Läkemedelsjätte i Danmark tappar mark i Kina
Danska läkemedelsföretaget Novo Nordisks flagga, på bild 17 februari 2014. Företaget är världsledande inom diabetesvård och -läkemedel men har tappat marknadsandelar i Kina. (Foto: Jean-Francois Monier /AFP/Getty Images)


Kinas allt fler diabetiker köper mer inhemska läkemedel. Den danska läkemedelsjätten, Novo Nordisk, kommer i fortsättningen att få det svårare att behålla sina marknadsandelar i Kina, skriver den danska tidningen Finans.

– Det kommer att bli svårt för oss i Kina under de kommande åren. Just nu är landet väldigt fokuserat på att bygga upp inhemsk produktion, sade gruppens forskningschef, Mads Krogsgaard Thomsen, i en intervju med Reuters.

Kina, som i dag är en global aktör inom teknik och industri, är nu också i färd med att bli det inom läkemedelsindustrin. Landet ligger tvåa som världens ledande inom läkemedelsbranschen efter USA.

2010 hade Novo Nordisk 63 procent av marknaden för diabetesläkemedel i Kina. Sedan dess har det fallit till förmån för den kinesiska inhemska marknaden, säger Krogsgaard Thomsen.

I år har de tio största kinesiska läkemedelsföretagen i genomsnitt ökat sin försäljning med 12 procent, skriver Finans och hänvisar till en rapport från IMS Consulting.

Omfattande korruption på kinesiska sjukhus

I Kina finns 110 miljoner diabetiker. 2040 förväntas antalet ligga på 150 miljoner. Kalla vintrar, en ökande åldrande befolkning och den ökade konsumtionen av snabbmat, tobak och alkohol har gett utrymme för kinesiska läkemedelsaktörer att slå sig fram.

Universal Health International (IHI), som tidigare hette Jintian Pharmaceutical Group, ökade sin omsättning och nettovinst 2014 med över 30 procent.

Ny studie: Ovaccinerade barn är friskare

VIDEO: Dödad för organ – Kinas hemliga transplantationsindustri