loadingLandshövding Rose-Marie Frebran talar på invigningen den 12 november 2011. (Foto: Epoch Times)
Landshövding Rose-Marie Frebran talar på invigningen den 12 november 2011. (Foto: Epoch Times)
Inrikes

Konst som öppnar dörrar till okända rum

M-L Koivuluoto, Epoch Times

Den ideella föreningen Konst och Kultur ordnar visningar av konstutställningen ”The Art of Zhen Shan Ren” och turen har denna gång kommit till Örebro.

Staden Örebros slogan är ”Överraskande Örebro” vilket för tankarna till att den här konstutställningen kan överraska örebroarna själva genom de starka och gripande målningarna. De flesta av konstnärerna utövar den andliga metoden Falun Gong och har utsatts för förföljelse och tortyr i Kina.

På invigningen som ägde rum i lördags talade landshövdingen Rose-Marie Frebran och kultur- och medborgarnämndens ordförande Behcet Barsom som knöt an till temat av mänskliga rättigheter, som så tydligt har skildrats i konstverken.

Landshövdingen Rose-Marie Frebran välkomnade utställningen Sanningens, Godhetens och Tålamodets konst som ”en tankeväckande gäst” i Örebro län. Hon menade att Örebro har haft ett gott samhällsklimat beträffande konst, och man har bland annat haft OpenART-utomhusutställningar där konstnärer från hela världen har kunnat visa sin konst under sommaren.

–  Konsten och annan kultur skall smycka, roa, engagera och påverka. Orden, tonerna, färgerna, penseln kan inte kuvas under någon makt. Även om konsten är beroende av offentligt stöd måste den ändå vara obunden, sade hon.


Kultur- och medborgarnämndens ordförande Behcet Barsom invigningstalar i Örebro den 12 november 2011 (Foto: Epoch Times)

Kultur- och medborgarnämndens ordförande Behcet Barsom invigningstalar i Örebro den 12 november 2011 (Foto: Epoch Times)

Utställningen ”öppnar dörren till rum som vi inte är vana att vistas i men som vi nu får insyn till.

– Konsten är alltid stor när den släpps fri, sade landshövdingen.

Hon upplevde personligen att utställningen är stark där man ser ytterligheter så att man funderar på hur det står till med mänskligheten, hur grym och ond kan man bli mot goda människor med övertygelse.

– Hoppas att när våra politiska företrädare från Sverige träffar makthavare från Kina att de alltid i samband med det tar upp frågor om mänskliga rättigheter, påtalar behovet att införa mänskliga rättigheter, för det kan man säga, att de inte existerar i Kina, sade Frebran.

Hon menar att det goda samhället inte kan utvecklas om människorna inte är fria. För vårt samhälle är det självklart att vi har grundlagsstiftade rättigheter. Man har frihet under ansvar. Enligt landshövdingen visar denna utställning tydligt hur betydelsefulla mänskliga rättigheter är.

– Man kan inte utveckla det goda samhället utan att respektera enskilda personer och att man får leva i frihet oavsett vad vi utrycker för åsikter, tro eller vad det än är. Något som vi egentligen är överens om i världssamfundet är att alla har rätt till de friheter som vi antagit genom FN:s deklaration om fri- och rättigheter.

Det vore bra för örebroarna att komma och titta, tycker Frebran. De får vistas i rum man inte är van vid att vara men som vi behöver gå in i. Man skall vara glad över att man inte behöver vistas i sådana rum som visas i målningarna, men ”vi behöver ha insikt om att det är många som tvingas vara där, och att vi står upp för mänskliga rättigheter.”


Många besökare såg tavlorna den 12 november 2011. (Foto: Epoch Times)

Många besökare såg tavlorna den 12 november 2011. (Foto: Epoch Times)

Ordföranden i kultur- och medborgarnämnden, Behcet Barsom, har själv upplevt genom föräldrarnas flykt från hemlandet hur man kan bli utsatt för kränkningar för det som vi ser som självklara mänskliga rättigheter. Hans föräldrar kom till Sverige i mitten av 70-talet så han vet hur makten behandlar sina medborgare med diskriminering och kränkningar med orättvisor som följd. För dem fanns det inget annat alternativ än att fly.

Kina är ett stängt land, som hindrar utländska medier att komma nära och få insyn i verkligheten. Genom internet har det dock sipprat ut hur situationen är i landet ”genom rapporter om hur människor torteras, avrättas och fängslas eller på andra sätt kränks vilket är tillräckligt för att man kan känna avsky”, sade Behcet Barsom.

– Tystnad är lika med samtycke
, för att citera människorättskämpen Martin Luther King. Dessa konstnärer som vi ser i dag här i hallen är inte tysta, deras konstverk talar till oss. Låt oss lyssna till dem och låt oss tillsammans stämma in på deras tro på respekt av mänskliga rättigheterna, det är vår skyldighet mot dem som dagligen lever i förtrycket, sade han.

