Många oroliga för kinesiskt köp av Volvo
En Volvo XC60 visas hos en bilhandlare i Peking . (Foto: Liu Jin / AFP Photo)


Farhågorna med Zhejiang Geely Holding Groups avsikt att köpa Volvo, oroar många i Sverige, då det i verkligheten blir det Kinesiska kommunistpartier som blir ägaren, anser de. Många frågor har den senaste tiden uppstått kring köpet.

Volvos anställda funderar över en del frågor om den tilltänkte köparen, som till exempel om företagets struktur. Magnus Sundemo, klubbordförande för Sveriges Akademiker/Sveriges Ingenjörer på Volvo PV med 1 700 medlemmar hos Volvo, vill ha mer information och han säger till Svenska Dagbladet:

Vi vet väldigt lite om vilka konsekvenserna skulle bli om Geely tar över. Vi måste få veta mer och ha en rimlig tid att granska den här affären

Zhejiang Geely Holding Group är privatägt. Det bolaget äger Proper Glory Holding, registrerat på Jungfruöarna, som i sin tur äger 51 procent av Geely Automobile Holding Ltd, med säte på Caymanöarna och noterat på Hongkong-börsen.

Onoterade bolag på Caymanöarna innebär noll insyn och noll behov av redovisning. Det skrämmer, säger Magnus Sundemo.

Kelly Odell, Think Tank Management och före detta försäljningsdirektör på Volvo PV, skrev i en debattartikel i Dagens Industri i veckan. Där bemötte han bland annat påståendet att ”det är inte Geely som avrättar politiska fångar utan staten” som en facklig representant på Volvo sagt.

Tar Geely avstånd från förtryck och avrättningar? Eller gynnar förtrycket rentav Geelys affärsidé? Extremt låga löner, omänskliga och farliga arbetsmiljöer utan minsta möjlighet för medarbetare att klaga eller organisera sig bidrar till att Geely kan tillverka sina produkter billigt och ha råd att köpa Volvo.

Kelly Odell oroar sig också över det faktum att Kina är en diktatur, han skriver:

Ett land med denna starka ekonomi, med en av världens mäktigaste militärmakter, betraktar ideologiskt västvärlden som sin fiende. Detta bör oroa oss.

Före detta koncernchefer för Volvo och tidigare vd:ar för Volvo PV har skrivit ett brev till Ford Motor Companys styrelseordförande Bill Ford Jr, uppger DI. De vill att Ford ser över Volvos framtid ännu en gång och de anser att Geely är olämplig som ägare.

Björn Sällström, personalchef på Volvo PV skrev ett brev till de anställda och Göteborgs Posten, citerar: ”Kommentarerna kommer från både externa och interna bedömare och ger Volvo Personvagnar och varumärket en negativ klang. …. Det är av stor vikt att vi håller vår etik och moral på högsta nivå för att inte riskera vår affär”

Samma dag fanns i GP en debattartikel skriven av fem KD-riksdagsledamöter från Västra Götaland. De säger att: ”Många häpnade nog när förre kommunalrådet i Göteborg, Göran Johansson, med all sin tyngd och sitt förtroendekapital berömde Geely-chefen Li Shu Pu och uttryckte att han tror att Geely kan rädda Volvo.”

Borde inte Göran Johansson ha reagerat på Geely-chefens krav, att de anställda och fackföreningarna på Volvo ska vara positivt inställda till köpet, om det ska genomföras? Detta kan tolkas som ett hot och en tydlig fingervisning om vad som väntar, skriver riksdagsledamöterna.

Det är inte Li Shu Fu eller Geely som i verkligheten köper Volvo utan kommunistpartiet eller kinesiska staten, vilket i grunden är samma sak.” Om Kina varit en demokrati och respekterat mänskliga fri- och rättigheter fullt ur, hade läget varit annorlunda, men där är inte Kina nu. Om vi vill behålla mer än ett säkerhetscentrum i Sverige är det dags att säga nej till Geely nu!”, menar de också

Geely får krediter från minst tre av Kinas största banker för att kunna köpa Volvo, uppger Reuters. Bankerna domineras av den kinesiska staten. Lånen ska gå till Geelygruppens privatägda moderbolag Zhejiang Geely Holding Group.

Geely Automobile Holdings Limited har fått krediter ur en Golman Sachs fond för satsning i Geelys kinesiska produktion.