Mat med fem färger främjar hälsan
Strimlad kyckling med lotusrot, kinesiska svampar (Auricularia Polytricha) och sojabönor. (Foto: Seven Seas Restaurant)


I kinesisk kultur är mat och medicin nära sammankopplade. Inom traditionell kinesisk medicin läggs stor vikt vid att hitta en balans i kroppen för att kroppens system och organ ska kunna regenereras. Färgerna på maten påverkar oss mer än vi tror.

För att kroppen skall komma i balans behöver det finnas en balans mellan yin och yang. En viktig aspekt i att uppnå balans mellan yin och yang är en varierad kost med åtminstone fem olika färger.

För över 3 000 år sedan skrev den Gule Kejsaren i sitt klassiska verk om medicin, Huangdineijing, att om människor ville uppnå god hälsa och ett långt liv skulle de äta mat med “fem färger, fem smaker och fem dofter”.

En färgstark kost är speciellt viktig i kinesisk matlagning och medicin, eftersom man tror att färger (rött, gult, grönt, vitt och svart) har samband med kroppens vitala organ (hjärtat, mjälten, levern, lungor och njurar). Färger är även relaterade till de fem elementen (eld, jord, trä, vatten och metall) som återfinns i naturen.

Ming Zhou, en kinesisk invärtesläkare, säger att i kinesisk medicin är det inte bara viktigt att uppnå balans i sig själv men även med naturen. Det är anledningen till att det är så viktigt att förknippa färger med organ.

Enligt Ming Zhou ger färgerna följande hälsoeffekter på motsvarande organ:

Vit (metall) mat

Vit mat ger människan en ren känsla och rensar lungorna. Den hjälper till att korrigera synen och lugna känslor. Exempel på vit mat är jicamafrukt, svamp, lök, vitlök, palsternacka, fänkål, blomkål, schalottenlök och kålrot.

Grön (trä) mat

Grönt är färgen för liv och påverkar levern. Det är en fundamental länk i näringskedjan och grön mat är källan till föda för både människor och djur. Exempel på grön mat är avokado, spenat, sockerärtor, gröna vindruvor och broccoli.

Svart (vatten) mat

Svart påverkar njurarna. Njurarna har en viktig funktion i att rena kroppen från slaggprodukter. Exempel på svart föda är svart svamp, svampen Judasöra (Auricularia Polytricha), sjögurka, tusenåriga ägg (kinesisk specialitet), svarta sesamfrön, svarta vinbär och svart ris.

Röd (eld) mat

Röd mat påverkar hjärtat. Genom att äta röd mat kan man stärka immunförsvaret och förebygga förkylning. Exempel på röd mat är jordgubbar, hallon, tomater, röd paprika, röda äpplen, lingon och rödbetor.

Gul (jord) mat

Gul mat är kopplat till mjälten. Mjälten omvandlar och transporterar energin från mat och dryck genom kroppen. Gul mat har även samband med magen. Exempel på gul mat är majs, gul paprika, kantareller, ananas och honungsmelon.

Nyttan med en diet som är rik på färger är även erkänd av västerländska näringsfysiologer. I 2005 års näringsguide för amerikaner (2005 Dietary Guidelines for Americans) var några av rekommendationerna att lägga till följande färgstarka födoämnen i kosten; mörkgröna grönsaker, orange grönsaker, baljväxter, frukter, fullkorn och fettsnål mjölk. Riktlinjerna gavs ut av U.S. Department of Health and Human Services och amerikanska jordbruksdepartementet.

Olika näringsämnen i mat med olika färger

Maria Caplon, näringsfysiolog och föreståndare för mat- och näringsavdelningen för Montgomerys kommuns allmänna skolor i Maryland, USA, håller med om att en färgstark kost helt klart kan bidra till god hälsa och välmående.

Enligt Caplon innehåller gula och orange frukter och grönsaker som är rika på karotin, A-vitamin och C-vitamin, kraftfulla antioxidanter som neutraliserar fria radikaler.

Gröna växter är rika på phytokemikalier och är en god källa till järn, kalcium, K-, A- och C-vitamin. Blå och lila frukter och grönsaker innehåller anthocyan, en kraftfull antioxidant som motverkar hjärt- och kärlsjukdomar, stroke och vissa typer av cancer.

Röd mat innehåller lykopen, en antioxidant som kan hjälpa till att förebygga cancer. Mat med hög halt av lykopen kan också bidra till att minska komplikationer till följd av högt blodtryck och kan minska högt blodtryck.

Vit mat innehåller allicin som är känt för att kunna sänka blodsockernivåerna och har fantastiska antiinflammatoriska och antibakteriella egenskaper. Den gruppen innehåller också kraftfulla antioxidanter som hjälper till att förebygga cancer och hjärtsjukdomar.

En kost rik på färger är visuellt tilltalande och kan även öka aptiten.

lagar du färgstarkt

Edward Shen, ägare till Sevens Seas Restaurant i Rockville, Maryland, förespråkar starkt mångfärgad kost och använder sig av konceptet i de rätter som serveras på restaurangen. Shen, som varit restauranginnehavare i 21 år, rekommenderar alltid sina kunder att beställa olika sorters mat.

– Maten på bordet borde se ut som en konstnärs färgpalett. För att skapa rätter som har levande färger och som är näringsrika behöver man experimentera med olika ingredienser. Blanda och matcha för att se om färgerna och smakerna passar ihop, råder Shen.

– Håll dig till de fem huvudsakliga färgerna när du väljer vad familjen ska äta. Om du lagar till en rätt som bara innehåller en eller två färger, använd din kreativitet och lägg till ytterligare några. Om du till exempel gör en rätt med nötkött och lök kommer rätten att se tråkig och livlös ut. Du kan färgsätta rätten genom att lägga till några gröna vårlökar, röd paprika och gul squash.

– Lär dig att vara modig i matlagningen. Det är bara genom en mångfärgad kost som du kan få den största nyttan av maten.

De sju känslorna inom kinesisk medicin 

Så lätt lagar du Kung Pao-kyckling

VIDEO: Dödad för organ – Kinas hemliga transplantationsindustri