Allmänna intrycket av utställningen var för honom, ”väldigt stark, och talar tydligt”. Han kände igen mycket av det som konstnärerna vill förmedla både personligen och vad morfar, pappa och mamma har berättat om saker och ting.

– Det är väldigt mycket jag har känt igen. Det som gör mig ledsen är att man inte lär sig av historien och det förgångna. Det som är så fruktansvärt är att det fortfarande pågår än idag.

Han anser att både stora och små länder kan gömma sina missförhållanden men Kina kan göra det lättare eftersom landet är en maktfaktor i världen idag. Det är lättare för dem idag att köpa världens tystnad.

– Tavlan som berör mer var den ensamma flickan i målningen Ett föräldralöst barns sorg, (av Xiqiang Dong). Morfar berättade att han blev också lämnad ensam i sjuårsåldern. Kom till ett fosterhem, blev misshandlad och flydde därifrån. Jag kan inte förstå hur man kan göra så mot ett barn.

Han tycker att tavlorna har ett annorlunda tema, de är spännande, mångkulturella och berikande. Han har svårt att förstå intoleransen mot det som är annorlunda.

– Det som är annorlunda berikar mig samtidigt som det är spännande, man blir nyfiken. Varför man vill hindra det här har jag ingen förståelse för, menar han.

Fakta

Konstutställningen ”The Art of Zhen Shan Ren” har tidigare i år visats i Göteborg och Hedemora och den har lockat många besökare till sig. Denna utställning är en så kallad vandringsutställning som har visats i över 40 länder och 200 städer runt om i världen. 

De 18 konstnärerna bakom utställningen bildade 2004 Falun Dafa Artist Group som har sin bas i New York. Initiativtagare var skulpturprofessorn och målaren Zhang Kunlun.

Utställningen bygger på sju teman, bland dem: Kultiveringens skönhet, Förföljelsen i Kina, Fredligt motstånd samt innehåller flera prisbelönta verk. I Örebro visas 31 av utställningens 65 konstverk.

Utställningen i Örebro pågår från den 12 november till den 26 november och den visas i Krämaren som är ett affärscentrum mitt i Örebro.

Läs mer på  www.konstochkultur.org

Mest lästa

Rekommenderat

loadingLandshövding Rose-Marie Frebran talar på invigningen den 12 november 2011. (Foto: Epoch Times)
Landshövding Rose-Marie Frebran talar på invigningen den 12 november 2011. (Foto: Epoch Times)
Inrikes

Konst som öppnar dörrar till okända rum

M-L Koivuluoto, Epoch Times

Den ideella föreningen Konst och Kultur ordnar visningar av konstutställningen ”The Art of Zhen Shan Ren” och turen har denna gång kommit till Örebro.

Staden Örebros slogan är ”Överraskande Örebro” vilket för tankarna till att den här konstutställningen kan överraska örebroarna själva genom de starka och gripande målningarna. De flesta av konstnärerna utövar den andliga metoden Falun Gong och har utsatts för förföljelse och tortyr i Kina.

På invigningen som ägde rum i lördags talade landshövdingen Rose-Marie Frebran och kultur- och medborgarnämndens ordförande Behcet Barsom som knöt an till temat av mänskliga rättigheter, som så tydligt har skildrats i konstverken.

Landshövdingen Rose-Marie Frebran välkomnade utställningen Sanningens, Godhetens och Tålamodets konst som ”en tankeväckande gäst” i Örebro län. Hon menade att Örebro har haft ett gott samhällsklimat beträffande konst, och man har bland annat haft OpenART-utomhusutställningar där konstnärer från hela världen har kunnat visa sin konst under sommaren.

–  Konsten och annan kultur skall smycka, roa, engagera och påverka. Orden, tonerna, färgerna, penseln kan inte kuvas under någon makt. Även om konsten är beroende av offentligt stöd måste den ändå vara obunden, sade hon.


Kultur- och medborgarnämndens ordförande Behcet Barsom invigningstalar i Örebro den 12 november 2011 (Foto: Epoch Times)

Kultur- och medborgarnämndens ordförande Behcet Barsom invigningstalar i Örebro den 12 november 2011 (Foto: Epoch Times)

Utställningen ”öppnar dörren till rum som vi inte är vana att vistas i men som vi nu får insyn till.

– Konsten är alltid stor när den släpps fri, sade landshövdingen.

Hon upplevde personligen att utställningen är stark där man ser ytterligheter så att man funderar på hur det står till med mänskligheten, hur grym och ond kan man bli mot goda människor med övertygelse.

