loadingDåligt formulerade lagar får biltillverkare att skippa miljösystem för dieselbilar. Foto: Mark Renders/Getty Images
Dåligt formulerade lagar får biltillverkare att skippa miljösystem för dieselbilar. Foto: Mark Renders/Getty Images
Inrikes

Minska utsläppen ”för dyrt” för biltillverkare

Epoch Times Sverige

De flesta dieselbilar i Sverige släpper ut kväveoxid och koldioxid långt över gränsvärderna, enligt Ny Teknik.

Orsaken sägs vara dåligt utformade lagkrav.

— Frågan är om det är fusk eller inte, säger Bengt Johansson, professor i förbränningsteknik vid Lunds tekniska högskola, till tidningen.

Enligt tidningen är de flesta europeiska dieselbilar utrustade med EGR (exhaust gas recirculation), vilket minskar utsläppet av kväveoxider genom en sänkning av förbränningstemperaturen. Systemet fungerar dock inte vid tung last eller höga varvtal.

De enda dieselbilar i Europa som håller nere utsläppen vid tung lastning är de som har ytterligare ett system installerat, SCR (selective catalytic reduction), som minskar kväveoxidutsläppen även vid tung lastning.

Enligt Johansson lever biltillverkarna upp till reglerna, men de flesta är ovilliga att göra något mer för miljön utöver det som de tvingas till. System som håller utsläppen nere är mycket dyra för tillverkarna att installera.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingDåligt formulerade lagar får biltillverkare att skippa miljösystem för dieselbilar. Foto: Mark Renders/Getty Images
Dåligt formulerade lagar får biltillverkare att skippa miljösystem för dieselbilar. Foto: Mark Renders/Getty Images
Inrikes

Minska utsläppen ”för dyrt” för biltillverkare

Epoch Times Sverige

De flesta dieselbilar i Sverige släpper ut kväveoxid och koldioxid långt över gränsvärderna, enligt Ny Teknik.

Orsaken sägs vara dåligt utformade lagkrav.

— Frågan är om det är fusk eller inte, säger Bengt Johansson, professor i förbränningsteknik vid Lunds tekniska högskola, till tidningen.

Enligt tidningen är de flesta europeiska dieselbilar utrustade med EGR (exhaust gas recirculation), vilket minskar utsläppet av kväveoxider genom en sänkning av förbränningstemperaturen. Systemet fungerar dock inte vid tung last eller höga varvtal.

De enda dieselbilar i Europa som håller nere utsläppen vid tung lastning är de som har ytterligare ett system installerat, SCR (selective catalytic reduction), som minskar kväveoxidutsläppen även vid tung lastning.

Enligt Johansson lever biltillverkarna upp till reglerna, men de flesta är ovilliga att göra något mer för miljön utöver det som de tvingas till. System som håller utsläppen nere är mycket dyra för tillverkarna att installera.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024