loading Situationen i klassrummet har betydelse för elever och lärare.(Foto: Fredrick Florin/AFP)
Situationen i klassrummet har betydelse för elever och lärare.(Foto: Fredrick Florin/AFP)
Inrikes

Lärare får mer tid till undervisning

Epoch Times Sverige

När den internationella kunskapsundersökningen PISA 2012 presenterades i slutet av förra året framkom att svenska elever låg långt under OECD-genomsnittet. Ansvarig för PISA-undersökningen var Andreas Schleicher, som fick i uppdrag att närmare analysera det svenska resultatet.

Schleicher presenterade slutsatserna vid en presskonferens på tisdagen. Han var tydlig med att ytterligare pengar inte förbättrar elevernas resultat, utan avgörande är hur pengarna används.

Bara 15 procent av skolresultatet kan förklaras av skolbudgeten storlek, och den enskilt största faktorn för elevers framgång är hur skickliga lärarna är. Kontentan blir att prioriteringarna i Sverige verkar ha varit fel.

Nu vill regeringen ändra lagstiftningen så att det ska bli mer tid över för undervisning. Dagens lagrådsremiss har syfte att förtydliga reglerna om stöd och särskilt stöd samt förenkla lärarnas arbete med åtgärdsprogram och annan dokumentation.

Idag skrivs ett åtgärdsprogram så fort en elev riskerar att inte nå kunskapskraven i ett ämne, vilket sätter fokus på dokumentation och inte på faktiskt stöd till eleven.

Istället ska eleven snabbast möjligt ges stöd inom ramen för den vanliga undervisningen av speciallärare eller särskilda läromedel. Detta kräver inte åtgärdsprogram. Bara de elever som inte klarar detta ska utredas av rektor.

Nu gäller det emellertid att locka de bästa lärarna till yrket genom att ge dem en hög lön och löften om karriär, vilket inte lär bli lätt med dagens skolpolitik. För, skriver Schlecher i sin analys:

”Inget utbildningssystem är bättre än dess lärare.”

Mest lästa

Rekommenderat

loading Situationen i klassrummet har betydelse för elever och lärare.(Foto: Fredrick Florin/AFP)
Situationen i klassrummet har betydelse för elever och lärare.(Foto: Fredrick Florin/AFP)
Inrikes

Lärare får mer tid till undervisning

Epoch Times Sverige

När den internationella kunskapsundersökningen PISA 2012 presenterades i slutet av förra året framkom att svenska elever låg långt under OECD-genomsnittet. Ansvarig för PISA-undersökningen var Andreas Schleicher, som fick i uppdrag att närmare analysera det svenska resultatet.

Schleicher presenterade slutsatserna vid en presskonferens på tisdagen. Han var tydlig med att ytterligare pengar inte förbättrar elevernas resultat, utan avgörande är hur pengarna används.

Bara 15 procent av skolresultatet kan förklaras av skolbudgeten storlek, och den enskilt största faktorn för elevers framgång är hur skickliga lärarna är. Kontentan blir att prioriteringarna i Sverige verkar ha varit fel.

Nu vill regeringen ändra lagstiftningen så att det ska bli mer tid över för undervisning. Dagens lagrådsremiss har syfte att förtydliga reglerna om stöd och särskilt stöd samt förenkla lärarnas arbete med åtgärdsprogram och annan dokumentation.

Idag skrivs ett åtgärdsprogram så fort en elev riskerar att inte nå kunskapskraven i ett ämne, vilket sätter fokus på dokumentation och inte på faktiskt stöd till eleven.

Istället ska eleven snabbast möjligt ges stöd inom ramen för den vanliga undervisningen av speciallärare eller särskilda läromedel. Detta kräver inte åtgärdsprogram. Bara de elever som inte klarar detta ska utredas av rektor.

Nu gäller det emellertid att locka de bästa lärarna till yrket genom att ge dem en hög lön och löften om karriär, vilket inte lär bli lätt med dagens skolpolitik. För, skriver Schlecher i sin analys:

”Inget utbildningssystem är bättre än dess lärare.”

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024