loading
Utrikes

Konsument avslöjar fusk i Kinas telekombransch

Gu Xiaohua, Epoch Times

En kinesisk konsumenträttsaktivist avslöjade nyligen till Epoch Times att större kinesiska leverantörer av telekomtjänster och webbportaler är i maskopi med varandra för att lura mobiltelefonanvändare genom extra avgifter.

Tang från staden Pingdingshan i Henanprovinsen har kämpat för konsumenträttigheter sedan 2008.

Enligt Tang har större internetföretag i Kina, till exempel Tencent och Sina och mobilföretag såsom China Mobile och China Unicom, skickat ut textmeddelanden som lockar konsumenter med belöningar. De som svarat har emellertid debiterats en hög användaravgift istället för att få belöningen.

– Tencent i staden Shenzhen har skickat ett antal falska textmeddelanden till användare för att informera dem om att de har vunnit något. De flesta människorna besvarar textmeddelanden och antar att de är äkta eftersom de skickas från ett ledande internetföretag. Men ingen har tagit emot priser eller kontanter utan i stället får de en 28 yuans (ca 30 kr) serviceavgift från mobilföretaget, fortsatte Tang.

– Sina spelade ett ännu värre spratt med hjälp av en dold knappfunktion som mobiltelefonanvändare ovetandes trycker så länge de använder telefonen och tar emot textmeddelanden. Meddelandet kunde vara från en spåman. Huruvida konsumenterna vill delta eller ej, är kostnaden för mottagande av meddelandet automatiskt och dyrt, sade Tang också.

Tang avslöjade att mellan 20 januari och den 19 april 2008 fick han och hans vänner ofta textmeddelanden från Tencent med reklam om ersättning om man fyller i frågeformulär. De skulle alla få ett sms-meddelande från sin mobiltelefonleverantör direkt efter att de avslutat den sista frågan. Meddelandet kunde lyda: ”Du har nått gränsen för ditt användande för denna månad. Fortsätt att använda tjänsten nästa månad.” Som en följd har ingen fått någon ersättning men de fick en serviceavgift på 28 yuan på sin räkning.

Tangs engagemang för att skydda konsumenternas rättigheter har medfört att han fått tala med några av branschens ledande PR-personer, som lärde honom ett och annat.

– Alla dessa stora nätverks webbplatser har lokala kontor och PR-kontor runt om i landet. Tencent spenderade faktiskt mer än 1 000 000 yuan (ungefär lika mycket i kronor) under ett år i Henanprovinsen bara på PR. Pengarna har använts för att muta höga tjänstemän till att mörka deras bedrägliga uppträdande, sade han.

Under sin tvist med dessa företag skulle ingen media i Kina våga ta upp hans fall.

– Det fanns vissa medier som visade intresse. Efter att de fått mina bevis informerade alla mig om att detta involverade stora företag. Regimen skulle inte tillåta rapportering av dessa fall på grund av dess negativa konsekvenser, sade han.

Sedan april 2008 har Tang klagat till Mobile, Unicom och konsumentskyddsdepartementet om Tencents olagliga avgifter och har begärt ersättning enligt reglerna. Men hans önskemål har ignorerats.

I överklagningsprocessen har domstolen också hotat och bett honom att lägga ner stämningen eller göra upp privat. Han vägrade.

Tang hoppas att allmänheten ska bli mer medveten om sina konsumenträttigheter och sluta vara tyst. Han hoppas också att utländska medier kommer att ägna mer uppmärksamhet åt de kinesiska telekomföretagens bedrägliga affärsmetoder.

Översatt från engelska: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/20992/

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Utrikes

Konsument avslöjar fusk i Kinas telekombransch

Gu Xiaohua, Epoch Times

En kinesisk konsumenträttsaktivist avslöjade nyligen till Epoch Times att större kinesiska leverantörer av telekomtjänster och webbportaler är i maskopi med varandra för att lura mobiltelefonanvändare genom extra avgifter.

Tang från staden Pingdingshan i Henanprovinsen har kämpat för konsumenträttigheter sedan 2008.

Enligt Tang har större internetföretag i Kina, till exempel Tencent och Sina och mobilföretag såsom China Mobile och China Unicom, skickat ut textmeddelanden som lockar konsumenter med belöningar. De som svarat har emellertid debiterats en hög användaravgift istället för att få belöningen.

– Tencent i staden Shenzhen har skickat ett antal falska textmeddelanden till användare för att informera dem om att de har vunnit något. De flesta människorna besvarar textmeddelanden och antar att de är äkta eftersom de skickas från ett ledande internetföretag. Men ingen har tagit emot priser eller kontanter utan i stället får de en 28 yuans (ca 30 kr) serviceavgift från mobilföretaget, fortsatte Tang.

– Sina spelade ett ännu värre spratt med hjälp av en dold knappfunktion som mobiltelefonanvändare ovetandes trycker så länge de använder telefonen och tar emot textmeddelanden. Meddelandet kunde vara från en spåman. Huruvida konsumenterna vill delta eller ej, är kostnaden för mottagande av meddelandet automatiskt och dyrt, sade Tang också.

Tang avslöjade att mellan 20 januari och den 19 april 2008 fick han och hans vänner ofta textmeddelanden från Tencent med reklam om ersättning om man fyller i frågeformulär. De skulle alla få ett sms-meddelande från sin mobiltelefonleverantör direkt efter att de avslutat den sista frågan. Meddelandet kunde lyda: ”Du har nått gränsen för ditt användande för denna månad. Fortsätt att använda tjänsten nästa månad.” Som en följd har ingen fått någon ersättning men de fick en serviceavgift på 28 yuan på sin räkning.

Tangs engagemang för att skydda konsumenternas rättigheter har medfört att han fått tala med några av branschens ledande PR-personer, som lärde honom ett och annat.

– Alla dessa stora nätverks webbplatser har lokala kontor och PR-kontor runt om i landet. Tencent spenderade faktiskt mer än 1 000 000 yuan (ungefär lika mycket i kronor) under ett år i Henanprovinsen bara på PR. Pengarna har använts för att muta höga tjänstemän till att mörka deras bedrägliga uppträdande, sade han.

Under sin tvist med dessa företag skulle ingen media i Kina våga ta upp hans fall.

– Det fanns vissa medier som visade intresse. Efter att de fått mina bevis informerade alla mig om att detta involverade stora företag. Regimen skulle inte tillåta rapportering av dessa fall på grund av dess negativa konsekvenser, sade han.

Sedan april 2008 har Tang klagat till Mobile, Unicom och konsumentskyddsdepartementet om Tencents olagliga avgifter och har begärt ersättning enligt reglerna. Men hans önskemål har ignorerats.

I överklagningsprocessen har domstolen också hotat och bett honom att lägga ner stämningen eller göra upp privat. Han vägrade.

Tang hoppas att allmänheten ska bli mer medveten om sina konsumenträttigheter och sluta vara tyst. Han hoppas också att utländska medier kommer att ägna mer uppmärksamhet åt de kinesiska telekomföretagens bedrägliga affärsmetoder.

Översatt från engelska: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/20992/

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024