Året är 2024 och oljan är i princip slut, privatbilism och flyg är förbjudet och Europas tunnelbanesystem har byggts ihop till ett enda stort nätverk. Roger bor i Farsta och cyklar alltid till jobbet, han skulle aldrig sätta sin fot i tunnelbanan.
Han har tankar om konspirationer och han tror att det pågår något skumt i det gigantiska tunnelbanenätet under Europa. En dag är hans cykel förstörd och han tvingas att ta tunnelbanan, där han får reda på saker som förändrar hans liv för alltid.
Metropias regissör Tarik Saleh och en del av hans team har tidigare jobbat med konspirationer kring olika teman i kortfilmer för Programmen Kobra och Fläsk.
Idén att göra en långfilm föddes när Tarik hittade en liten pamflett från SL på tunnelbanan som skapade associationer till makt och konspirationer.
Tarik och en av manusförfattarna Fredrik Edin började leka med tanken, vad skulle hända om människorna som driver kollektivtrafikföretagen skulle bli mäktiga och få ännu större inflytande än vad de redan har.
– Idén kom ur det och plötsligt blev det väldigt verkligt för oss. Det började med den premissen,
vad händer om en affärsman lyckas koppla i hop 48 tunnelbanenät i en värld där privatbilism och flyg är förbjudet, jo, han blir ju gud.
Många utmålar filmen Metropia som en dystopi, men regissören Tarik ser det inte så, han menar att filmen är en spegel av vad som redan finns i vår värld i dag.
– Vi har redan ett övervakningssamhälle och konsumtion har blivit vår tids religion och marknadsekonomi är lösningen på våra problem, säger han.
Tarik är en positivt lagd person och tror att om vi skulle drabbas av en definitiv ekonomisk kris, så kommer människan att hitta bra alternativ för att resa sig igen.
Den visuella upplevelsen i filmen är grym, man har mest jobbat i grå toner och miljöerna är nedgångna och det är så där skitigt snyggt.
Filmen är animerad i en ny digital teknik som svenska produktionsbolaget Atmo har tagit fram, de har använt sig av fotografier för att animera personerna i filmen.
– Det är ett realistiskt manér av Martin Hultman (Metropias art director) som stärker känslan av att det är en verklighet i en nära framtid, säger Tarik och fortsätter:
– Gränsen mellan animation och vanlig spelfilm håller på att luckras upp och i framtiden kommer biobesökarna inte att kategorisera filmer på det sätt man gör idag, Metropia är ett steg i den riktningen”.
Så nu är det bara att uppsöka närmaste bio och se framtiden som den redan är!