loadingKrönikör Tony Lingefors från Stockholm.
Krönikör Tony Lingefors från Stockholm.
Hälsa & Livsstil

Krönika: Förtroende och ärlighet är allt

Tony Lingefors - Epoch Times

Ute på stan och i galleriorna möts man ofta av hurtiga och drivna försäljare som ska pracka på en deras produkter eller uppmuntrar till att bli medlem i någon organisation.

I ärlighetens namn har det gått för långt, med aggressiv och nästintill desperat försäljning. Det är inte bara på stan och i galleriorna som man möts av ivriga försäljare. Till och med via mobiltelefonen blir man uppringd av dem. Bara förra året ringde Radiotjänst tre gånger och bad mig att jag skulle betala tv-avgift om jag innehar en tv. Med lugn och saklig röst säger jag att jag inte äger någon tv och därför inte vill betala någon avgift. Någon från min mobiloperatör ringde också några månader innan abonnemanget var slut, allt för att försäkra sig om att jag skulle fortsätta vara deras kund.

Frågan är emellertid om telefonförsäljare verkligen har något vettigt att erbjuda. Vissa av dem kan ringa och erbjuda en ipad för 379 kronor i månaden. Kruxet är att man måste binda upp sig i 24 månader, vilket innebär att man får betala lite över 9 000 för samma ipad som man kan beställa på nätet för cirka 5 000 kronor. För mig som ringer och surfar för cirka 100 kronor i månaden skulle det med andra ord bli en förlustaffär om jag skulle nappa på det erbjudandet.

Egentligen ska det inte behövas en massa försäljare på gatorna och vid gångarna till galleriorna som stoppar förbigående och försöker sälja produkter och tjänster. För att inte tala om telefonförsäljare. På ett sätt tycker jag också att det är fördummande att ringa upp eller stoppa någon vid en entréingång för att sälja en produkt eller få någon att bli medlem i en organisation. Dessutom är det inte schysst av företag som i vissa fall utnyttjar svaga individer och de som är konflikträdda för att få dem som kunder.

Om det verkligen är en bra produkt, tjänst eller organisation kommer folk ändå att hitta den på internet eller i butikerna. Istället för att anställa personer som ska övertala någon (vilket är förnedrade för både kunden och försäljaren) vad som är bäst för dem, kanske företagen eller organisationerna kan rikta in sig mer på reklam och skicklig marknadsföring. Om produkterna är bra kommer deras rykte att upprätthållas och förtroende skapas och kunder kommer naturligt att komma till företagens butiker eller söka upp dem via internet.

Även morgontidningarna försöker ragga prenumeranter via telefon eller på stan. Kanske någon enstaka nappar på ett erbjudande på stan eller via telefon. Men i det långa loppet handlar det om produkten och om den är intressant eller inte. Som vi alla vet har förtroendet för journalister i de etablerade medierna sjunkit. Och kanske är det där skon klämmer.

Om ett företag ska överleva tror jag att det i grund och botten handlar om förtroende, ärlighet och goda intentioner. Det är bara att titta på hur det ser ut i det vanliga livet: om jag skulle ställa mig in hos folk för att bli deras vän samtidigt som min karaktär präglas av falskhet och oärlighet, kommer min relation med dem inte att bli framgångsrik i det långa loppet. Falskhet leder till misstro och uppfattas av många som manipulation.

Att manipulera för att få någon att köpa en produkt bygger i grund och botten på falskhet och inger inget förtroende. Samtidigt är det att fördumma individer; som vore de personer som inte vet vad som är bäst för dem själva. Myndigheter och många företag har länge nog fördummat folk. Låt folk själva välja utan att känna sig manipulerade och fördummade.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingKrönikör Tony Lingefors från Stockholm.
Krönikör Tony Lingefors från Stockholm.
Hälsa & Livsstil

Krönika: Förtroende och ärlighet är allt

Tony Lingefors - Epoch Times

Ute på stan och i galleriorna möts man ofta av hurtiga och drivna försäljare som ska pracka på en deras produkter eller uppmuntrar till att bli medlem i någon organisation.

I ärlighetens namn har det gått för långt, med aggressiv och nästintill desperat försäljning. Det är inte bara på stan och i galleriorna som man möts av ivriga försäljare. Till och med via mobiltelefonen blir man uppringd av dem. Bara förra året ringde Radiotjänst tre gånger och bad mig att jag skulle betala tv-avgift om jag innehar en tv. Med lugn och saklig röst säger jag att jag inte äger någon tv och därför inte vill betala någon avgift. Någon från min mobiloperatör ringde också några månader innan abonnemanget var slut, allt för att försäkra sig om att jag skulle fortsätta vara deras kund.

Frågan är emellertid om telefonförsäljare verkligen har något vettigt att erbjuda. Vissa av dem kan ringa och erbjuda en ipad för 379 kronor i månaden. Kruxet är att man måste binda upp sig i 24 månader, vilket innebär att man får betala lite över 9 000 för samma ipad som man kan beställa på nätet för cirka 5 000 kronor. För mig som ringer och surfar för cirka 100 kronor i månaden skulle det med andra ord bli en förlustaffär om jag skulle nappa på det erbjudandet.

Egentligen ska det inte behövas en massa försäljare på gatorna och vid gångarna till galleriorna som stoppar förbigående och försöker sälja produkter och tjänster. För att inte tala om telefonförsäljare. På ett sätt tycker jag också att det är fördummande att ringa upp eller stoppa någon vid en entréingång för att sälja en produkt eller få någon att bli medlem i en organisation. Dessutom är det inte schysst av företag som i vissa fall utnyttjar svaga individer och de som är konflikträdda för att få dem som kunder.

Om det verkligen är en bra produkt, tjänst eller organisation kommer folk ändå att hitta den på internet eller i butikerna. Istället för att anställa personer som ska övertala någon (vilket är förnedrade för både kunden och försäljaren) vad som är bäst för dem, kanske företagen eller organisationerna kan rikta in sig mer på reklam och skicklig marknadsföring. Om produkterna är bra kommer deras rykte att upprätthållas och förtroende skapas och kunder kommer naturligt att komma till företagens butiker eller söka upp dem via internet.

Även morgontidningarna försöker ragga prenumeranter via telefon eller på stan. Kanske någon enstaka nappar på ett erbjudande på stan eller via telefon. Men i det långa loppet handlar det om produkten och om den är intressant eller inte. Som vi alla vet har förtroendet för journalister i de etablerade medierna sjunkit. Och kanske är det där skon klämmer.

Om ett företag ska överleva tror jag att det i grund och botten handlar om förtroende, ärlighet och goda intentioner. Det är bara att titta på hur det ser ut i det vanliga livet: om jag skulle ställa mig in hos folk för att bli deras vän samtidigt som min karaktär präglas av falskhet och oärlighet, kommer min relation med dem inte att bli framgångsrik i det långa loppet. Falskhet leder till misstro och uppfattas av många som manipulation.

Att manipulera för att få någon att köpa en produkt bygger i grund och botten på falskhet och inger inget förtroende. Samtidigt är det att fördumma individer; som vore de personer som inte vet vad som är bäst för dem själva. Myndigheter och många företag har länge nog fördummat folk. Låt folk själva välja utan att känna sig manipulerade och fördummade.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024