Kompositör uppskattade Shen Yuns orkester
Antonio Giulio Priolo, kompositör. (Foto: Wen Jing/Epoch Times)


Den Italienska teatern, Teatro Regio i Torino, fick vara med och skriva historia när de tog emot Shen Yun Performing Arts för premiärföreställningen tisdagen den 8:e juni. De New York-baserade artisterna bemöttes med varma applåder, speciellt efter det mäktiga inledningsnumret ”Kejsaren inleder en ärorik tidsålder”. Publik över hela världen har fått se dessa artister återuppliva Kinas forntida kultur genom klassisk kinesisk dans och musik.

Det här året ackompanjeras de av Shen Yun Performing Arts Touring Company Orchestra som kombinerar kinesiska och västerländska traditioner i en fantastisk blandning av moderna västerländska och uråldriga kinesiska instrument, inkluderat det gamla, fyrsträngade instrumentet pipa och den levande suona, ett blåsinstrument med en genomträngande ton.

Antonio Giulio Priolo är kompositör. Han hade flugit 70 mil från Rom speciellt för att se Shen Yun. Från början var han gitarrist och spelade jazz men har efter det studerat klassisk komposition och skriver nu filmmusik för italienska filmer.

Kompositören gillade instrumentens ljud och den ljudbild det skapar tillsammans med västerländska och kinesiska instrument och kommenterade:

– Jag gillar verkligen idén att blanda västerländska instrument med österländska. Föreställningen är fantastisk i alla avseenden. Och jag tycker också om idén att kombinera två olika ljudsystemen.

Han var imponerad av erhun och sade entusiastiskt:

– Det är väldigt fint. Det kanske på något sätt finns kopplingar till hur en fiol låter. Det är fantastiskt hur bara två strängar kan ge så mycket ljud och känsla och olika dynamik och musikaliska fraseringar. Mycket fint! Det var första gången jag hörde det live. Jag blev mycket imponerad av musikern som spelade erhun. 

Erhun, som spelades av virtuosen Xiaochun Qi, är ett uråldrigt tvåsträngat instrument som spelas med en hartsad stråke för att skapa en stark, men mjuk ton. Utan greppband kan musikern skapa olika toner bara genom att använda fingrarna för att ge rörande toner som från andra världar. Ljudet av erhun jämförs ofta med den mänskliga rösten.

Med sin professionella förståelse av hur man skapar musik anpassade till visuella bilder, uppskattade Priolo också bakgrunderna, skapade med den senaste tekniken.

– De är mycket stämningsfulla. Det är en bra idé istället för att använda stillbilder. Det är lite som en bio på scenen. Det är fint. Det är också roligt att se hur välorganiserad den tekniska biten är och hur den stämmer överens med det som sker på scenen. Det är mycket välorganiserat. 

Priolo kommer “självklart” att rekommendera föreställningen till sina bekanta. 

– Det är något mycket unikt som man inte kan se någon annanstans, menade han. Förutom det fina i det tekniska, kan man se föreställningen ur olika vinklar. Inte bara dansen och musiken utan också det som ligger bakom föreställningen.

Priolo tog såg ett tydligt budskap i föreställningen.

– Bakom föreställningen finns det traditionella kinesiska folket…och berättelsen om det här traditionella folket kan man se på scenen. Han sade att det var bra att de hade två inslag om brott mot mänskliga rättigheter i Kina, dels i ”Inget kan stoppa den gudomliga vägen” och dels i ”Orubblig övertygelse”.


Efter en interju av Wen Jing. 

Shen Yun Performing Arts gav ytterligare en föreställning vid Teatro Regio Torino, på onsdagen den 9:e juni. För mer information se hemsidan ShenYunPerformingArts.org
Epoch Times är mediapartner till Shen Yun Performing Arts. 

Översatt från engelska:
http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/37056/