loadingKinesiska brandmän söker igenom cockpiten på vraket efter Henan Airlines ERJ-190, som störtade i staden Yichun i Heilongjiangprovinsen. Bilden är tagen den 25 augusti 2010. Ett stort antal kinesiska piloter förfalskar sina uppgifter för att få bättre jobb. (Foto: AFP/Getty Images)
Kinesiska brandmän söker igenom cockpiten på vraket efter Henan Airlines ERJ-190, som störtade i staden Yichun i Heilongjiangprovinsen. Bilden är tagen den 25 augusti 2010. Ett stort antal kinesiska piloter förfalskar sina uppgifter för att få bättre jobb. (Foto: AFP/Getty Images)
Utrikes

Många kinesiska piloter förfalskar sina uppgifter

Sophia Fang, Epoch Times

Kina har fått ett tvivelaktigt rykte som källan till osäkra, falska och piratkopierade produkter. Från att ljuga om idrottsmäns ålder till giftig bröstmjölksersättning och sammanrasande skolbyggnader kan man nu även till listan lägga piloter som ljuger om sin flygerfarenhet.

En flygolycka i Kina nyligen har satt ljuset på det faktum att ett stort antal kinesiska piloter lämnar falska uppgifter vid anställning för att få bättre jobb, och därmed riskerar de människors liv.

Den 24 augusti i år kraschade ett plan i Yichun i Heilongjiangprovinsen i nordöstra Kina och 42 människor dog. Det har rapporterats som den största flygolyckan i Kina på senare tid. En officiell förklaring på vad som ligger bakom olyckan har inte kommit än, men enligt kinesiska rapporter hade piloten förfalskat sina uppgifter.

Flygplanet tillhörde Henan Airlines, ett dotterbolag till Shenzhen Airlines. Piloten, 40-årige Qi Quanjun, anställdes av Shenzhen Airlines sju år efter att han lämnat flygvapnet. Hans försök att få ett kommersiellt flygcertifikat hos Shenzhen Airlines misslyckades, men han lyckades få ett från Henan Airlines.

Enligt Hongkongbaserade Apple Daily brukade Qi flyga militära plan, såsom det numera inte längre använda J-6 och träningsflygplanet K-44. I mars förra året började han träna för att bli kommersiell pilot för modellen EMB190, som var den typen av plan som senare kraschade i Yichun. Hans historia inom trafikflyget blev ett år lång. Den sista färden till Yichun var Qis femte flygning som kommersiell pilot och hans första flygning till Yichun.

Under en videokonferens nyligen som hölls av Kinas civilflygsadministration, som citerades mycket i kinesisk media, sade en pilot på Shenzhen Airlines att Qi hade misslyckats med att få sitt flygcertifikat efter ett prov på företagets högkvarter.

– Det är underligt att han fick certifikatet efter att han anställdes av Henan Airlines, sade piloten.

Civilflygsadministrationen har identifierat mer än 200 piloter med förfalskade uppgifter under de senaste två åren. De flesta av dem, 103 stycken, arbetar för Shenzhen Airlines. Det är en sjundedel av företagets anställda piloter, enligt flygadministrationen.

Videokonferensen citerades flitigt i kinesisk media, men källorna förklarade inte hur de fått tillgång till mötet eller några detaljer om när det hölls.

Piloter förfalskar även sina CV när de ofta byter jobb eller när de byter från militärflyget till det kommersiella flyget, även fast de testas innan de tillåts flyga för den nye arbetsgivaren. Detta enligt First Financial Daily, som citerade en högt uppsatt chef på ett kommersiellt flygbolag.

Li Jiaxiang, som är chef för civilflygsadministrationen, hävdade även på den nämnda videokonferensen att Shenzhen Airlines inte är det enda företag som anställer piloter med falska uppgifter. Andra bolag, däribland de tre största, Air China, Eastern Airlines och China Southern Airlines, har även de det här problemet. Li beskrev fenomenet som den kinesiska flygbranschens ”melamin” och som en ”tidsinställd bomb” som kan explodera när som helst.

Den officiella responsen på olyckan i Yichun och de falska uppgifterna har varit att de ”identifierade piloterna” inte längre flyger. Allmänheten är dock inte övertygad.

På internet har det uttryckts stor vrede över att passagerares liv riskerats på grund av brister i kontrollsystemen, och många menar att man tar för lätt på den här frågan.

