Medieindustrin testar att ta betalt för webbtidningar
News Corp. rapporterade en enorm kvartalsförlust i Sydney där ordförande Rupert Murdoch citerade "dyster ekonomisk klimat" och började skära ner på arbetstillfällen på sitt utbredda medieimperium.(Foto: AFP)


Tryckta och kabeldistribuerade medier planerar att ta betalt för internetinnehåll för att kompensera för minskade reklamintäkter.

Mediemoguln Rupert Murdoch, vars företag News Corporation äger mer än 70 medier runtom i världen inklusive Fox News, Fox Studios, New York Post och The Wall Street Journal i USA, meddelade för en tid sedan att han kommer att börja ta betalt för online-innehåll.

– Journalistisk kvalitet är inte billig och en industri som ger bort sitt innehåll slaktar helt enkelt sin förmåga att producera bra reportage, sade Murdoch på ett sammanträde. Han tillade att News Corporation planerar att ta betalt för fyra av sina webbsidor.

Enligt Murdoch kan Wall Street Journals (WSJ) och Financial Times (FT) positiva resultat, vilka båda har online-abonnemang, kopieras av andra. Men dessa båda tidningars målgrupp är läsare från välbeställda företag som är beredda att betala för den mest aktuella informationen i sitt yrke. Medier som riktar sig mot den bredare allmänheten, exempelvis Times i London i Storbritannien och Fox News, som också ägs av News Corporation, har inte en sådan koncentrerad läsarkrets.

Huru, en online gratis tv-, film- och videowebbsida grundades av NBC Universal och News Corp och där Walt Disney Co är delägare, skulle också kunna gå mot att ta betalt för material, sade Disneys VD Bob Iger enligt uppgifter från Associated Press den 22 juli. Fastän Hulus gratis tv-flöden innehåller reklam, såsom vanlig kabel-TV och saknar möjlighet att snabbspola fram och tillbaka, kommenterade en användare: ”Ni har en stor, innovativ, snabb och stark tjänst. Och bäst av allt är den laglig!”

The Daily Gazette i Schenectady, NY, flyttades bakom en betalvägg den 3 augusti.

På frågan om man skulle betala för online-versionen av New York Times, kommenterade Benjamin Dobson, en läsare av New York Times i en undersökning på mashable.com: ”Nej. Jag skulle absolut sakna artiklarna om de tog betalt men jag skulle inte betala.”

Som svar på samma fråga i India Business Blog kommenterade Sriram Vadlamani med att säga: ”Jag skulle inte betala ett öre. Informationen är gratis eller är tänkt att vara gratis eller den har varit gratis hittills.”

Några New York Times-läsare säger att om det byggs en betalvägg kommer de att söka nyheter på annat håll. Läsare, som för tillfället är utomlands, instämmer och säger att besväret med valutaväxling kommer att få dem att vända sig till en annan källa för nyheter.

Många människor snubblar på nätet över artiklar via sökmotorer såsom Google News och länkar från Twitter, chatt och e-post. Nyhetsmedier som begär betalning för online-innehåll får behålla sin inhemska, hängivna publik men avvisar människor från hela världen som hittar artiklar eller videor av en slump.

Åtgärden att ta betalt för online-innehåll kommer att ge otaliga gräsrotsbloggare, vars bloggar är alltid öppna utan kostnad, en större publik.

Internetkonsult Giovanni Gallucci säger att betalning för online-innehåll är logistiskt omöjligt. Gallucci, som får alla sina nyheter på nätet, anser att det skulle vara för mycket besvär för konsumenten att logga in och göra kreditkortsbetalningar varje gång de vill få tillgång till viss information.

Enligt en studie
utförd av TheMediaBlog.co.uk baserad på mer än 1000 svar från brittiska mediekonsumenter, rapporterad av utalkmarketing.com, skulle endast 28 procent av konsumenterna vara beredda att betala för innehåll som de en gång hämtat gratis.

Avgiftsbeläggning av webbinnehållet på New York Times genomfördes två gånger men togs sedan bort för att få mer trafik till webbplatsen, enligt Catherine Mathis, talesperson för tidningen.

New York Times introducerade under 2005 TimesSelect, som erbjöd exklusiv tillgång till debattsidor och nyhetskrönikör, tidningens onlinearkiv liksom specialartiklar mot en avgift, enligt Mathis. TimesSelect avslutades under 2007 men det genererade mer än 200 000 abonnemang och cirka 10 miljoner amerikanska dollar per år i annonsintäkter, för att ge plats för annonsmöjligheter från ökad trafik till följd av att samma material erbjöds gratis.

Mathis sade i ett uttalande att fastän NYTimes.com har varit relativt framgångsrik i att skapa intäkter med online marknadsföring, undersöker företaget en ”mätningsbaserad [avgift per artikel]-modell och ett Times-medlemskap med särskilda erbjudanden”, genom att undersöka läsarnas respons om möjlig betalning för innehållssystem.

Översatt från engelska: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/20813