loadingDet bästa sättet att behålla resenärer inom kollektivtrafiken är att sänka priset på resorna. (Foto: Sofia Partanen/Epoch Times)
Det bästa sättet att behålla resenärer inom kollektivtrafiken är att sänka priset på resorna. (Foto: Sofia Partanen/Epoch Times)
Inrikes

Lägre busspriser lockar inte bilåkarna

Epoch Times Sverige

Det bästa sättet att behålla resenärer inom kollektivtrafiken är att sänka priset på resorna. Detta tros emellertid inte påverka bilpendlarna eftersom dessa är mindre känsliga för vad resan kostar.

I sin avhandling på Karlstads universitet har kulturgeografen Hans Olof Gottfridsson studerat svenskarnas resvanor. Hur vi väljer att resa beror på var och ens individuella så kallade handlingsutrymme. Detta bestäms i sin tur av arbetets krav, trafiksystemets utformning, barnomsorg, individuella resurser och behov.

De som oftast tar bilen i stället för
att använda kollektivtrafiken är småbarnsfamiljer och personer som bor i små och mindre tätorter. Småbarnsfamiljer har ofta ett komplicerat resemönster med barn som ska lämnas och hämtas kombinerat med de vuxnas pendling till och från arbetet.

Många av de som reser med bil säger att de gärna skulle resa kollektiv om det bara var möjligt. Samtidigt hävdar avhandlingen att flertalet av dessa personer har dålig kunskap om utbudet av kollektivtrafiken.

Mest kostnadsmedvetna är
kollektiv-pendlarna. Bilanvändarna prioriterar tid och flexibilitet och är beredda att betala för det. Därför tror Gottfridsson att lägre taxor i kollektivtrafiken kan vara ett sätt att behålla de befintliga resenärerna, medan det är föga troligt att bilanvändarna skulle byta till buss trots lägre priser.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingDet bästa sättet att behålla resenärer inom kollektivtrafiken är att sänka priset på resorna. (Foto: Sofia Partanen/Epoch Times)
Det bästa sättet att behålla resenärer inom kollektivtrafiken är att sänka priset på resorna. (Foto: Sofia Partanen/Epoch Times)
Inrikes

Lägre busspriser lockar inte bilåkarna

Epoch Times Sverige

Det bästa sättet att behålla resenärer inom kollektivtrafiken är att sänka priset på resorna. Detta tros emellertid inte påverka bilpendlarna eftersom dessa är mindre känsliga för vad resan kostar.

I sin avhandling på Karlstads universitet har kulturgeografen Hans Olof Gottfridsson studerat svenskarnas resvanor. Hur vi väljer att resa beror på var och ens individuella så kallade handlingsutrymme. Detta bestäms i sin tur av arbetets krav, trafiksystemets utformning, barnomsorg, individuella resurser och behov.

De som oftast tar bilen i stället för
att använda kollektivtrafiken är småbarnsfamiljer och personer som bor i små och mindre tätorter. Småbarnsfamiljer har ofta ett komplicerat resemönster med barn som ska lämnas och hämtas kombinerat med de vuxnas pendling till och från arbetet.

Många av de som reser med bil säger att de gärna skulle resa kollektiv om det bara var möjligt. Samtidigt hävdar avhandlingen att flertalet av dessa personer har dålig kunskap om utbudet av kollektivtrafiken.

Mest kostnadsmedvetna är
kollektiv-pendlarna. Bilanvändarna prioriterar tid och flexibilitet och är beredda att betala för det. Därför tror Gottfridsson att lägre taxor i kollektivtrafiken kan vara ett sätt att behålla de befintliga resenärerna, medan det är föga troligt att bilanvändarna skulle byta till buss trots lägre priser.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024