Översatt från engelska: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/42388/

Mest lästa

Rekommenderat

loadingKinesiska brandmän söker igenom cockpiten på vraket efter Henan Airlines ERJ-190, som störtade i staden Yichun i Heilongjiangprovinsen. Bilden är tagen den 25 augusti 2010. Ett stort antal kinesiska piloter förfalskar sina uppgifter för att få bättre jobb. (Foto: AFP/Getty Images)
Kinesiska brandmän söker igenom cockpiten på vraket efter Henan Airlines ERJ-190, som störtade i staden Yichun i Heilongjiangprovinsen. Bilden är tagen den 25 augusti 2010. Ett stort antal kinesiska piloter förfalskar sina uppgifter för att få bättre jobb. (Foto: AFP/Getty Images)
Utrikes

Många kinesiska piloter förfalskar sina uppgifter

Sophia Fang, Epoch Times

Kina har fått ett tvivelaktigt rykte som källan till osäkra, falska och piratkopierade produkter. Från att ljuga om idrottsmäns ålder till giftig bröstmjölksersättning och sammanrasande skolbyggnader kan man nu även till listan lägga piloter som ljuger om sin flygerfarenhet.

En flygolycka i Kina nyligen har satt ljuset på det faktum att ett stort antal kinesiska piloter lämnar falska uppgifter vid anställning för att få bättre jobb, och därmed riskerar de människors liv.

Den 24 augusti i år kraschade ett plan i Yichun i Heilongjiangprovinsen i nordöstra Kina och 42 människor dog. Det har rapporterats som den största flygolyckan i Kina på senare tid. En officiell förklaring på vad som ligger bakom olyckan har inte kommit än, men enligt kinesiska rapporter hade piloten förfalskat sina uppgifter.

Flygplanet tillhörde Henan Airlines, ett dotterbolag till Shenzhen Airlines. Piloten, 40-årige Qi Quanjun, anställdes av Shenzhen Airlines sju år efter att han lämnat flygvapnet. Hans försök att få ett kommersiellt flygcertifikat hos Shenzhen Airlines misslyckades, men han lyckades få ett från Henan Airlines.

Enligt Hongkongbaserade Apple Daily brukade Qi flyga militära plan, såsom det numera inte längre använda J-6 och träningsflygplanet K-44. I mars förra året började han träna för att bli kommersiell pilot för modellen EMB190, som var den typen av plan som senare kraschade i Yichun. Hans historia inom trafikflyget blev ett år lång. Den sista färden till Yichun var Qis femte flygning som kommersiell pilot och hans första flygning till Yichun.

Under en videokonferens nyligen som hölls av Kinas civilflygsadministration, som citerades mycket i kinesisk media, sade en pilot på Shenzhen Airlines att Qi hade misslyckats med att få sitt flygcertifikat efter ett prov på företagets högkvarter.

– Det är underligt att han fick certifikatet efter att han anställdes av Henan Airlines, sade piloten.

Civilflygsadministrationen har identifierat mer än 200 piloter med förfalskade uppgifter under de senaste två åren. De flesta av dem, 103 stycken, arbetar för Shenzhen Airlines. Det är en sjundedel av företagets anställda piloter, enligt flygadministrationen.

Videokonferensen citerades flitigt i kinesisk media, men källorna förklarade inte hur de fått tillgång till mötet eller några detaljer om när det hölls.

Piloter förfalskar även sina CV när de ofta byter jobb eller när de byter från militärflyget till det kommersiella flyget, även fast de testas innan de tillåts flyga för den nye arbetsgivaren. Detta enligt First Financial Daily, som citerade en högt uppsatt chef på ett kommersiellt flygbolag.

Li Jiaxiang, som är chef för civilflygsadministrationen, hävdade även på den nämnda videokonferensen att Shenzhen Airlines inte är det enda företag som anställer piloter med falska uppgifter. Andra bolag, däribland de tre största, Air China, Eastern Airlines och China Southern Airlines, har även de det här problemet. Li beskrev fenomenet som den kinesiska flygbranschens ”melamin” och som en ”tidsinställd bomb” som kan explodera när som helst.

Den officiella responsen på olyckan i Yichun och de falska uppgifterna har varit att de ”identifierade piloterna” inte längre flyger. Allmänheten är dock inte övertygad.

På internet har det uttryckts stor vrede över att passagerares liv riskerats på grund av brister i kontrollsystemen, och många menar att man tar för lätt på den här frågan.

Översatt från engelska: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/42388/

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024