Livsmedelspriserna fortsätter att bekymra kineserna
Kineserna anpassar sig till stigande livsmedelspriser (Foto:AFP/Gou Yige)


Kinas nationella statistikbyrå meddelade att konsumentprisindex i oktober var 4,4 procent, det högsta på de senaste 25 månaderna.

En opinionsundersökning som genomfördes i slutet av oktober av ekonomisajten JRJ.com visade att 85 procent av internetanvändarna håller med om uttalandet att ”priserna stiger men lönerna ligger kvar på samma nivå och vi har inte råd”.

Eftersom priserna på vitlök, gröna bönor, ingefära, äpplen, socker, matolja och bomull rusar i höjden, har folk nu börjat planera sina hushållsbudgetar noggrant i stället för att bara beklaga sig. De söker överallt efter billiga varor på stormarknader, livsmedelsaffärer och bondemarknader. Ett vanligt samtalsämne nu är var man hittar varor till bra priser.

Inflationen har blivit ett stort problem i Kina. Enligt statistikbyrån är ökning av oktobers 4,4 procents konsumentprisindex 22 procent högre än septembers. Matpriserna steg i oktober med 10,1 procent över året jämfört med 8 procent i september.

Den 19 november introducerade den kinesiska regimen 16 steg för att bekämpa inflationen och stabilisera priserna. De ska även skicka ut grupper med inspektörer som ska övervaka att priserna hålls stabila. Detta är den senaste åtgärden efter att man introducerade ”de fyra åtgärderna” den 17 november och indikerar att prisökningarna hotar både rika och fattiga i landet.

Enligt Li Daokui från den kinesiska riksbankens kommitté för penningpolitik är Kinas största bekymmer just nu de snabba prisökningarna och överflödig likviditet.

Det antas att den svaga dollarn, den långsamma ekonomiska återhämtningen i Europa och USA och värderingen av yuanen attraherar ”heta” pengar till Kina och förvärrar inflationssituationen.

Konsumentprisindex förväntas stiga ytterligare när man summerat november. Bostadsprisökningen med 0,2 procent förvärrade även fastighetsbubblan. Kina förväntas även justera sina räntor ytterligare.

De stigande matpriserna har lett till en ny hälsningsfras bland kineserna: ”Vad är billigt idag?”

Översatt från engelska: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/46865/