loadingVärdinnan Margareta Nordh berättar om oljemålningen En strid mellan gott och ont målad av konstnären Wang Zhiping. (Foto: Lilly Wang/Epoch Times)
Värdinnan Margareta Nordh berättar om oljemålningen En strid mellan gott och ont målad av konstnären Wang Zhiping. (Foto: Lilly Wang/Epoch Times)
Hälsa & Livsstil

Konst visar kamp mellan gott och ont

Chowa Choo, Epoch Times Sverige

Konstutställningen som visades på Göteborgs stadsbibliotek mellan den 6 och 14 juli lämnade ingen besökare oberörd. Den förmedlar hur människans inre styrka träder fram inför ondskan. Utifrån publikens spontana reaktioner och kommentarer i gästboken kan man ana att besökarna fått med sig bestående intryck av de godas glans i uselhetens hot.

Som namnet på utställningen Sanning Godhet Tålamod antyder, berättar konstverken om Falun Gong-utövare och deras uthållighet i en förföljelse skapad av härskarna i Mittens rike.

En av besökarna skrev i gästboken:
– Vid första anblicken tänker man, vad är det här?! Jag går dock härifrån mycket berörd, och har fått en dos tro på människors kraft och godhet.

I sitt invigningstal sade riksdagsledamot Eva Selin Lindgren att konstverken uppvisar hur de människor som vill leva efter Sanning, Godhet och Tålamod blir förtryckta i Kina. När tvång inte biter, tar regimen till våld.

En annan talare, riksdagsledamot Hans Rothenberg, vädjade till affärsmän som intresserar sig för Kina, och idrottare med Pekingolympiaden i sikte, att agera som ambassadörer för yttrandefrihet och demokrati.

Utställningen som initierades av den i Kina berömde konstprofessorn Zhang Kunlun har efter att ha turnerat runt jorden nu kommit till Göteborg. Den har visats i städer som bland annat New York, Sydney och Paris.

Professor Zhang, före detta chef på skulpturinstitutet vid Shandongs konstinstitut, är internationellt erkänd för sina framstående skulpturverk. I november 2000 dömdes han utan rättegång till tre års arbetsläger i Fastlandskina för sitt utövande av Falun Gong. Med hjälp av vänner och den kanadensiska regeringen blev han år 2001 frisläppt från det han kallar ”ett levande helvete” där tusentals oskyldiga Falun Gong-utövare hade fängslats.

Zhangs oljemålning Röd Mur berättar om de tortyrmetoder han utsattes för bakom en enorm mur. Guiden visar att muren i målningen har kraftiga och djupa sprickor. Dessa symboliserar det kinesiska kommunistpartiets skenbara oövervinnlighet och hur dess kollaps redan har börjat.

Akvarellmålningen Ren lotus, målad av konstnärinnan Chen Zhengping, illustrerar en kvinna i meditationsställning omgiven av lotusblommor.

Enligt traditionell kinesisk kultur symboliserar lotusblomman renhet, styrka och mod i svåra situationer. Lotusblomman har förmågan att växa upp ur leriga sjöbottnar, genom smutsigt och mörkt vatten, för att till sist slå ut som en ren och vacker blomma, obefläckad av den mörka omgivningen.

Samtidigt som poeter i historien har förtrollats av lotusblommans kraft och skönhet försöker en del forskare att kopiera kronbladens märkliga egenskap i att kunna motstå smuts.
Processen att genom svårigheter förädla fram ett högre befinnande erinrar om det som Falun Gong och dess principer innebär. Det kallas för kultivering och var en vanlig företeelse i det traditionella Kina.

Mycket av det som anses vara fint i traditionell kinesisk kultur betraktas i dagens Kina, under kommuniststyret, som olagligt. Liksom Eva Selin Lindgren nämnde i sitt invigningstal tar regimen till våld för att införa sina absurda förbud. Många har mist livet, såsom pappan till den lilla flickan Fadu i målningen Kom tillbaka pappa.

Historien om Fadu har målats av konstnärinnan Wang Weixing. Fadu står i mitten av målningen och till höger om henne står hennes mor. På platsen till vänster där hennes far borde ha stått finns endast ett tomrum och en trasig tegelvägg. I famnen håller Fadu en minnesbild av sin far. Fadern dödades av tortyr för att han utövade Falun Gong.

Konstverken i utställningen har namn som Kom tillbaka pappa, I harmoni, Orubbligt sinne, Hemlös, Tortyr på en kvinna och Upprätta handlingar. Alla är de kopplade till en oerhörd katastrof som för närvarande pågår i Kina.

