loadingBengt Brolin visar stolt upp sin Messerschmitt (Foton: Barbro Plogander, Epoch Times Sverige)
Bengt Brolin visar stolt upp sin Messerschmitt (Foton: Barbro Plogander, Epoch Times Sverige)
Vetenskap

Messerschmitt – stridsflygplan och bil

Barbro Plogander - Epoch Times

Nere i Visby hamnen fanns under Almedalsveckan en utställning av gamla bilar såväl som nya eldrivna bilar. Av alla bilarna var det en som stack ut, det var en liten trehjulig bil, en Messerschmitt.

Utställningen av gamla bilar innehöll en gammal brandbil och några personbilar, här fanns också en ovanlig bil med flygplanshjul. Det var en Messerschmitt från mitten av 1950-talet. Ägaren till den lilla bilen heter Bengt Brolin, han är gotlänning och bor i Visby

– Jag var intresserad av den här bilen och annonserade efter en att köpa. En gammal byggnadsarbetare, som också bodde på Gotland, hörde av sig för han hade en.

Bilen fungerade dåligt, men han köpte den ändå, det var en Messerschmitt av årsmodell 1956, priset var 325 kronor och Bengt Brolin köpte den 1974.

– Jag var tvungen att lägga arbetet med att renovera Messerschmitten på is, i brist på reservdelar, berättar Bengt.

I England hade dock entusiaster av den här bilen startat en klubb och de tog fram reservdelar. Nu kunde Bengt sätta fart med renoveringen och 1995 blev han färdig.

Reservdelar till bilen fanns det i alla fall gott om efter andra världskriget, fast före det var de tillverkningsdetaljer till Messerschmitts stridflygplan. Den verksamheten fick läggas ned efter andra världskriget.

Det gällde att hitta på något med dessa delar som kunde generera inkomster och arbetstillfällen i det krigshärjade Tyskland.

Det blev bilar, med flygplanshjul, instrumenten placerades som i en cockpit och ratten blev piloternas ”ratt”, som är horisontell med böjda ändar och inte rund. Bilens tak blev den samma som i pilotens cockpit. Bilen fick också samma namn som flygplanstillverkaren, Messerschmitt.

Den lilla bilen har plats för 2 personer är 4-växlad.

– Den kan faktiskt gå lika fort framåt som bakåt, för backen är även den 4-växlad, säger Bengt.

Messerschmitten väger 210 kilo och har en tank på 14 liter. Den drar 0,25 liter per mil och har en marschfart på 85 km/timma

– Fast det ska vi nog ta med en nypa salt, säger Bengt.

I bilen ligger en kopia från en tidning med reklam för bilen, som visar att i mitten på 50-talet tog man inte med sig så många prylar när de skulle ut på en resa, för vart skulle bagaget placeras i den här lilla bilen.

Där står det: ”Med Messerschmitt kan Ni också förverkliga utlandsresor som Ni tidigare av kostnadsskäl inte kunnat göra.”

Kostnaden för två personer att åka från Stockholm till Paris är angiven till 30 kronor och mellan Göteborg och Stockholm blev kostnaden facila 4 kronor.


Bakvagnen med sina utstickande baklampor

Bakvagnen med sina utstickande baklampor

Mest lästa

Rekommenderat

loadingBengt Brolin visar stolt upp sin Messerschmitt (Foton: Barbro Plogander, Epoch Times Sverige)
Bengt Brolin visar stolt upp sin Messerschmitt (Foton: Barbro Plogander, Epoch Times Sverige)
Vetenskap

Messerschmitt – stridsflygplan och bil

Barbro Plogander - Epoch Times

Nere i Visby hamnen fanns under Almedalsveckan en utställning av gamla bilar såväl som nya eldrivna bilar. Av alla bilarna var det en som stack ut, det var en liten trehjulig bil, en Messerschmitt.

Utställningen av gamla bilar innehöll en gammal brandbil och några personbilar, här fanns också en ovanlig bil med flygplanshjul. Det var en Messerschmitt från mitten av 1950-talet. Ägaren till den lilla bilen heter Bengt Brolin, han är gotlänning och bor i Visby

– Jag var intresserad av den här bilen och annonserade efter en att köpa. En gammal byggnadsarbetare, som också bodde på Gotland, hörde av sig för han hade en.

Bilen fungerade dåligt, men han köpte den ändå, det var en Messerschmitt av årsmodell 1956, priset var 325 kronor och Bengt Brolin köpte den 1974.

– Jag var tvungen att lägga arbetet med att renovera Messerschmitten på is, i brist på reservdelar, berättar Bengt.

I England hade dock entusiaster av den här bilen startat en klubb och de tog fram reservdelar. Nu kunde Bengt sätta fart med renoveringen och 1995 blev han färdig.

Reservdelar till bilen fanns det i alla fall gott om efter andra världskriget, fast före det var de tillverkningsdetaljer till Messerschmitts stridflygplan. Den verksamheten fick läggas ned efter andra världskriget.

Det gällde att hitta på något med dessa delar som kunde generera inkomster och arbetstillfällen i det krigshärjade Tyskland.

Det blev bilar, med flygplanshjul, instrumenten placerades som i en cockpit och ratten blev piloternas ”ratt”, som är horisontell med böjda ändar och inte rund. Bilens tak blev den samma som i pilotens cockpit. Bilen fick också samma namn som flygplanstillverkaren, Messerschmitt.

Den lilla bilen har plats för 2 personer är 4-växlad.

– Den kan faktiskt gå lika fort framåt som bakåt, för backen är även den 4-växlad, säger Bengt.

Messerschmitten väger 210 kilo och har en tank på 14 liter. Den drar 0,25 liter per mil och har en marschfart på 85 km/timma

– Fast det ska vi nog ta med en nypa salt, säger Bengt.

I bilen ligger en kopia från en tidning med reklam för bilen, som visar att i mitten på 50-talet tog man inte med sig så många prylar när de skulle ut på en resa, för vart skulle bagaget placeras i den här lilla bilen.

Där står det: ”Med Messerschmitt kan Ni också förverkliga utlandsresor som Ni tidigare av kostnadsskäl inte kunnat göra.”

Kostnaden för två personer att åka från Stockholm till Paris är angiven till 30 kronor och mellan Göteborg och Stockholm blev kostnaden facila 4 kronor.


Bakvagnen med sina utstickande baklampor

Bakvagnen med sina utstickande baklampor

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024