Kjellvander och Åström - två klippor på Trädgårn
Christian Kjellvander (Foto: Stefan Zschernitz)


Efter det färska skivsläppet ”I saw her from here/I saw her from her” är Christian Kjellvander ute och turnérar i Sverige. Igår besökte han ett fullspäckat Trädgårn i Göteborg.

Med sig hade han en annan utmärkt singer/songwriter – Kristofer Åström. Åström är för mig en relativt ny bekantskap. Han har dock släppt åtta fullängdsalbum så han är ju verkligen ingen nykomling.

Helt plötsligt står han där på scen och radar upp den ena höjdarlåten efter den andra, ibland inflikat med lite självironiskt mellansnack. Det hade varit kul att höra hans band också, som spelade på hans senaste skiva ”Rainaway Town”, men faktum är att låtarna funkar väldigt bra med bara sång och gitarr.

Sedan träder Christian Kjellvander
med band in på scen. Bandet skapar ödesmättade ljudbilder, som ibland känns lite väl mullriga, vilket basistens ackordspel(!) på basen då och då, bidrog mycket till. När låtarna når sin instrumentala klimax, och Kjellvanders gitarr och kropp inlevelsefullt samspelar med trummisen, är det som bäst.

Låten ”Paige” från ”Introducing the past”, och flera andra från det senaste albumet är mycket välkomponerade, och det känns som att låtarna lyfter ett par snäpp när man hör dem live. Det här är verkligen ingen ”middle of the road”, utan någon slags egen pop-stil med vissa countryinfluenser. De sistnämnda märks tydligt i Kjellvanders sätt att sjunga, och hans fina banjospel i ett av extranumren, ”When the morning comes”.

Avslutningen är lite oväntad men magnifik, då han sjunger två låtar enbart med sin fru Karla-Therése på stämsång, och eget gitarrkomp.

En fråga kvarstår när jag efter konserten promenerar hemåt, och det gäller både Kjellvanders och Åströms musik: Vad handlar låtarna om? Jag får nog plugga på deras texter till nästa gång.


Kristofer Åström (Foto: Robert Karlsson)

Kristofer Åström (Foto: Robert Karlsson)