Mediecensur smyger sig in i Hongkong
Den ändrade huvudrubriken i Ming Pao: ”Hundratals övade inför ockupationsrörelse – polisen skingrade massan genom att fysiskt avlägsna folk”. (Foto: Använd med tillåtelse av RTHK)


Både censurerade och ocensurerade exemplar av tidningen Ming Pao cirkulerade i Hongkong den 2 juli, efter att chefredaktören ändrat framsidans huvudrubrik innan tidningen skulle tryckas.

Huvudrubriken handlade om den årliga 1 juli-paraden som i år drog till sig över 510 000 deltagare som marscherade för allmän rösträtt i Hongkong. Enligt Ming Paos personalorganisation beordrade redaktören Lui Ka-ming att pressarna skulle stoppas kl 03.30 den 2 juli utan godkännande.

Lui bytte därefter huvudrubriken med underrubriken och ändrade några ord på varje. Den ursprungliga huvudrubriken löd, ”Parad för allmän rösträtt – största antalet deltagare det senaste årtiondet”, med underrubriken, ”Hundratals övade inför ockupationsrörelsen – polisen skingrade massan.”

Den nya huvudrubriken blev, ”Hundratals övar inför Occupy-rörelsen – polis skingrar området genom att fysiskt avlägsna folk”, med underrubriken, ”1 juli-parad största deltagandet det senaste årtiondet”.

Lius modifierade version tonar ner kraven på allmän rösträtt och det stora antalet demonstranter samtidigt som den betonar polisingripandet under övningen inför Occupy Central with Love and Peace, en icke-våldsdemonstration för allmän rösträtt som planeras den här månaden.

Han tog emellertid inte bort exemplaren som trycktes innan ändringen, vilket innebar att två versioner av Ming Pao med olika rubriker publicerades den dagen.

Ming Paos personalorganisation gick den kvällen ut med ett meddelande där man fördömde Lius ändringar och nämnde att redaktionen inte kände till ändringarna. Personalorganisationen tror att Lius ovanliga agerande har orsakat missnöje och ilska eftersom folk misstänker att han försökte tona ner politiska känsliga ämnen.

Personalorganisation sade att ändringen ”har öppnat upp för farliga vägar för andra att beträda”.

Händelsen av väckt stor oro inom medieindustrin på grund av Hongkongs försvagande pressfrihet. Hongkongs journalistförbund (HKJA) och Independent Commentators Association (ICA) har gått ut med meddelanden där man fördömer händelsen.

ICA sade att Lius handlingar allvarligt avvek från normala publicerings- och redigeringsprocedurer, och han misstänks för att ha överskridit sina befogenheter och missbrukat sin makt. I meddelandet sades också att Liu kan ha fått instruktioner någon annanstans ifrån för att tona ner rapporteringen kring 1 juli-paraden, som en form av politisk censur.

Tidigare i år avsattes plötsligt Ming Paos chefredaktör Kevin Lau Chun-to från sin post och attackerades senare offentligt. I Hongkong oroar sig många för att detta och andra attacker mot mediefigurer kommer av att Kinesiska kommunistpartiet blandar sig i Hongkongs pressfrihet.

Enligt källor använder kommunistpartiet affärsmän utomlands med gott rykte för att köpa upp medieföretag. Partiet finansierar köpet av företagen och använder sedan affärsmännens namn för att dölja sin inblandning.

Dessa medier intar vanligtvis en neutral inställning till partiet, eller kritiserar det till och med, vilket döljer det faktum att partiet kontrollerar dem bakom kulisserna. I kritiska  ögonblick talar medier emellertid för partiet och hjälper det att sprida falska nyheter.

Det är en allmän uppfattning i Hongkong att Ming Paos grundare, Tiong Hiew King, är allierad med kommunistpartiets tidigare ledare, Jiang Zemin. Tiong var också med i en kampanj 2011, organiserad av den nu utrensade före detta partitjänstemannen Bo Xilai, där man sjöng "röda sånger" för att hedra partiet. Bo var en av nyckelfigurerna i Jiangs fraktion innan han utmanövrerades.

Många betraktar chefredaktören Liu Ka-ming som Tiongs förtrogne, och vissa källor har sagt att Liu är utsänd av tidigare partiledaren Jiang Zemin för att agera vakthund på Ming Pao i Hongkong.

Ming Paos plötsliga rubrikändringar ska enligt somliga kommentatorer ha syftat till att skrämma upp folket i Hongkong, men handlingen tycks snarare ha skadat Ming Paos trovärdighet.


Den ursprungliga huvudrubriken i Ming Pao: ”Parad för allmänna val – största antalet deltagare det senaste årtiondet”. (Foto: Yu Gong/Epoch Times)

Den ursprungliga huvudrubriken i Ming Pao: ”Parad för allmänna val – största antalet deltagare det senaste årtiondet”. (Foto: Yu Gong/Epoch Times)