Miljö och Bildt kännetecknar Sverige
Intenationellt känd. Utrikesminister Carl Bildt är en av de svenskar som skrivs oftast om i utländska medier. Bilden togs vid hans besök i Ukrainas huvudstad Kiev den 15 maj i år. (Foto: AFP/SERGEI SUPINSKY)


En undersökning av 15 000 engelskspråkiga utländska medier visar att bilden av Sverige domineras av utrikesminister Carl Bildt, kungafamiljen, miljö och forskning.

Företaget Infosphere lanserade på måndagen undersökningen ”Sverigebilden”, där 3742 artiklar som omnämner Sverige från tusentals utländska medier har analyserats, under perioden 1 januari till den 1 juni i år.

Undersökningen visar att kungen och drottningen, kronprinsessan Victoria, utrikesminister Carl Bildt och statsminister Fredrik Reinfeldt är de personer som oftast omnämns i utländska medier.

Kungaparet skrevs det mycket om bland annat vid det japanska kejsarbesöket i maj, men drottningen figurerar också ofta på grund av sitt engagemang i barn- och narkotikafrågor. Statsminister Reinfeldt uppmärksammas för att driva miljöfrågor och för att ha ändrat riktningen på det politiska styret i Sverige. Carl Bildt omnämns däremot mycket i artiklar om till exempel gasledningen i Östersjön.

Ord som ofta syns i artiklar om Sverige är miljö, utsläpp och biobränsle. Sveriges höga mål att minska utsläppen av växthusgaser har det till exempel skrivits flitigt om. Men också om svensk forskning som bidragit med resultat inom cancer och diabetes.

Trots att den nya borgerliga regeringen sänker skatter, figurerar Sverige ofta som ett högskatteland.
Bland svenska företag ligger SAS i topp vad beträffar uppmärksamhet i utländska medier, vilket beror på strejken i slutet av maj.