Kina har fått ett tvivelaktigt rykte som källan till osäkra, falska och piratkopierade produkter. Från att ljuga om idrottsmäns ålder till giftig bröstmjölksersättning och sammanrasande skolbyggnader kan man nu även till listan lägga piloter som ljuger om sin flygerfarenhet.
En flygolycka i Kina nyligen har satt ljuset på det faktum att ett stort antal kinesiska piloter lämnar falska uppgifter vid anställning för att få bättre jobb, och därmed riskerar de människors liv.
Den 24 augusti i år kraschade ett plan i Yichun i Heilongjiangprovinsen i nordöstra Kina och 42 människor dog. Det har rapporterats som den största flygolyckan i Kina på senare tid. En officiell förklaring på vad som ligger bakom olyckan har inte kommit än, men enligt kinesiska rapporter hade piloten förfalskat sina uppgifter.
Flygplanet tillhörde Henan Airlines, ett dotterbolag till Shenzhen Airlines. Piloten, 40-årige Qi Quanjun, anställdes av Shenzhen Airlines sju år efter att han lämnat flygvapnet. Hans försök att få ett kommersiellt flygcertifikat hos Shenzhen Airlines misslyckades, men han lyckades få ett från Henan Airlines.
Enligt Hongkongbaserade Apple Daily brukade Qi flyga militära plan, såsom det numera inte längre använda J-6 och träningsflygplanet K-44. I mars förra året började han träna för att bli kommersiell pilot för modellen EMB190, som var den typen av plan som senare kraschade i Yichun. Hans historia inom trafikflyget blev ett år lång. Den sista färden till Yichun var Qis femte flygning som kommersiell pilot och hans första flygning till Yichun.
Under en videokonferens nyligen som hölls av Kinas civilflygsadministration, som citerades mycket i kinesisk media, sade en pilot på Shenzhen Airlines att Qi hade misslyckats med att få sitt flygcertifikat efter ett prov på företagets högkvarter.
– Det är underligt att han fick certifikatet efter att han anställdes av Henan Airlines, sade piloten.
Civilflygsadministrationen har identifierat mer än 200 piloter med förfalskade uppgifter under de senaste två åren. De flesta av dem, 103 stycken, arbetar för Shenzhen Airlines. Det är en sjundedel av företagets anställda piloter, enligt flygadministrationen.
Videokonferensen citerades flitigt i kinesisk media, men källorna förklarade inte hur de fått tillgång till mötet eller några detaljer om när det hölls.
Piloter förfalskar även sina CV när de ofta byter jobb eller när de byter från militärflyget till det kommersiella flyget, även fast de testas innan de tillåts flyga för den nye arbetsgivaren. Detta enligt First Financial Daily, som citerade en högt uppsatt chef på ett kommersiellt flygbolag.
Li Jiaxiang, som är chef för civilflygsadministrationen, hävdade även på den nämnda videokonferensen att Shenzhen Airlines inte är det enda företag som anställer piloter med falska uppgifter. Andra bolag, däribland de tre största, Air China, Eastern Airlines och China Southern Airlines, har även de det här problemet. Li beskrev fenomenet som den kinesiska flygbranschens ”melamin” och som en ”tidsinställd bomb” som kan explodera när som helst.
Den officiella responsen på olyckan i Yichun och de falska uppgifterna har varit att de ”identifierade piloterna” inte längre flyger. Allmänheten är dock inte övertygad.
På internet har det uttryckts stor vrede över att passagerares liv riskerats på grund av brister i kontrollsystemen, och många menar att man tar för lätt på den här frågan.
Översatt från engelska: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/42388/