Konsten att äta medvetet
Medvetet ätande är ett sätt att motverka och behandla frosseri. (Foto: AFP/ Getty Images/ Rob Elliott/)


Om du någon gång känt att en arbetsdag liknar mest ett maraton, med ytterst lite möjligheter för avslappning eller än mindre tid över för att hinna oroa dig över vad och hur mycket du äter, så är du inte ensam.

Den skrämmande verkligheten är att många är för upptagna med att vara tidseffektiva och även av bekvämlighetsskäl lämnas ingen tid över för vad som håller på att bli ett allt mer populärt sätt att skaffa sig ett hälsosamt ätande, känt under namnet ”medvetenhet” (mindfulness).

Den här enkla tekniken är baserad på en uråldrig buddhistisk och Zen-filosofi som kombinerar meditation med ett förhöjt medvetande om kroppens naturliga mättnadskänsla. Tanken bakom medvetet ätande är att man mediterar för att fokusera sinnet på att övervinna specifika rädslor och vanor som har lett till den obalanserade dieten. Exempelvis kan skrivandet av en lista på ”förbjuden mat” eventuellt leda till ett överätande av just den maten. På samma gång kan en överdriven försiktighet med maten också resultera i en påtvingad självsvält och aneroxi.

Fastän det kan vara svårt att ha en ”medveten” upplevelse av ätandet, medan man bollar med flera telefonsamtal, skriver en e-post, slutför en uppgift eller kämpar med trafiken så ligger nyckeln i att utveckla ett fokus på att äta när kroppen behöver det, istället för att missledas av känslomässiga utlösare som oro och depression.

Läkaren Jean Kristellar från Indiana State University talade nyligen i ett radioprogram på ABC i Australien där han beskrev en enkel övning: ta ett russin i din hand, känn på russinet, titta på det och stoppa det sedan i munnen men svälj det inte medan du känner smaken och gör det till en måltid. Låter detta löjligt? Nåja, egentligen inte. Forskningen tyder på att det är bristen på medvetenhet som ofta leder till frosseri och som påverkar miljontals människor, speciellt kvinnor över hela världen.

Bara i USA beräknas över tjugofem miljoner människor lida av störningen enligt den amerikanska organisationen för ätstörningar, National Eating Disorders Association. I Australien tror man att en av tjugofem vuxna frosseriäter, men det verkliga antalet kan vara mycket högre eftersom en tiondel av fallen kan vara odiagnostiserade.

Psykologerna Michelle Hanisch och Angela Morgan vid Griffith Universitetet säger att kvinnor som frossar ofta är överambitiösa och perfektionister. När sådana kvinnor uppfattar att de inte når upp till sina påtvingade krav eller inte var i kontroll över situationen, hänger de sig åt att i hemlighet frossa. Ett typiskt frosseri sent på natten kan vara fyra liter glass och ett par förpackningar chokladkex, förklarar Hanisch i ett pressmeddelande. 

Problemet med ätstörningar är vanligt hos kvinnliga högskolestuderande. Fastän de inte blivit officiellt diagnostiserade är dessa kvinnor missnöjda med sin kropp och rädda för att gå upp i vikt. De använder också ofta ohälsosamma metoder för att hålla vikten nere såsom fasta, kräkningar, laxermedel och vattendrivande preparat skriver Reuters i en rapport nyligen.

Återigen är det här som medvetenheten kommer in. Med rätt bedömning och kanalisering av tankarna för att skapa en positiv upplevelse kan störningen försvinna.

Dessutom har det sedan tidigare visat sig att meditation har goda effekter i behandlingen av oro och nedstämdhet, tablettmissbruk och den stress som hör ihop med kroppsliga tillstånd som trauma, kronisk smärta eller cancer.

Översatt av Thomas Pompe från: http://en.epochtimes.com/news/7-2-5/51351.html