loading(Foto: Vägverket Produktion)
(Foto: Vägverket Produktion)
Inrikes

Klimatsmart väg håller 15-20 år

Epoch Times Sverige

Tänk er en väg som håller i 15-20 år utan åtgärder, det skulle spara både pengar och miljö. Dessutom skulle en sådan väg bli säkrare. Det ska bli verklighet, påstår Vägverket Produktion i ett pressmeddelande.

Det är nu populärt att tänka klimatsmart och med stigande oljepriser såg Vägverket att kostnaden för bindemedlet i asfalt bara blir högre.

– Därför har vi vidareutvecklat en metod som inte bara förenar kostnadseffektiviteten med miljötänkandet, den är dessutom säkrare och ger en bra körupplevelse, säger Nils Eneland, Vägverket Produktion.

Asfalt läggs traditionellt ut varmt på vägen medan den nya metoden innebär att stenmaterial och emulsion läggs ut kallt. 

Den nya metoden har egenskaper som gör att den passar att lägga på vägar med tyngre transporter och där 2000 bilar i snitt passerar på ett dygn.

Vägverket Produktion säger att efter ett år är vägen i perfekt skick och ingen skillnad syns, jämfört med en traditionell asfaltväg. Den nya vägbeläggningen har dessutom en högre friktion, vilket gör den säkrare att använda.

Mest lästa

Rekommenderat

loading(Foto: Vägverket Produktion)
(Foto: Vägverket Produktion)
Inrikes

Klimatsmart väg håller 15-20 år

Epoch Times Sverige

Tänk er en väg som håller i 15-20 år utan åtgärder, det skulle spara både pengar och miljö. Dessutom skulle en sådan väg bli säkrare. Det ska bli verklighet, påstår Vägverket Produktion i ett pressmeddelande.

Det är nu populärt att tänka klimatsmart och med stigande oljepriser såg Vägverket att kostnaden för bindemedlet i asfalt bara blir högre.

– Därför har vi vidareutvecklat en metod som inte bara förenar kostnadseffektiviteten med miljötänkandet, den är dessutom säkrare och ger en bra körupplevelse, säger Nils Eneland, Vägverket Produktion.

Asfalt läggs traditionellt ut varmt på vägen medan den nya metoden innebär att stenmaterial och emulsion läggs ut kallt. 

Den nya metoden har egenskaper som gör att den passar att lägga på vägar med tyngre transporter och där 2000 bilar i snitt passerar på ett dygn.

Vägverket Produktion säger att efter ett år är vägen i perfekt skick och ingen skillnad syns, jämfört med en traditionell asfaltväg. Den nya vägbeläggningen har dessutom en högre friktion, vilket gör den säkrare att använda.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024