För att sammanfatta intrycket från mötet med de cirka 40 målningarna i konsthallen och de gästvänliga värdinnorna kan man lämpligen citera en annan gäst:

– Mänsklig godhet skall i slutändan segra! Tack för en viktig utställning! Ja, det var många speciella möten under utställningen och detta är endast ett par tankar från dessa möten.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingVärdinnan Margareta Nordh berättar om oljemålningen En strid mellan gott och ont målad av konstnären Wang Zhiping. (Foto: Lilly Wang/Epoch Times)
Värdinnan Margareta Nordh berättar om oljemålningen En strid mellan gott och ont målad av konstnären Wang Zhiping. (Foto: Lilly Wang/Epoch Times)
Hälsa & Livsstil

Konst visar kamp mellan gott och ont

Chowa Choo, Epoch Times Sverige

Konstutställningen som visades på Göteborgs stadsbibliotek mellan den 6 och 14 juli lämnade ingen besökare oberörd. Den förmedlar hur människans inre styrka träder fram inför ondskan. Utifrån publikens spontana reaktioner och kommentarer i gästboken kan man ana att besökarna fått med sig bestående intryck av de godas glans i uselhetens hot.

Som namnet på utställningen Sanning Godhet Tålamod antyder, berättar konstverken om Falun Gong-utövare och deras uthållighet i en förföljelse skapad av härskarna i Mittens rike.

En av besökarna skrev i gästboken:
– Vid första anblicken tänker man, vad är det här?! Jag går dock härifrån mycket berörd, och har fått en dos tro på människors kraft och godhet.

I sitt invigningstal sade riksdagsledamot Eva Selin Lindgren att konstverken uppvisar hur de människor som vill leva efter Sanning, Godhet och Tålamod blir förtryckta i Kina. När tvång inte biter, tar regimen till våld.

En annan talare, riksdagsledamot Hans Rothenberg, vädjade till affärsmän som intresserar sig för Kina, och idrottare med Pekingolympiaden i sikte, att agera som ambassadörer för yttrandefrihet och demokrati.

Utställningen som initierades av den i Kina berömde konstprofessorn Zhang Kunlun har efter att ha turnerat runt jorden nu kommit till Göteborg. Den har visats i städer som bland annat New York, Sydney och Paris.

Professor Zhang, före detta chef på skulpturinstitutet vid Shandongs konstinstitut, är internationellt erkänd för sina framstående skulpturverk. I november 2000 dömdes han utan rättegång till tre års arbetsläger i Fastlandskina för sitt utövande av Falun Gong. Med hjälp av vänner och den kanadensiska regeringen blev han år 2001 frisläppt från det han kallar ”ett levande helvete” där tusentals oskyldiga Falun Gong-utövare hade fängslats.

Zhangs oljemålning Röd Mur berättar om de tortyrmetoder han utsattes för bakom en enorm mur. Guiden visar att muren i målningen har kraftiga och djupa sprickor. Dessa symboliserar det kinesiska kommunistpartiets skenbara oövervinnlighet och hur dess kollaps redan har börjat.

Akvarellmålningen Ren lotus, målad av konstnärinnan Chen Zhengping, illustrerar en kvinna i meditationsställning omgiven av lotusblommor.

Enligt traditionell kinesisk kultur symboliserar lotusblomman renhet, styrka och mod i svåra situationer. Lotusblomman har förmågan att växa upp ur leriga sjöbottnar, genom smutsigt och mörkt vatten, för att till sist slå ut som en ren och vacker blomma, obefläckad av den mörka omgivningen.

Samtidigt som poeter i historien har förtrollats av lotusblommans kraft och skönhet försöker en del forskare att kopiera kronbladens märkliga egenskap i att kunna motstå smuts.
Processen att genom svårigheter förädla fram ett högre befinnande erinrar om det som Falun Gong och dess principer innebär. Det kallas för kultivering och var en vanlig företeelse i det traditionella Kina.

Mycket av det som anses vara fint i traditionell kinesisk kultur betraktas i dagens Kina, under kommuniststyret, som olagligt. Liksom Eva Selin Lindgren nämnde i sitt invigningstal tar regimen till våld för att införa sina absurda förbud. Många har mist livet, såsom pappan till den lilla flickan Fadu i målningen Kom tillbaka pappa.

Historien om Fadu har målats av konstnärinnan Wang Weixing. Fadu står i mitten av målningen och till höger om henne står hennes mor. På platsen till vänster där hennes far borde ha stått finns endast ett tomrum och en trasig tegelvägg. I famnen håller Fadu en minnesbild av sin far. Fadern dödades av tortyr för att han utövade Falun Gong.

Konstverken i utställningen har namn som Kom tillbaka pappa, I harmoni, Orubbligt sinne, Hemlös, Tortyr på en kvinna och Upprätta handlingar. Alla är de kopplade till en oerhörd katastrof som för närvarande pågår i Kina.

För att sammanfatta intrycket från mötet med de cirka 40 målningarna i konsthallen och de gästvänliga värdinnorna kan man lämpligen citera en annan gäst:

– Mänsklig godhet skall i slutändan segra! Tack för en viktig utställning! Ja, det var många speciella möten under utställningen och detta är endast ett par tankar från dessa möten.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024