Landsbygdsministern marknadsför svenska grisfötter i Kina
Svenska grisfötter i en livsmedelsaffär i Sverige. Om landsbygdsministern med sin delegation i Kina lyckas med sitt uppdrag att främja exporten av svenska livsmedel så finns snart grisfötter till försäljning i Kina. (Foto: Mikael Iso-Oja /Epoch Times Sverige)


Svenska grisfötter kan snart finnas på den kinesiska marknaden. Landsbygdsminister Sven-Erik Bucht marknadsför bland annat svenska livsmedel och träkonstruktioner på sin resa till Kina 22-27 november. Syftet är att diskutera och teckna avtal för svensk export.

I dagarna gör landsbygdsministern tillsammans med representanter för svensk livsmedels- och skogsnäring ett besök i Kina för att främja svensk export av bland annat gris, kyckling och trä.

Kina och Hongkong är tillsammans världens största importör av griskött, enligt EU-kommissionen. Men svenskt griskött får ännu inte komma in på marknaden.

Intyg och protokoll

Magnus Nikkarinen, som på regeringens uppdrag arbetat i Peking för att främja exporten, berättar för branschtidningen Grisföretagaren att det krävs en omfattande uppsättning av intyg och protokoll. Det är också obligatoriskt att kinesiska myndigheter besöker det exporterande landet och godkänner anläggningarna där varorna produceras.

– Fötter, öron och svans från gris är högintressanta för kineserna. Det är detaljer som vi inte får något betalt för inom EU, därför skulle det betyda extra mycket om vi fick avsättning för dem. Kineserna är beredda att betala bra, det är trendigt med importmat, säger Magnus Nikkarinen.

Han tror dock inte att Sverige kommer att kunna ta en stor plats på Kinas köttmarknad.

– Det går aldrig med våra små volymer, säger han.

När det gäller vår export av griskött går det mesta i nuläget till Polen, Nya Zeeland och Danmark, enligt Jordbruksverket. EU, som är världens största exportör av griskött, säljer det mesta till Kina och Hongkong.

Köttbranschen hoppfull

Den svenska köttbranschen ser dock hoppfullt på en öppning av den kinesiska marknaden:

– Den kinesiska matkulturen utgör en stor potential för den svenska kött- och charkbranschen. I städerna finns en starkt växande trend att satsa på en hälsosam och bekväm mat, särskilt bland unga kineser. I Sverige finns produkter, både kött och förädlade produkter, som väl matchar denna trend, berättar Magnus Därth, vd för branschorganisationen Kött och Charkföretagen, i ett pressmeddelande.

Organisationen uppskattar att cirka 25 miljoner kilo griskött producerat av svenska bönder kan säljas till ett högre pris på i snitt fyra kronor per kilo i Kina.

– Det är en inkomstförstärkning på 100 miljoner kronor årligen för den svenska köttbranschen, säger Magnus Därth.

Den svenska delegationen, ledd av landsbygdsministern, kommer att besöka Macao, Hongkong och Peking.