Konstnären Lars Hoffsten berömmer Shen Yun
“Väldigt fascinerande”, var ett av Lars Hoffstens intryck efter att ha sett Shen Yuns show för andra året i i Linköping. (Photo: Jason Wang/ The Epoch Times)


Konstnären Lars Hoffsten kom för att se den sista föreställningen av Shen Yuns Performing Arts med traditionell kinesisk kultur under lördagskväll, den 21 mars 2009, på Konsert & Kongress i Linköping.

Lars Hoffsten kommer från en konstnärlig familj. Han har hållit på med måleri och grafik i över tjugofem år. Han finner inspirationskällor i tankarna kring universum, matematik och fysik och vill med sin konst föra fram diskussionen om det man inte ser och att kunna gå bortom det man inte ser.

– Ett av nyckelorden för mig som bildkonstnär är rörelse och det finns det mycket av här i showen. Ingenting i universum är egentligen stilla utan allt är i ständig rörelse och här får man se ett kroppsspråk och rörelsespråk som ligger lite utanför vårt eget och det är fascinerande.

Konstnären såg alltså föreställningen förra året och han tycker att de nya numren har mycket energi.

– Den här gången är sångarna fantastiska. Det var de förra året också men då glömde jag nästan bort dem i all rörelseprakt och färg, men de var väldigt bra. De kvinnliga dansarna rör sig med små korta rörelser och den här gången har jag också reagerat över att många av de här långsamma rörelserna är så otroligt vackra.

Shen Yun orkestern utgår från en klassisk västerländsk orkester och på den grunden läggs traditionella kinesiska instrument till. På så sätt kan musikstyckena utnyttja den västerländska orkestermusikens potential och ända vara rik på kinesiska kvaliteter.

– Jag vet inte så mycket om kinesisk musik men det känns som att en del av det ändå. Det här med pianot, för mig ett västerländskt instrument, men i orkestern hör man sedan andra klanger som man absolut inte förknippar med en västerländsk symfoniorkester och så vidare, men det funkar väldigt bra ihop. Det låter fantastiskt bra.

Lars Hoffstens konstnärsöga ser naturligtvis på färgerna på kostymerna. Vad tycker han då om scenkläderna?

– Fantastiska. Några av de här kostymerna hade nästan oväntade färgkombinationer. Det fanns nåt inslag som kändes ganska djärvt, men helt rätt. Vackert.

Otroligt väl genomfört. Det är värdefullt att konferencieren säger saker om numren emellan just för att orientera i historien och hur långt historien går tillbaka i tiden, det är väldigt fascinerande. Och samtidigt vet vi väldigt lite om kinesisk kultur och hur omfattande och rik den är.