll av bron. Lokföraren på D301 var bland de döda.


Brandmän räddar överlevande efter tågolyckan i Zhejiangprovinsen. (Foto: STR/AFP/Getty Images)

Brandmän räddar överlevande efter tågolyckan i Zhejiangprovinsen. (Foto: STR/AFP/Getty Images)

Internetanvändare postade meddelanden från olycksplatsen. En bloggare skrev: ”Hjälp! D301 spårade just ur utanför Wenzhous södra station! Nu är vagnen full med ljudet av gråtande barn, men inte en enda av tågpersonalen har kommit för att hjälpa! Snälla, kom och hjälp oss!”

En bloggare skrev att ljuset genast släcktes i D301 vid den våldsamma kraschen och att vagn 1-3 föll av bron. Många blodiga skadade passagerare slog sönder fönstren för att komma ut ur vagnarna, enligt bloggarna.


Räddningsarbetare bär på en skadad flicka. (Foto: STR/AFP/Getty Images)

Räddningsarbetare bär på en skadad flicka. (Foto: STR/AFP/Getty Images)

En passagerare som befann sig i D301 skrev att det var helt mörkt i vagnen efter kollisionen och att passagerarna inte lyckades slå sönder fönstren, utan var tvungna att fly genom en öppning i främre delen av vagnen.

Över hundra ambulanser skyndade till platsen för att ta hand om skadade och de lokala sjukhusen sägs ha stort behov av blod.

Zhang, som var nära olycksplatsen, sade att han hörde en dundrande krasch och såg de två snabbtågen kollidera med varann. Han sade att lokalinvånarna omedelbart rusade till platsen för att hjälpa till med räddningsarbetet.

En bloggare beskrev olycksplatsen så här: ”Det är så många brandbilar här. En vän till mig såg ett långsamt körande tåg bli påkört bakifrån av ett snabbt körande tåg. Han såg rök komma ut ur tågen. Det måste vara dit brandbilarna är på väg.”

Många skrev på mikrobloggar där de försökte få kontakt med vänner och anhöriga som varit på tåget.

Hu, som befann sig på ett av tågen, sade till Epoch Times:

— Det är fortfarande många människor inne i tåget som väntar på att bli räddade.

En patient på Kangning-sjukhuset talade också med Epoch Times.

— Jag hörde att fyra passagerare skickades till bårhuset. Mina vänner sade att alla sjukhus i Wenzhou behandlar skadade från den här olyckan.

En järnvägsingenjör skrev i en blogg att D3115 stannade vid en bro efter att ha träffats av blixten. Järnvägens nätverkssystem var skadat och upptäckte inte att det stod ett tåg på bron, vilket ledde till att det andra tåget rammade det.


Räddningsarbete pågår. (Foto: STR/AFP/Getty Images)

Räddningsarbete pågår. (Foto: STR/AFP/Getty Images)

En invånare i Wenzhou, Chen, ifrågasatte förklaringen till olyckan.

— Vädret var inte bra, men de där experterna borde ha tagit med det i beräkningen. Jag är inte övertygad.

Chang Zhenchen, järnvägsingenjör och företrädare för höghastighetsjärnvägen sade i en intervju med Beijing News i juni, att systemet höll europeisk standard. Han garanterade att kollisioner bakifrån inte kunde inträffa.

Olyckan i Wenzhou var det fjärde tillbudet som drabbat Kinas höghastighetsjärnväg sedan den 10 juli.

Read the original Chinese article.

[email protected]

Översatt från engelska.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024