– Hoppas att när våra politiska företrädare från Sverige träffar makthavare från Kina att de alltid i samband med det tar upp frågor om mänskliga rättigheter, påtalar behovet att införa mänskliga rättigheter, för det kan man säga, att de inte existerar i Kina, sade Frebran.

Hon menar att det goda samhället inte kan utvecklas om människorna inte är fria. För vårt samhälle är det självklart att vi har grundlagsstiftade rättigheter. Man har frihet under ansvar. Enligt landshövdingen visar denna utställning tydligt hur betydelsefulla mänskliga rättigheter är.

– Man kan inte utveckla det goda samhället utan att respektera enskilda personer och att man får leva i frihet oavsett vad vi utrycker för åsikter, tro eller vad det än är. Något som vi egentligen är överens om i världssamfundet är att alla har rätt till de friheter som vi antagit genom FN:s deklaration om fri- och rättigheter.

Det vore bra för örebroarna att komma och titta, tycker Frebran. De får vistas i rum man inte är van vid att vara men som vi behöver gå in i. Man skall vara glad över att man inte behöver vistas i sådana rum som visas i målningarna, men ”vi behöver ha insikt om att det är många som tvingas vara där, och att vi står upp för mänskliga rättigheter.”


Många besökare såg tavlorna den 12 november 2011. (Foto: Epoch Times)

Många besökare såg tavlorna den 12 november 2011. (Foto: Epoch Times)

Ordföranden i kultur- och medborgarnämnden, Behcet Barsom, har själv upplevt genom föräldrarnas flykt från hemlandet hur man kan bli utsatt för kränkningar för det som vi ser som självklara mänskliga rättigheter. Hans föräldrar kom till Sverige i mitten av 70-talet så han vet hur makten behandlar sina medborgare med diskriminering och kränkningar med orättvisor som följd. För dem fanns det inget annat alternativ än att fly.

Kina är ett stängt land, som hindrar utländska medier att komma nära och få insyn i verkligheten. Genom internet har det dock sipprat ut hur situationen är i landet ”genom rapporter om hur människor torteras, avrättas och fängslas eller på andra sätt kränks vilket är tillräckligt för att man kan känna avsky”, sade Behcet Barsom.

– Tystnad är lika med samtycke
, för att citera människorättskämpen Martin Luther King. Dessa konstnärer som vi ser i dag här i hallen är inte tysta, deras konstverk talar till oss. Låt oss lyssna till dem och låt oss tillsammans stämma in på deras tro på respekt av mänskliga rättigheterna, det är vår skyldighet mot dem som dagligen lever i förtrycket, sade han.

Allmänna intrycket av utställningen var för honom, ”väldigt stark, och talar tydligt”. Han kände igen mycket av det som konstnärerna vill förmedla både personligen och vad morfar, pappa och mamma har berättat om saker och ting.

– Det är väldigt mycket jag har känt igen. Det som gör mig ledsen är att man inte lär sig av historien och det förgångna. Det som är så fruktansvärt är att det fortfarande pågår än idag.

Han anser att både stora och små länder kan gömma sina missförhållanden men Kina kan göra det lättare eftersom landet är en maktfaktor i världen idag. Det är lättare för dem idag att köpa världens tystnad.

– Tavlan som berör mer var den ensamma flickan i målningen Ett föräldralöst barns sorg, (av Xiqiang Dong). Morfar berättade att han blev också lämnad ensam i sjuårsåldern. Kom till ett fosterhem, blev misshandlad och flydde därifrån. Jag kan inte förstå hur man kan göra så mot ett barn.

Han tycker att tavlorna har ett annorlunda tema, de är spännande, mångkulturella och berikande. Han har svårt att förstå intoleransen mot det som är annorlunda.

– Det som är annorlunda berikar mig samtidigt som det är spännande, man blir nyfiken. Varför man vill hindra det här har jag ingen förståelse för, menar han.

Fakta

Konstutställningen ”The Art of Zhen Shan Ren” har tidigare i år visats i Göteborg och Hedemora och den har lockat många besökare till sig. Denna utställning är en så kallad vandringsutställning som har visats i över 40 länder och 200 städer runt om i världen. 

De 18 konstnärerna bakom utställningen bildade 2004 Falun Dafa Artist Group som har sin bas i New York. Initiativtagare var skulpturprofessorn och målaren Zhang Kunlun.

Utställningen bygger på sju teman, bland dem: Kultiveringens skönhet, Förföljelsen i Kina, Fredligt motstånd samt innehåller flera prisbelönta verk. I Örebro visas 31 av utställningens 65 konstverk.

Utställningen i Örebro pågår från den 12 november till den 26 november och den visas i Krämaren som är ett affärscentrum mitt i Örebro.

Läs mer på  www.konstochkultur.org

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024